مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

هاوینگ (Halving) رمزارز به چه معناست؟ صفر تا صد مفهوم هاوینگ در دنیای کریپتو

halving crypto

اگر با دنیای رمز ارزها آشنا هستید حتما تا به حال اصطلاح هاوینگ (Halving) به گوشتان خورده است!

اما هاوینگ چیست؟ به طور ساده می‌توان گفت که هاوینگ فرایندی است که در آن پاداش استخراج رمز ارزها به منظور کاهش انتشار ارز (ماهییت ضدتورمی)، به نصف تقسیم می‌شود. این فرآیند اولین بار در بیت کوین اجرا شد و از آن زمان به یکی از مهمترین فرایندها در سیستم اقتصادی برترین رمزارز بازار تبدیل شده است.در ادامه مقاله به طور کامل توضیح می‌دهیم که هاوینگ چیست، چه تاثیری در قیمت بیت کوین دارد، چه زمانی اتفاق می‌افتد و آیا ارزهای دیجیتال دیگر نیز هاوینگ دارند یا خیر. با کایاکوینکس همراه باشید!

نصف شدن پاداش استخراج یا هاوینگ چیست؟

در فضای ارزهای دیجیتال، اصطلاح هاوینگ به فرایندی گفته می‌شود که میزان صدور کوین‌های جدید را کاهش و هربار به نیمی از آنچه که قبلا بوده می‌رساند. هاوینگ این اطمینان را می‌دهد که دارایی رمزنگاری شده تا زمانی که به حداکثر میزان عرضه خود نرسد، از نرخ صدور ثابت آن پیروی خواهد کرد.

در سال ۲۰۰۹، بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو به دنیا معرفی شد. ناکاموتو برای توزیع بیت کوین روش جدیدی ابداع کرد. این روش که با نام ماینینگ یا استخراج بیت کوین شناخته می‌شود، به افراد برای تایید تراکنش‌های جدید در بلاک‌های جدید بلاک‌چین، بیت‌کوین پاداش می‌دهد. تایید این تراکنش‌ها بر اساس محاسبات کامپیوتری اتفاق می‌افتند. زمانی که بیت‌کوین به دنیا معرفی شد، پاداش هر بلاک، ۵۰ بیت‌کوین بود.

اما ساتوشی ناکاموتو، قانونی در پروتکل بیت کوین تعریف کرد که طبق این قانون :

پس از ماینینگ هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک که تقریبا ۴ سال طول می‌کشد، پاداش استخراج نصف می‌شود. این اتفاق، هاوینگ نام دارد. این رویداد همچنین نیمی از نرخ تورم بیت‌کوین و نرخ ورود بیت کوین‌های جدید را کاهش می‌دهد.

معنی اصطلاح هاوینگ چیست؟

هاوینگ از کلمه انگلیسی Halving گرفته شده است و به معنی تقسیم شدن یک چیز به دو قسمت مساوی یا همان نصف شدن است. پس زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که طی یک فرایند، یک چیز خاص به دو نیم تقسیم شود. بنابراین در دنیای رمز ارزها از این اصطلاح برای نصف شدن پاداش استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

هاوینگ بیت کوین

پروتکل بیت کوین به این صورت تعریف شده است که در ابتدای ایجاد بلاک چین آن، پاداش استخراج هر بلاک جدید برای ماینر ۵۰ بیت کوین باشد و بعد از استخراج ۲۱۰۰۰۰ بلاک این پاداش نصف شود؛ اگر مدت زمان میانگین استخراج هر بلاک ۱۰ دقیقه باشد، این تعداد بلاک بعد از ۴ سال استخراج می‌شود.

اگر halving را به همین ترتیب (۴ سال یک بار) ادامه پیدا کند، حدودا تا سال ۲۱۴۰ پاداش استخراج بلاک جدید تقریبا به صفر خواهد رسید. در آن زمان، اگر تعداد تمام بیت کوین‌های ماین شده در طول این ۱۳۰ سال را با هم جمع کنید، به عدد ۲۱ میلیون که تعداد نهایی بیت کوین‌هاست، خواهید رسید.

هاوینگ اول در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد، که تا بلاک شماره ۲۱۰۰۰۰ پاداش استخراج ۵۰ بیت‌کوین بود. اما این پاداش از بلاک شماره ۲۱۰۰۰۱ به ۲۵ بیت کوین تقلیل یافت.

هاوینگ دوم در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، که به همین صورت تا بلاک شماره ۴۲۰۰۰۰ پاداش ۲۵ بیت‌کوین بود، و از بلاک شماره ۴۲۰۰۰۱ پاداش به ۱۲.۵ بیت‌کوین کاهش یافت.

و آخرین هاوینگ تا به امروز در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، که به همین صورت تا بلاک شماره ۶۳۰۰۰۰ پاداش ۱۲.۵ بیت‌کوین بود، و از بلاک شماره ۶۳۰۰۰۱ پاداش به ۶.۲۵ بیت‌کوین کاهش یافت.

halving بخش مهمی از پروتکل بیت کوین است و از آنجا که کد‌های آن منبع باز است، هر کسی قادر به دیدن آن است.

دلیل به وجود آمدن هاوینگ چیست؟

halving bitcoin

سوالی که برای همه پیش می‌آید این است که چرا پاداش استخراج در طول سالیان یکسان نمی‌ماند؟ پاسخ این سوال را باید در قانون عرضه و تقاضا جستجو کرد. اگر کوین‌ها سریع ماین شوند و محدودیتی برای تعداد آنها وجود نداشته باشد، ما تعداد بیشماری بیت‌کوین در گردش خواهیم داشت که عملا قیمت بسیار پایینی دارند.

ویتالیک بوترین، خالق و توسعه دهنده ارشد اتریوم، در مجله بیت کوین نوشته :علت اصلی هاوینگ، کنترل تورم است.

یکی از اشتباهات اساسی در ارزهای فیات این است که آنها توسط بانک‌های مرکزی کنترل می‌شوند. این بانک‌ها مجازند که هر تعداد ارز و اسکناسی که صلاح می‌بینند را چاپ کنند. مشکل در اینجاست که اگر ارز بیش از حد چاپ شود، بر اساس قانون عرضه و تقاضا، ارزش آن به سرعت کم می‌شود.

بیت کوین از طرف دیگر، مانند طلا است. از این نگاه که فقط مقدار محدودی طلا در دنیا وجود دارد و با هر گرم طلایی که استخراج می‌شود، استخراج این کالا سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

همین محدود بودن، به ما ارزش طلا را نشان می‌دهد. طلا توانسته خودش را به عنوان یک وسیله مبادلات بین‌المللی ثابت کند و ارزش خود را به مدت ۶۰۰۰ سال حفظ کند.

هاوینگ چه تاثیری بر روی قیمت بیت کوین دارد؟

پاسخ این سوال این است: هیچ کس نمی‌داند! یک هفته پس از halving سال ۲۰۱۶، هیچ اتفاق خاصی برای قیمت بیت‌کوین نیافتاد. در زمان هاوینگ، قیمت بیت‌کوین ۶۵۰ دلار بود و یک هفته پس از آن، بیت کوین به قیمت ۶۷۵ دلار رسید که تغییر چشمگیری نیست.

افزایش قیمت بیت‌کوین در بازه زمانی بین سه ماه الی ۱ سال پس از هاوینگ اتفاق افتاد. قیمت بیت کوین در آخرین هاوینگ در محدوده ۸۰۰۰ دلاری بود اما در حال حاضر و بعد از گذشت نزدیک به ۱۲ ماه از آن قیمت بیت کوین به ۶۰۰۰۰ دلار رسیده است. این افزایش قیمت را می‌توان بعد از تمامی هاوینگ‌ها مشاهده کرد.

البته تمام این موارد به خیلی چیزها بستگی داشت. مثلا توجه رسانه‌ها به بیت کوین، افزایش اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به اینارز دیجیتال، افزایش ورود کوین‌های جدید در بازار، قانون‌گذاری و ایجاد محدودیت‌ها توسط دولت‌ها، عرضه اوراق مشتقه و قراردادهای آتی، درها را به روی سرمایه‌گذاری‌های جدی و رسمی باز کرد.

نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشیم این است:

بیت کوین برای ارزشمند بودن طراحی شده؛ اول به خاطر تعداد محدود آن (۲۱ میلیون) و دوم، به دلیل کاهش سرعت توزیع بیت کوین توسط پروسه هاوینگ آن است.

کدام ارزهای دیجیتال دارای پروسه هاوینگ هستند؟

halving all crypto

ارزهای دیجیتالی که در مدل اجماعشان از الگوریتم گواه اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند و یا اصطلاحا قابل استخراج هستند، به ماینرهای شبکه که از ظرفیت پردازش دستگاه‌های خود در راستای پردازش تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه استفاده می‌کنند، مقادیر مشخصی از آن کوین به عنوان پاداش استخراج می‌دهد. حال در برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین میزان این پاداش استخراج در بازه‌های زمانی مشخصی نصف می‌شود، به این پدیده نصف شدن پاداش استخراج یا halving گفته می‌شود.

اگر به خواهیم به جز بیت کوین، رمز ارزهای دیگری که از این فرایند استفاده می‌کنند را نام ببریم به ارزهای مانند بیت کوین کش و لایت کوین می‌رسیم.

اما در مورد اتریوم و دیگر ارزهایی که فرایند استخراج استفاده می‌کنند چطور؟ آیا هاوینگ اتریوم نیز وجود دارد؟ جواب این سوال خیر است. اگرچه هر دو بیت کوین و اتریوم مبتنی بر استخراج با گواه اثبات کار (در حال حاضر) هستند اما اتریوم دارای فرایند هاوینگ نیست. به عبارت دیگر، سیاست پولی اتر (ETH)، رمز ارز بومی اتریوم، با سیاست BTC متفاوت است.

در مورد ارزهای دیجیتال دیگری مانند ارز دیجیتال ترون که از الگوریتم اجماع POW استفاده نمی‌کنند هم مشخصا این فرایند وجود ندارد. زیرا فرایند halving تنها برای کوین‌هایی که از طریق استخراج بدست می‌آیند طراحی شده است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور ساده تعریف کاملی از اینکه هاوینگ چیست را برای شما بازگو کنیم. می‌توان به وضوح گفت که اگر هاوینگ نبود شاید در حال حاضر خبری از بیت کوین هم در دنیای واقعی نبود و رمزارزها آن طور که در حال حاضر در حال گسترش هستند نیز وجود نداشت. این ابداع ساتوشی ناکاموتو را می‌توان یکی از مهمترین ارکان بیت کوین امروزی دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *