مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

دستگاه خودپرداز بیت کوین Bitcoin ATM چیست و چگونه کار می کند؟

bitcoin atm

در هر صنعت رو به رشد، هنگامی که یک محصول ایجاد می شود، هزاران کسب و کار جانبی برای حمایت از آن صنعت شروع به ظهور می کنند. به عنوان مثال، به تمام برندهای لوازم جانبی آیفون فکر کنید که پس از تولید و قبضه کردن بازار توسط iPhone، عرضه شدند. در دنیای ارزهای دیجیتال، این امر هیچ تفاوتی ندارد؛ از کیف پول‌ها و صرافی‌های دیجیتال گرفته تا سایت‌های رسانه‌ای و اینفلوئنسرها، بیت‌کوین و سایر رمزارزها، دنیای تجارت را به دنیایی بی بدیل تبدیل کرده اند. یکی از جالب ترین پیشرفت هایی که از دل این صنعت بیرون آمد، دستگاه خودپرداز بیت کوین یا Bitcoin ATM است. در این مقاله از کایاکوینکس به دستگاههای خودپرداز بیت کوین و نحوه عملکرد آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

what is bitcoin atm

مانند دستگاه های خودپرداز معمول و شناخته شده، خودپرداز بیت کوین درگاهی است که از طریق آن کاربران می توانند در یک تراکنش مالی شرکت کنند. تفاوت در اینجا این است که دستگاه های خودپرداز معمول، به کاربران امکان برداشت و واریز وجه نقد را می دهند در حالی که دستگاه های خودپرداز بیت کوین به کاربران امکان خرید و فروش بیت کوین با استفاده از پول نقد را خواهند داد. در حالی که برخی از نسخه‌های اولیه دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین (و اکثر آن‌هایی که امروزه در حال کار هستند) به کاربران خود اجازه نمی‌دادند بیت‌کوین را نیز بفروشند، برای مثال دستگاه‌های خودپرداز Coin Cloud به کاربران این امکان را می‌دهند که هم با استفاده از پول نقد بیت‌کوین بخرند و هم بیت‌کوین را به صورت نقدی، ایمن و مطمئن به فروش برسانند.

 دستگاه های خودپرداز بیت کوین از یک مانیتور، اسکنر QR، پذیرنده صورتحساب و توزیع کننده تشکیل شده اند. در باطن، این اجزا از طریق نرم افزار به یکدیگر متصل می شوند تا خرید و فروش بیت کوین سریع، آسان و ایمن انجام شود.

با این حال، دستگاه های خودپرداز بیت کوین با انواع معمولی خود تفاوت هایی دارند زیرا به حساب بانکی متصل نیستند. در عوض، آنها مستقیماً از طریق اینترنت به یک صرافی ارزهای دیجیتال متصل می شوند. این امکانات به کاربران امکان خرید و فروش فوری بیت کوین را می دهد.

اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین در سال 2013 در کافی شاپ Waves در ونکوور کانادا قرار داده شد. بعدها به دلیل عدم استفاده از آن، دستگاه خودپرداز بیت کوین از آن محل برداشته شد، اما این دستگاه بود که راه را برای سایر شرکت های خودپرداز بیت کوین برای نوآوری و توسعه جایگاه خود در صنعت هموار کرد.

دستگاه های خودپرداز بیت کوین چگونه کار می کنند؟

خرید و فروش بیت کوین با استفاده از دستگاه خودپرداز بیت کوین را می توان به دو مرحله ساده تقسیم کرد:

مرحله 1: تأیید هویت

هنگامی که یک کاربر برای اولین بار  می خواهد با یک دستگاه تراکنش انجام دهد، باید هویت خود را تأیید کند. این کار را می توان از راه های مختلف بسته به نوع دستگاه انجام داد. برای اکثر دستگاه های خودپرداز، کاربران باید شماره تلفن همراه خود را در دستگاه وارد کنند. سپس یک کد تأیید را از طریق پیامک دریافت می کنند تا در دستگاه وارد شود. پس از تأیید، کاربران می توانند تراکنش را ادامه دهند.

مرحله 2: تصمیم به خرید یا فروش

هنگامی که کاربر وارد BTM شد، باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد بیت کوین بخرد یا بفروشد. برای خرید بیت کوین، یک کاربر پول نقد را وارد دستگاه می کند، سپس یک کد QR از کیف پول رمزارزی خود در دستگاه تلفن همراه خود تولید می کند که برای دریافت بیت کوین خریداری شده اسکن می شود.

برای فروش بیت کوین، کاربر بیت کوین را از کیف پول دیجیتال خود به کد QR ارائه شده توسط دستگاه خودپرداز بیت کوین ارسال می کند. با توجه به نوع دستگاه، برخی از دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین فوراً پول نقد را به کاربر می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای پردازش تراکنش کمی زمان ببرد. با این وجود، زمان‌های تأیید تراکنش به طور تصاعدی سریع‌تر از مبادلات آنلاین است.

مزایای استفاده از دستگاه خودپرداز بیت کوین

راحتی

برخلاف صرافی های آنلاین که می توانند کاربران خود را مجبور کنند روزها تا حتی هفته ها برای تأیید تراکنش ها منتظر بمانند، معاملات انجام شده با دستگاه خودپرداز بیت کوین تقریباً فوری هستند. در واقع، کاربرانی که می‌خواهند بیت‌کوین بفروشند، حتی می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن، پول نقد را پیش از موعد در BTM مربوطه رزرو کنند.

پشتیبانی 24 ساعته

تمام سازندگان این دستگاهها، پشتیبانی مستقیم را برای کمک به کاربران در مورد هر گونه نگرانی احتمالی ارائه می دهند. در فضای جدیدی مانند دنیای ارزهای دیجیتال، داشتن یک تیم پشتیبانی قوی برای اطمینان خاطر مشتریان از انجام درست و سریع تراکنش ها بسیار مهم است.

حریم خصوصی

در صرافی های آنلاین، کاربران باید اطلاعات کارت اعتباری و یا اطلاعات حساب بانکی خود را برای خرید و فروش بیت کوین به اشتراک بگذارند. در حالیکه با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز کوین، مشتریان نیازی به انجام هیچ یک از این موارد ندارند. BTM ها تضمین می کنند که مشتریان می توانند با حداقل اشتراک گذاری اطلاعات، بیت کوین بخرند و بفروشند.

امنیت

کاربران این نوع دستگاهها می توانند کیف پول دیجیتالی مورد علاقه خود را انتخاب کنند. تقریبا تمامی این دستگاههای خودپرداز از تمام کیف پول های امن مانند Trust Wallet و Meta Mask پشتیبانی می کنند.

آیا دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در ایران فعال هستند؟

دستگاه‌ خودپرداز بیت کوین هنوز در تمامی کشورهای دنیا در دسترس نیست. تا امروز، حدود 14 هزار خودپرداز بیت کوین در 71 کشور جهان فعال شده‌اند. البته در حال حاضر ایران در لیست این کشورها قرار ندارد.

اولین خودپرداز بیت کوین ساخت ایران توسط شرکت سی‌تکس در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی شد. اگرچه به دلیل قوانین داخلی ایران هنوز امکان استفاده از این دستگاه وجود ندارد، اما به دلیل سهولت تبادل ارز در شرایط تحریم، به کارگیری این دستگاه در آینده‌ای نه چندان دور، خیلی هم دور از ذهن نیست.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله اشاره شد، دستگاه خودپرداز بیت کوین یک فناوری جدید در حوزه ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید که فرآیند خرید بیت کوین را برای همه فعالان ارز دیجیتال تسهیل کرده است. بخاطر استقبال گسترده کاربران از این دستگاه‌ها، تعداد خودپردازهای بیت کوین، روز به روز درحال افزایش است و انتظار می‌رود تا در مدت زمان کوتاهی این روش به طور کلی جایگزین فرآیندهای قدیمی خرید بیت کوین شود. هر کاربر حرفه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال دوست دارد حداقل برای یک بار تجربه خرید از این دستگاه‌ها را داشته باشد. اگر برای اولین بار فرصتی پیدا کردید که با این دستگاه‌ها کار کنید، به اطلاعات این مقاله بسنده نکنید و حتماً قبل از استفاده، در مورد دستگاه، نرخ کارمزد و روش کار آن بیشتر مطالعه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *