معرفی برترین های ارز دیجیتال

اتریوم نفت دیجیتال

یکی از دلایل اصلی بوجود آمدن ارزهای دیجیتال، مبارزه و نابود کردن سیستم های فاسد و واسطه های موجود در قراداد ها بود و ارز اتریوم (Ethereum) اولین ارزی است که چنین هدفی را دنبال می کرد. بسیاری از افراد بر این باورند که اتریوم هم مثل بیت کوین یک پول الکترونیکی است، در حالی که اتریوم  یک پلتفرم آزاد مبتنی بر بلاک چین است که توسعه دهندگان مختلف می توانند برنامه های غیر متمرکز خود را بر روی این پلتفرم پیاده سازی کنند. ایده ساخت اتریوم در سال 2013 توسط ویتالین بوتریک مطرح شد و شبکه ی اتریوم در سال 2015 به شکل رسمی آغاز به کار کرد. این پلتفرم یک رمز ارز مخصوص به اسم اتر (ETH) دارد، اما اکثر افراد از عبارت اتریوم برای اسم این ارز استفاده می کنند. با کایاکوینکس همراه باشید تا با ویژگی های مهم اتریوم آشنا شوید.

معنی اتریوم چیست؟

ویتالیک بوترین، بنیان گذار اتریوم، در مورد معنی و نحوه نامگذاری آن اظهار می دارد که این اسم را هنگام مطالعه در ویکی پدیا در مورد عناصر ادبیات داستانی انتخاب کرده است. هم چنین اضافه می کند:« فورا فهمیدم که این نام را از سایر اسامی موجود بیشتر دوست دارم. من فکر می‌کنم اتریوم (Ethereum) حقیقتاً تلفظ خوبی دارد و کلمه اتر (ETH) را نیز در دل خود دارد که به یک مدیوم نامرئی فرضی اشاره دارد که به جهان نفوذ می‌کند و به نور امکان سفر می‌دهد.»

اتریوم چگونه کار می کند؟

اتریوم با استفاده از توان محاسباتی برای تامین انرژی شبکه کار می کند. در عمل، این بدان معناست که افراد و سازمان‌ها از رایانه‌ های خود برای اجرای نرم‌ افزار یا گره‌ های خاص استفاده می‌کنند. هر کسی می تواند رایانه خود را برای اجرای یک گره تنظیم کند. اتریوم برای پردازش تراکنش های شبکه اتریوم به اپراتورهای گره متکی است. این اپراتورها برای اجرای سخت افزار و نرم افزار لازم برای تسهیل این تراکنش ها هزینه ای دریافت می کنند. هزینه ها را هزینه گس می نامند زیرا شبکه را در حال اجرا نگه می دارد و در اتر (ETH)پرداخت می شوند. راه های زیادی را در نظر بگیرید که می توانید از یک شبکه بزرگ رایانه استفاده کنید. مشابه بیت کوین، اتریوم از آن برای تقویت تراکنش های همتا به همتا و ردیابی صاحب ارز دیجیتال اتر استفاده می کند. علاوه بر این، توسعه دهندگان می توانند dApps را در شبکه ایجاد و اجرا کنند.

dApp ها با «قراردادهای هوشمند» به بلاک چین اتریوم متصل می شوند که بیشتر شبیه برنامه های رایانه ای هستند تا قراردادهای سنتی. رابرت فارینگتون، بنیانگذار The College Investor، می گوید: «قراردادهای هوشمند برنامه های کوچکی هستند که در بلاک چین اتریوم ذخیره می شوند و می توانند در صورت برآورده شدن شرایط خاص، خود به خود اجرا شوند. یک راه خوب برای فکر کردن در مورد آن این است که dapp قسمت جلویی برنامه است و قرارداد هوشمند پشتوانه برنامه است. همچنین، dApps  به شبکه غیرمتمرکز و منبع باز اتریوم متکی است و نمی تواند توسط یک نهاد واحد کنترل شود. در واقع، هنگامی که یک dApp به پلتفرم اتریوم اضافه می شود، نمی توان آن را حذف کرد، حتی اگر سازنده اصلی بخواهد آن را حذف کند یا به طور کامل منحل شود. سیستم غیرمتمرکز می ‌تواند منجر به ناشناس ماندن بیشتر کاربران شود زیرا ممکن است بتوانند به صورت مستعار از dApps استفاده کنند و همچنین می تواند منجر به کنترل و سانسور کمتری از طرف اشخاص ثالث، از جمله شرکت ها و دولت ها شود.

تفاوت اتر و اتریوم

اتر هم همانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است که می ‌‌تواند به راحتی ارزش را منتقل کند. هدف از ایجاد اتر، پرداخت هزینه ها و دادن انگیزه به مشارکت کنندگان در شبکه اتریوم است تا به فعالیت خود در این شبکه ادامه دهند. ارز دیجیتال اتر «سوختی» است که شبکه را نیرو می دهد و شما می توانید با خرید اتر در شبکه اتریوم سرمایه گذاری کنید.

اگر اتر یا به عبارتی این دارایی کلیدی نبود چه کسی حاضر بود به عنوان ماینر در شبکه فعالیت نماید؟ به همین دلیل است که به اتر «سوخت شبکه‌ اتریوم» نیز می‌ گویند. اگر بیت کوین طلای دیجیتال این روزهای دنیای ارزهای دیجیتال باشد، اتر به منزله نفت بازارهای دیجیتال است. برای اینکه بتوان از خدمات شبکه اتریوم استفاده کرد و روی آن برنامه ساخت، باید برای آن کارمزد پرداخت کرد. این کارمزد به صورت ارز اتر است و به ماینرهایی که امنیت شبکه را حفظ می ‌کنند، پرداخت می ‌شود. اتریوم و اتر پشت سر هم کار می کنند اما یکسان نیستند. فارینگتون توضیح می دهد: «اتریوم فناوری است و اتر ارز دیجیتال واقعی است. می‌توانید اتر را به‌عنوان «پول نقد» یا سوختی که به شبکه اتریوم نیرو تزریق می کند، در نظر بگیرید».

اگر می خواهید در اتریوم سرمایه گذاری کنید، می توانید اتر را در صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید. همچنین ممکن است بتوانید از اتر برای خرید محصولات یا خدمات دیگر، مشابه نحوه استفاده از بیت کوین و سایر ارزها استفاده کنید. اتر همچنین می تواند به طور بالقوه به عنوان یک “ذخیره ارزش” عمل کند، مانند آنچه ممکن است بخواهید طلا بخرید و نگهداری کنید.

مزایا و معایب ارز دیجیتال اتریوم

پلتفرم اتریوم نیز مانند بیت کوین، از تمام ویژگی‌ های فناوری بلاک چین که در آن اجرا می‌ شود بهره می برد. به عنوان مثال نهاد واسطه یا شخص ثالث مانند دولت یا بانک مرکزی از تمامی پروسه‌ هایی که در این روند شکل می‌ گیرد، حذف می ‌شود و تمام برنامه های غیرمتمرکز مستقر در شبکه توسط هیچ شخص یا نهادی قابل کنترل نخواهد بود. از سوی دیگر کل شبکه‌ اتریوم غیرمتمرکز است، یعنی احتمال وجود خرابی در این شبکه وجود نخواهد داشت؛ از این رو‌ همه‌ برنامه ‌ها به طور دائم آنلاین بوده و هرگز خاموش نمی ‌شوند. غیرمتمرکز بودن شبکه‌ اتریوم آن را در برابر حملات احتمالی هک و فعالیت‌های جعلی محافظت می کند. با این وجود، این شبکه فاقد ایراد نیست. قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم، به خوبی افرادی بستگی دارند که برای آن ‌ها کد می‌ نویسند. در اینگونه فعالیت ها همیشه احتمال بروز خطای انسانی وجود دارد. در نتیجه هراشتباهی در کد اتفاق بیفتد، ممکن است که شبکه را مورد خطر و سو‌ءاستفاده قرار دهد در این صورت نمی توان جلوی حمله‌ هکرها را گرفت. مگرآنکه یک توافق و بازنویسی کد اساسی صورت بگیرد که هر دو روش می‌توانند موثر باشند. با این حال‌ این کار کاملاً خلاف اصل بلاک چین است‌؛ زیرا بلاک چین یک دفتر کل تغییرناپذیر است.

اتریوم یا بیت کوین؟ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

یکی از متداول ترین سوال ها این است : خرید اتریوم یا بیت کوین؟ جواب دادن به این سوال کار سختی است. این دو ارز پر قدرت ترین و محبوب ترین ارزهای جهان هستند. با وجود این که این دو ارز تفاوت های بنیادین زیادی با هم دارند ولی بارها در زمان های مختلف مشاهده شده، که رفتار قیمتی این دو ارز روی یکدیگر تاثیر گذاشته اند. انتخاب کردن یکی از این رمز ارزها برای سرمایه گذاری کار دشواری است. در حال حاضر در دنیای رمزارز ها، هیچ کس نمی تواند به طور دقیق آینده ی یک رمز ارز را به طور دقیق پیش بینی نماید. بازار رمز ارزها یک بازار پر نوسان و پرریسک است، و هر کس باید با توجه به مقدار سرمایه، ریسک پذیری و مدت سرمایه گذاری خود، اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کند. توصیه ی ما به شما این است که در این بازار به دور از جانب داری و تعصب نسبت به یک رمز ارز اقدام به سرمایه گذاری کنید، شاید در یک دوره رشد اتریوم از بیت کوین بیشتر باشد و یا برعکس، سرمایه گذار موفق کسی است که بتواند موقعیت های موجود در رمز ارزهای مختلف رو بررسی کنه و در نهایت بهترین رمز ارز را برای سرمایه گذاری انتخاب کند.

استخراج اتریوم

انجام استخراج در ارمز ارزها کاری بسیار پرسود و پراهمیت است چون طی فرآیند استخراج محاسبات لازم برای هر بلاک انجام می شود. در واقع اثبات کار برای انجام تراکنش ها از طریق استخراج اتریوم حاصل می شود. برای انجام استخراج به تجهیزات و سیستم هایی نیاز است که بتوانند از الگوریتم های شبکه پشتیبانی کنند، مثلا در اتریوم تجهیزات باید از الگوریتم EtHash تبعیت کنند. استخراج Ethereum از الگوریتم اثبات کار (POW) استفاده می‌کند‌؛ این بدان معناست که ماینرها با استفاده از قدرت محاسباتی خود یک مسئله پیچیده ریاضی را برای «مهر و موم کردن» و تأیید مجموعه‌ای از اقدامات در شبکه حل می‌کنند. استخراج‌کنندگانی که موفق به انجام این کار می‌شوند به ازای هر بلاک استخراج شده پاداش دریافت می‌کنند. استخراج اتریوم به روش های مختلفی می تواند انجام شود که از جمله آنها:

  • استخراج ارز دیجیتال اتریوم با ماینر
  • استخراج ارز دیجیتال اتریوم به روش ابری
  • شبکه بلاک چین اتریوم و ده ها توکن آن

اتریوم به لطف شبکه بلاک چین بسیار قدرتمند خود، سبب شده توکن های متعددی جذب مزیت های این بستر شده و سکه های (coin) خود را بر همین شبکه منتشر کنند. بسیاری از این توکن ها میان فعالین حوزه ارز دیجیتال، بیشتر شنیده شده اند و بسیاری از تحلیلگران آن ها را جزو ارزهای دیجیتال بنیادی معرفی می کنند.

آینده اتریوم

با توجه به مطالب ارائه شده در مورد اتریوم، آینده آن با توجه به این که فناوری در مسیر اتوماتیک و خودکار نمودن کارها و همچنین از بین بردن واسطه ها حرکت میکند، عالی به نظر می رسد. به نحوی که در آینده می توانیم انتظار داشته باشیم که از پلتفرم اتریوم در تمام امور روزمره خود استفاده کنیم، بدون اینکه حتی متوجه حضور آن باشیم دقیقا مانند قانون جاذبه که ما را روی زمین نگه داشته است. در آینده ای نه چندان دور برای گرفتن تاکسی، خرید و فروش، دریافت وام و… از شبکه ی بلاک چین اتریوم استفاده خواهیم کرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد که با زبانی ساده اتریوم را معرفی کنیم. امیدواریم که بعد از مطالعه این مقاله در مورد Ethereum و نحوه کارکرد آن و هم چنین تفاوت آن با بیت کوین اطلاعات خوبی را کسب کرده باشید. با توجه به فراگیر شدن کریپتوکارنسی ها، داشتن اطلاعات در این حوزه بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد. هدف ما آشنا کردن بیشتر شما با دنیای رمز ارزها و چیستی و چگونگی کار آن هاست، که امیدواریم در این امر موفق بوده باشیم و شما را برای خرید ارز دیجیتال راهنمایی کرده باشیم.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *