معرفی برترین های ارز دیجیتال

متیک Matic چیست؟ آشنایی با شبکه پالیگان Polygan

matic-polygan

رمزارز Matic شکلی از دارایی دیجیتالی است که در پلتفرم Polygon ارائه می شود. این پلتفرم در گذشته با نام Matic Network شناخته می شد، اما بعد ها به پالیگان تغییر نام یافت. متیک در بستر بلاک چین اتریوم فعالیت می کند، به همین دلیل به آن توکن Matic گفته می شود. اتریوم دارای بلاک چینی قوی و توانمند می باشد اما با مشکلاتی از قبیل هزینه بالای کارمزد، ازدحام شبکه و مقیاس پذیری کم مواجه است. اما با پیدایش توکن ماتیک راه حلی برای رفع این مشکلات به وجود آمده که کمک زیادی به توسعه اتریوم داشته است.

پلتفرم پالیگان چیست؟

اگر به طور کلی بخواهیم نگاهی به تعریف پالیگان داشته باشیم، راه حلی برای چالش هایی است که امروزه فناوری اتریوم از آن ها رنج می برد. Polygan  که قبلاً به عنوان Matic Network شناخته می شد، یک شبکه لایه 2 است که برای توسعه بلاک چین اتریوم و افزایش مقیاس پذیری آن تاسیس شده است. این پلتفرم در تلاش است تا با یک راه حل جدید زنجیره ای، برخی از اشکالات عمده اتریوم را رفع کند، مشکلاتی مانند تجربه کاربری ضعیف، تاخیر در معاملات، کندی شبکه و غیره. توکن Matic برخلاف بیت کوین و اتریوم، با ازدحام شبکه تحت تاثیر هزینه بالای معاملات قرار نمی گیرد.

این یک فناوری منبع باز است که ابزار های مورد نیاز را برای ایجاد یک شبکه مستقل یا یک زنجیره امن با استفاده از قرارداد های هوشمند و امنیت شبکه اتریوم به توسعه دهندگان ارائه می دهد. پلتفرم Polygon علاوه بر افزایش مقیاس پذیری بلاک چین اتریوم، درصدد است بستری برای همکاری شبکه اتر با برنامه های Dapp بسازد تا توسعه دهندگان با هزینه کمتر و بسیار آسان تر به برنامه های غیر متمرکز دسترسی داشته باشند. تمام این اهداف به وسیله قابلیت های پلاسما (Plasma) امکان پذیر می شود. پلتفرم پالی گان از چند لایه اصلی زیر تشکیل شده است:

  • لایه اتریوم، وظیفه اجرا قرارداد های هوشمند و کنترل بخش های استیکینگ
  • لایه امنیتی، ایجاد دسترسی بقیه لایه ها به یک لایه امنیتی اضافی
  • لایه پالیگان، شبکه هایی در پالیگان که موظف اند به اجماع و تولید بلاک بپردازند
  • لایه اجرا، به اجرا در آوردن ماشین مجازی اتریوم یا  EVM

بر اساس مواردی که در بالا اشاره شد، تمامی لایه های اتریوم وظیفه خود را انجام داده و عملکرد شبکه بسیار قوی تر می شود.

پلاسما چیست؟

پلاسما یکی از عناصر اصلی شبکه اتریوم است که به واسطه آن برنامه های غیر متمرکز در چهارچوبی انعطاف پذیر ایجاد می شوند و قابلیت مقیاس بندی برای آن ها امکان پذیر می شود. در واقع پلاسما همکاری میان فناوری بلاک چین و برنامه های Dapp را به وجود می آورد و تعاملات غیر ضروری را با هدف تجربه کاربری بهتر، کاهش می دهد. پلاسما از چندین زنجیره به وجود آمده است که همگی به یک زنجیره مرکزی متصل هستند، هدف این زنجیره ها بر طرف کردن مشلات شبکه و افزایش مقیاس است که زنجیره های کوچک تر به پلاسما معروف هستند.

بنیان گذاران Polygon چه کسانی هستند ؟

Polygon (شبکه Matic سابق) در اکتبر 2017 راه‌اندازی شد. ارز دیجیتال متیک توسط Jaynti Kanani ،Sandeep Nailwal و Anurag Arjun دو توسعه دهنده با تجربه بلاکچین و مشاور تجاری تاسیس شد. قبل از انتقال به شبکه خود در سال 2019، تیم Polygon مشارکت بزرگی در اکوسیستم اتریوم داشت. این تیم روی پیاده‌سازی MVP پلاسما، پروتکل WalletConnect و موتور اعلان رویداد Dagger که به طور گسترده استفاده می‌شود در اتریوم کار کرده است.

چه ویژگی Polygon را خاص می‌کند ؟

پروژه Polygon یکی از تلاش‌های اخیر در زمینه قابلیت همکاری و مقیاس‌پذیری بلاک چین است و برای رفع برخی از محدودیت‌های پروژه‌های همکاری‌پذیری مانند پولکادات Polkadot و کازماس Cosmos طراحی شده است. این پروژه بر کاهش پیچیدگی مقیاس‌پذیری و معاملات بلاکچین فوری تمرکز دارد. برای اولین بار، این دستگاه با ماشین مجازی اتریوم سازگار است که باعث می‌شود برای کسانی که به ساخت برنامه در اتریوم و برنامه‌نویسی در Solidity می پردازند قابل دسترسی باشد. رقیب آن یعنی کازماس Cosmos از یک ماشین مجازی مبتنی بر WASM استفاده می‌کند. Polygon ترکیبی از چارچوب پلاسما و اثبات سهام است. چارچوب پلاسمایی مورد استفاده توسط Polygon که توسط بنیان گذار اتریوم، ویتالیک بوترین پیشنهاد شده است، اجرای آسان قرارداد‌های هوشمند مقیاس‌پذیر و مستقل را امکان‌پذیر می‌کند.

امنیت ارز Matic و پلتفرم آن Polygon چگونه است ؟

به عنوان یک راه حل لایه دوم که از شبکه‌ای از اعتبارسنج های اثبات سهام برای امنیت دارایی استفاده می‌کند، شرط‌بندی بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم Polygon است. اعتبارسنجان در شبکه ارزهای متیک خود را به عنوان وثیقه قرار می‌دهند تا بخشی از مکانیسم اجماع شبکه PoS شوند و در عوض به عنوان پاداش توکن‌های MATIC را دریافت می‌کنند. اعضای شبکه که مایل به اعتبارسنجی نیستند می‌توانند توکن‌های MATIC خود را به اعتبارسنج دیگری واگذار کنند اما همچنان در فرآیند سهامداری خود شرکت کرده و پاداش‌های قابل توجهی دریافت می‌کنند. علاوه بر بازرسی اثبات سهام، Polygon از تولیدکنندگان بلوک در لایه تولید‌کننده برای دستیابی به درجه بالاتری از تمرکز زدایی استفاده می‌کند. این تولیدکنندگان بلوک با استفاده از‌ ایست بازرسی و مکانیزم‌های ضد کلاهبرداری، زنجیره‌های اصلی را نهایی می‌کنند.

ارز دیجیتال متیک چیست؟

what is matic

ارز دیجیتال متیک (Matic)،‌ توکن بومی شبکه پالیگان است که بر اساس استاندارد اتریوم ایجاد شده تا برای گاورننس (حاکمیت)، سهام‌گذاری و هزینه گس مورد استفاده قرار بگیرد. کاربران با در اختیار داشتن این توکن می‌توانند در امور اداری شبکه شرکت کنند و حق رای داشته باشند. همچنین با در اختیار داشتن این توکن توسط سهام‌داران، امنیت شبکه نیز افزایش پیدا می‌کند. در نهایت کاربران می‌توانند برای پرداخت هزینه کارمزدهای گس، از توکن ماتیک استفاده کنند.

البته هنوز مشخص نیست که توکن متیک خارج از مرزهای پالیگان در شبکه‌های اتریوم و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قابل استفاده قرار خواهد گرفت یا نه. با این حال، ارز دیجیتال متیک به دلیل اهمیت بسیار بالای پالیگان برای شبکه اتریوم، مورد توجه بسیاری از کاربران رمزارزها قرار گرفته است. بر خلاف دیگر رمز ارز ها که از الگوی اثبات کار یا PoW پیروی می کنند و قابل استخراج هستند، توکن متیک استخراج نمی شود بلکه به واسطه الگوی اثبات سهام یا PoS، استیک می شود. تفاوت ارز متیک با سایر رمز ارز ها در نحوه استخراج آن است. توکن متیک در دسته رمزارزهایی قرار دارد که قابلیت استیک شدن را دارند.

کاربردهای ارز دیجیتال متیک

ماتیک کاربردهای مختلفی دارد که می‌توان آن را به چند دسته تقسیم کرد:

سیستم پرداخت بهتر

  • با استفاده از متیک می‌توان در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز امور پرداختی را انجام داد.
  • با سرعت بالا و هزینه کارمزد پایین‌تر، متیک به انتخاب اول توسعه دهندگان و ارائه دهندگان سرویس‌های بلاک چینی تبدیل می‌شود. بنابراین از این ارز برای پرداخت کارمزد هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزایش راندمان صرافی‌های غیرمتمرکز

  • به دلیل سرعت بالاتر صرافی‌های متمرکز و باگ کمتر، مردم زیاد به سراغ صرافی‌های غیرمتمرکز نمی‌روند. اما پالیگان و ارز دیجیتال آن این مشکل را حل کرده و در کسری از ثانیه و با امنیت بالا، تراکنش‌های غیرمتمرکز را تکمیل می‌کند.
  • وجود لایه امنیتی بیشتر، بدون کاهش سرعت و فدا کردن امنیت تریدها، شبکه پلاگین به انتخاب ایده‌آل برای انجام معاملات روزانه غیرمتمرکز تبدیل شده است.

شبکه‌های بازی

  • صنعت بازی‌های ویدیویی به شدت متمرکز هستند و مردم روی مالکیت دارایی‌های دیجیتال خود که با پول واقعی برای آن‌ها پول داده‌اند، کنترل ندارند.
  • شبکه پالیگان با ایجاد بستری امن، پرسرعت و ارزان، مشکل پرداخت‌های بازی‌ها و مالکیت دارایی‌ها را به حداقل رسانده‌ است.

محبوبیت بالا

ارز دیجیتال متیک و شبکه پالیگان یک سیستم پرداخت پیشرو را در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز و شبکه‌های بازی ایجاد کرده است. همین مسئله باعث شده تا ماتیک به یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال تبدیل شود. جالب است بدانید که در حال حاضر بیش از ۴۰۰ پروژه از شبکه پالیگان برای ارائه سرویس‌های خود استفاده می‌کنند.

جمع بندی

شبکه پالیگان در حال حاضر بهترین راه حل برای رفع مشکلات اتریوم شناخته می‌شود و همین مسئله باعث شده تا روزبه‌روز پروژه‌های بیشتری روی آن فعال شوند. هرچقدر که پروژه‌ها روی آن افزایش پیدا کنند، هرچقدر که محبوبیت بیشتر شود، قیمت آن نیز روند صعودی پیدا می‌کند. وجود برترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نظیر آوی و سوشی‌سواپ گواه از این دارد که پالیگان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای توسعه‌دهندگان و ارز دیجیتال ماتیک یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *