مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ معرفی روش کسب سود Staking

crypto stake

اگر مدتی است که با فضای کریپتوکارنسی آشنا شده اید، ممکن است اصطلاح استیک کردن (Staking) را شنیده باشید. ممکن است هنوز در مورد معنای آن، نحوه عملکرد، خطرات مرتبط با آن، و اینکه کدام ارزهای دیجیتال پاداش استیک کردن را ارائه می دهند، سؤالاتی در ذهن داشته باشید. نگران نباشید، در این مقاله، ما به معرفی اصول استیک کردن و ویژگی های آن می پردازیم. با کایاکوینکس همراه باشید.

اما ابتدا، ذکر این نکته ضروری است که استیک رمزارز فرآیندی است که مقدار مشخصی از ارز دیجیتالی را که قبلاً در اختیار دارید به عنوان وثیقه قرار می‌دهید تا از تأیید تراکنش‌های بلاک چین پشتیبانی کند. افرادی که در این طرح، رمزارز خود را ارائه می‌کنند، برای انجام این کار پاداش دریافت می‌کنند. طرز تقکر دیگر در مورد آن این است که شرکت کنندگان انگیزه کسب پاداش با حفظ یکپارچگی بلاک چین بدون داشتن بخش متمرکز را کسب می کنند. در حالی که Stake رمزارز یک راه عالی برای ایجاد سبد ارزهای دیجیتال شما است، اما با خطراتی همراه است.

استیک ارزهای دیجیتال چیست؟

همانطور که در مقدمه مقاله به آن اشاره کردیم، استیک کردن ارزهای دیجیتال، فرآیند ارائه دارایی های رمزارزی شما برای کمک به تأیید تراکنش ها است. هنگامی که شما ارز دیجیتال را به اشتراک می گذارید، در اصل رمزارز خود را به عنوان وثیقه قرار می دهید تا به اعتبار این تراکنش ها کمک کند. در این روش به عنوان نشانه قدردانی از حمایت شما، جوایزی را در قالب توکن های جدید دریافت خواهید کرد. مقدار ارز دیجیتالی که به دست می آورید و فاصله پرداخت آن به نوع رمزارزی که آن را استیک کردید، مدت زمانی که آن را برای استیک کردن وثیقه می گذارید و سلامت کلی شبکه بستگی دارد.

با این حال، همه رمزارزها را نمی توان استیک کرد. فقط ارزهای دیجیتال که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می کنند می توانند استیک شوند. اثبات سهام یک سازوکار توافقی است که شرکت‌کنندگان را ملزم می‌کند تا کوین های خود را به اشتراک بگذارند تا به ‌طور تصادفی به ‌عنوان عوامل اعتبارسنجی شبکه انتخاب شوند. از آنجایی که شرکت کنندگان باید دارایی های کریپتو خود را تسلیم کنند، تصور می شود که شبکه کمتر در معرض هک شدن است. از این گذشته، شرکت‌کنندگان نمی‌خواهند بلاک چین را دستکاری کنند و دارایی‌های دیجتال خود و پتانسیل دریافت پاداش را به خاطر هک شدن آن، از دست بدهند.

الگوریتم اثبات سهام یکی از روش های مختلفی است که بلاک چین می تواند تراکنش ها را پردازش و تأیید کند. روش دیگر الگوریتم اثبات کار (PoW) نام دارد. در حال حاضر، به خاطر داشته باشید که PoS بلاک چین را توزیع شده، غیرمتمرکز و ایمن نگه می دارد. استیک رمزارزها می تواند راه بسیار خوبی برای کسب درآمد غیرفعال از دارایی های کریپتو شما باشد و در عین حال به ایمن سازی شبکه بلاک چین کمک بزرگی کند.

استیک ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

how crypto stake works

برای به استیک کریپتو، باید یک کیف پول رمزارز داشته باشید که از استیکینگ پشتیبانی کند. بنابراین مطمئن شوید که کیف پول شما اجازه استیک کردن را می‌دهد. هنگامی که یک کیف پول سازگار انتخاب کردید، باید ارز دیجیتالی را که می‌خواهید در آن استیک کنید، به آن انتقال دهید. هنگامی که رمزارز در کیف پول شما قرار گرفت، فرآیند واقعی استیکینگ بسته به نوع رمزارزی که استیک می کنید و پلتفرم مورد استفاده و دستورالعمل هایی که به شما ارائه می شود، متفاوت خواهد بود. زمانی که رمزارز شما در حساب استیکینگ باشد، شروع به کسب پاداش می کند.

شما می توانید انتخاب کنید که ارز دیجیتال خود را برای مدت زمان مشخصی Stake کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید رمزارز خود را به مدت یک سال استیک کنید تا حداکثر پاداش را دریافت کنید. یا ممکن است تصمیم بگیرید که استیک رمزارز خود را در هر زمانی لغو کنید (بسته به نوع پلتفرم و بلاک چین)، اما انجام این کار احتمالاً هر گونه پاداشی را که تا آن زمان به دست آورده اید، از بین خواهد برد.

توجه به این نکته مهم است که استیکینگ کریپتو مشابه استخراج رمزارز نیست. با استخراج، شما از قدرت پردازش رایانه خود برای کمک به اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین به جای ارائه کوین های موجود استفاده می‌کنید. از سوی دیگر، با استیک کردن، شما به سادگی رمزارز را به عنوان وثیقه در کیف پول خود نگه می دارید. در این روش شما از قدرت پردازش رایانه خود یا حل مسائل پیچیده ریاضی (مانند عملیات استخراج) استفاده نمی کنید.

پاداش استیک کریپتو

مقدار ارز دیجیتالی که از فرایند Stake به دست می آورید بیشتر به نوع رمزارزی که استیک کردید و مدت زمانی که آن را به اشتراک می گذارید، بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر کاردانو را به مدت 12 ماه به اشتراک بگذارید، ممکن است حدود 3٪ تا 6٪ در سال درآمد داشته باشید. اما اگر آن را برای دو ماه استیک کنید، ممکن است فقط 1٪ تا 2٪ درآمد داشته باشید. اگر یک نوع ارز دیجیتال کمتر شناخته شده در اختیار دارید، می توانید سالانه بیش از 6 درصد درآمد کسب کنید. اما بدیهی است با استیک این نوع دارایی ها، خود را در معرض نوسانات و خطرات بیشتری قرار دهید. به همین دلیل مهم است که دقت لازم را در مورد سهولت استیک کردن، پرداخت پاداش و خطرات موجود داشته باشید.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که قیمت ‌ها و پاداش‌ های رمزارزها پرنوسان هستند و می‌توانند در هر زمانی بالا یا پایین بروند. برای کسب سود مطمئنتر می توان از قرار دادن استیبل کوین های مرتبط با یک ارز فیات (مانند دلار آمریکا) استفاده کرد. با استیبل کوین‌ها، می‌توانید بدون نگرانی بیش از حد در مورد نوسانات، پاداش‌های استیکینگ به دست آورید. اغلب اوقات، Stake ارزهای دیجیتال می‌تواند به شما حق رای در مورد پیشنهادات، تغییرات و جهت آینده آن رمزارز را اعطا کند.

خطرات استیک ارزهای دیجیتال

crypto staking risks

استیک رمزارزها درآمد غیرفعالی را برای افراد فراهم می‌کند، اما دارای جنبه های منفی نیز می باشد. وقتی کریپتو را استیک می کنید، اساساً ارز دیجیتال خود را برای یک دوره زمانی قفل می کنید. این بدان معنی است که شما نمی توانید رمزارز خود را در حالی که استیک شده است، بفروشید یا معامله کنید. اگر قیمت رمزارز در زمانی که استیک شده بالا رود، این سود را از دست می دهید. برعکس، اگر ارز دیجیتال که در استیک کرده اید ارزش خود را از دست بدهد، ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید. در نهایت، اگر شبکه بلاک چینی که برای آن در نظر گرفته اید، هک یا حمله ای را تجربه کند، رمزارز شما نیز ممکن است به خطر بیافتد.

کدام رمزارزها قابلیت استیک شدن دارند؟

شما می توانید تمام ارزهای دیجیتالی را که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می کنند، Stake کنید. در اینجا برخی از بزرگترین رمزارزها (بر اساس ارزش بازار) که می‌توانید به اشتراک بگذارید آمده است:

چرا همه ارزهای دیجیتال قابلیت استیک ندارند؟

شما فقط می توانید در یک بلاک چین که از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می کند، ارزهای دیجیتال را استیک کنید. بنابراین، نمی‌توانید رمزارزی را که از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، به اشتراک بگذارید. در اینجا برخی از بزرگترین ارزهای رمزنگاری شده بر اساس ارزش بازار وجود دارد که نمی توانید آنها را استیک کنید زیرا از مکانیزم اثبات کار استفاده می کنند:

اتریوم در این لیست گنجانده شده است زیرا در حال حاضر یک ارز دیجیتال با الگوریتم اثبات کار است. با این حال، می‌توانید با آماده‌سازی برای راه‌اندازی اتریوم 2.0 که انتظار می‌رود به زودی انجام شود، اتریوم را در برخی از پلتفرم‌ها استیک کنید. به طور خلاصه، دلیل اصلی اینکه چرا نمی‌توانید همه ارزهای دیجیتال را استیک کنید این است که برخی از دارایی‌های رمزنگاری از الگوریتم‌های اجماع متفاوتی استفاده می‌کنند. برخی از آنها به استیکینگ نیاز ندارند زیرا از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می کنند.

آیا استیک رمزارز برای شما مناسب است؟

استیک کریپتو می تواند راهی عالی برای کسب درآمد غیرفعال از دارایی های رمزنگاری شده شما باشد. با این حال، همانطور که گفتیم خطراتی درباره آن وجود دارد. همچنین، هنگامی که رمز ارز خود را استیک می کنید، دارایی شما برای مدت زمان مشخصی بسته می شود. در حالی که ارز دیجیتال شما Stake شده است، نمی توانید آن را بفروشید یا ترید کنید. شما باید از خود بپرسید که آیا پاداش‌های بالقوه، ارزش ریسک‌ها و زمان تعیین شده در قرارداد استیک را دارند یا خیر. بنابراین قبل از شروع به استیک رمزارزهایتان، مطمئن شوید که خطرات و نحوه عملکرد آن را درک کرده اید. به این ترتیب، می توانید تصمیم بگیرید که آیا استیک ارز دیجیتال برای شما مناسب است یا خیر!

جمع بندی

در این مقاله، به فرایند استیک ارزهای دیجیتال و نحوه عملکرد، مزایا و خطرات آن پرداختیم. به یاد داشته باشید که استیک درایی کریپتویی شما می تواند راهی عالی برای کسب درآمد غیرفعال از ارز دیجیتال شما باشد. اما، آگاهی از تمام خطرات موجود نیز ضروری به نظر می رسد. قبل از شروع به استیک کریپتو، مطمئن شوید که به طور کامل این خطرات، نحوه عملکرد آن و زمانی که رمزارز برای دوره استیکینگ (که می تواند از هفته ها تا سال ها متغیر باشد) غیر قابل دسترس است را درک کرده اید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *