معرفی برترین های ارز دیجیتال

دای DAI چیست؟ آشنایی با غیرمتمرکزترین استیبل کوین دنیا

what is dai

دای (DAI) یک توکن در بلاک چین اتریوم است که قیمت آن با ۱ دلار آمریکا تنظیم می‌شود، اما برای حفظ ثباتش راهی منحصر به ‌فرد را نسبت به دیگر استیبل کوین‌ها پیش گرفته است. هرچند که کاربرد کلیدی دای، در سیستم وام دهی MakerDAO بیشتر خود را نشان می‌دهد. در این مقاله از کایاکوینکس با ما همراه باشید تا با ارز دیجیتال دای بیشتر آشنا شوید.

امروزه استیبل کوین‌های زیادی در دنیای ارزهای رمزنگاری شده وجود دارند که به منظور کاربردهای مختلفی طراحی شده‌اند. وجود استیبل کوین‌ ها دیگر امری جدید نیست و فواید آن‌ها در سرعت بخشیدن به تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به خوبی ثابت شده است. مخصوصا برای افرادی که اصلا قصد ندارند دارایی دیجیتال خود را به ارزهای فیات تبدیل کنند.

استیبل کوین تتر (Tether) را می‌توان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین استیبل کوین حال حاضر دنیا معرفی کرد. در کنار تتر، استیبل کوین‌هایی نظیر  USDC، پکس و جمینای هم جزو رمزارزهای ثابت محبوب بازار شناخته می‌شوند. اما نکته‌ منفی همه این استیبل کوین‌ها، وابستگی‌شان به اعتماد است؛ اعتماد به شخصی که واقعا تمامی دلارهای پشتوانه این استیبل کوین‌ها را در یک حساب بانکی نگهداری کند.

اما در بین این استیبل کوین‌ها، شاید فقط یک توکن وجود داشته باشد که به راستی می‌تواند کاربردی، غیرمتمرکز و بی‌نیاز به اعتماد باشد. این ارز دیجیتال، دای (DAI) نام دارد؛ استیبل کوینی که حتی نیاز به شخصی که واقعا دلارهای پشتوانه استیبل کوین‌ها را در بانک نگهداری کند، از بین برده است.

ارز دیجیتال دای (DAI) چیست؟

دای یک استیبل کوین با استاندارد ERC20 بلاکچین اتریوم است که قیمت آن با ۱ دلار آمریکا ثابت شده است. دای به عنوان ارز دریافتی در سیستم وام‌گیری و وام‌دهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که وام از طریق MakerDAO ایجاد می‌شود، ارز دیجیتال دای هم به طور همزمان تولید می‌شود و سپس کاربر می‌تواند از آن به هر منظوری استفاده کند. مثل خرید محصول، پرداخت برای مسکن و بیمه، تبدیل به ارزهای دیجیتال دیگر یا می‌توان آن را به انواع کیف پول‌های اتریومی منتقل کرد.

مشخصه ای که دای را نسبت به سایر استیبل کوین‌ها متمایز کرده، غیرمتمرکز بودن تمام و کمال آن است و برای ثبات خود از قراردادهای هوشمند بهره می‌برد. اما ارز دیجیتال دای چطور به چنین ویژگی مهمی دست یافته است؟

دای چگونه کار می‌کند؟

دای ثبات خود را بدون نیاز به اعتماد به مراکز دولتی، صرافی ارز دیجیتال یا شخصی که بخواهد پول‌ها را در یک بانک نگهداری کند، به دست آورده است. برای این کار، دای با روشی هوشمند و جالب، از قراردادهای هوشمند برای ثبات و تمرکززدایی خود بهره برده است. مثلا زمانی که قیمت یک دای از یک دلار آمریکا فاصله بگیرد، پلتفرم Maker توکن‌ها را می‌سوزاند یا حتی به منظور ثبات بیشتر قیمت دای، توکن‌های جدید خلق می‌کند.

الگوریتم پلتفرم MakerDAO، به صورت خودکار قیمت ارز دیجیتال دای را کنترل می‌کند، بنابراین این استیبل کوین به هیچ فردی برای ثابت نگه داشتن خود نیاز ندارد. همانطور که گفته شد، این پلتفرم در صورت نیاز توکن‌های اضافی را می‌سوزاند. دلیل این کار میزان عرضه کلی ارز دای است. چرا که با سوزاندن و کاهش تعداد آن در بازار، باعث کمیاب‌تر شدن و در نهایت افزایش ارزشش می‌شود. تا زمان نگارش این مقاله، دای توانسته به مدت سه سال پیاپی ثابت باقی بماند.

میکردائو (MakerDAO) چیست؟

میکردائو یک نرم‌افزار روی اتریوم است که هدف آن، شبکه‌ای توزیع شده با ایجاد مشوق به‌منظور حفظ ثبات ارز دیجیتال دای است تا همیشه برابر با یک دلار آمریکا باشد.

به عنوان یکی از برترین اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، میکردائو خود بخشی از یک سیستم بزرگ‌تر به نام پروتکل میکر (Maker) است. این سیستم با ترکیب استفاده دارایی‌های کریپتویی باعث می‌شود تا استیبل کوین دای هیچگاه به اشخاص حقوقی و حقیقی، بانک‌ها یا دولت نیازی نداشته باشد.

البته میکر دارای یک ارز دیجیتال با نام میکر (MKR) است که هم به عنوان ارز دیجیتال و هم به عنوان یک توکن گاورننس استفاده می‌شود. هدف از ایجاد میکر این است تا با ایجاد یک حط از دارایی‌های ثابت غیرمتمرکز دیجیتال که به ارزهای مختلف، طلا و دیگر دارایی‌های ارزشمند، ثبات را برای دای حفظ کند. جالب است بدانید که میکر حتی پیش از ظهور اتریوم روی این تکنولوژی کار می‌کرده و به عنوان اولین پلتفرم‌های شناخته می‌شود که اتریوم را برای اجرای اهداف خود انتخاب کرده است.

هولدرهای میکر، وظیفه مدیریت ریسک، منطق تجاری، پرداخت‌های وام‌های دای یا حتی ایجاد نرخ بدهی را برعهده دارند. بنابراین همه هولدرهای میکر قدرت رای‌دهی دارند و می‌تواند در خصوص مهم‌ترین مسائل پلتفرم از جمله پارامترهای ریسک، نرخ‌ها و موارد دیگر تصمیم‌گیری کنند.

هولدرهای میکر با یک سیستم تشویقی، قیمت و ارزش استیبل کوین دای را حفظ می‌کند. زمانی که یک دای به ارزشی پایین‌تر از ۱ دلار می‌رسد، سیستم میکر کاربران را تشویق به افزایش قیمت می‌کند. زمانی که قیمت یک دای فراتر از ۱ دلار باشد، سیستم تشویقی برعکس عمل می‌کند. اما در هر دو صورت، هولدرهایی که عملکرد درستی از خود نشان دهند، می‌توانند به دلیل بالا و پایین شدن قیمت، سود کنند.

اهداف ایجاد ارز دیجیتال دای چیست؟

اولین هدف از ایجاد ارز دیجیتال DAI این بوده است تا یک دارایی مناسب و امن برای ذخایر ارزش افراد در این بازار پر نوسان باشد.

بیت کوین، اتریوم و بسیاری از آلت کوین‌ها هر روز با نوسانات ریز و درشتی همراه هستند. در این بین سرمایه‌گذاران و معامله­گران حرفه‌ای که پیش­بینی کرده‌اند بازار قرار است روندی نزولی را طی کند،‌ سریعا دارایی‌های دیجیتالی خود را به یک ارز ثابت تبدیل می‌کنند تا از روند نزولی در امان باشند. به این صورت نه فقط ارزش پول آن‌ها کم نشده است، بلکه با یک پیشبینی درست، بیت کوین یا آلت کوین‌ مورد نظر خود را با قیمتی پایین‌تر و به تعداد بیشتری می‌توانند خریداری کنند.

دای به عنوان رمزارز ثابتی که توانسته حتی عملکردی بهتر از تتر و USDC داشته باشد، می‌تواند شما را از نوسانات شدید بازارهای ارز دیجیتال در امان نگه دارد. البته که این همه کاربردهای دای نیست. شما می‌توانید حتی با این ارز دیجیتال خرید انجام دهید. مثلا کوین بیس اجازه می‌دهد تا دای و البته دیگر ارزهای دیجیتالی را به پول نقد تبدیل کنید و آن را در کارت  Visa خود نگهداری کنید.

وضعیت ارز دیجیتال دای در بازار

دای یک استیبل کوین است و سعی کرده همیشه  روی ۱ دلار باقی بماند. این ارز دیجیتال در حال حاضر در رتبه 13 برترین ارزهای دیجیتال دنیا قرار دارد و حجم معاملات 24 ساعته آن در زمان نگارش این مطلب بالغ بر 127 میلیون دلار است. همچنین ارزش بازار این رمزارز بیش از 6 میلیارد و 770 میلیون دلار است.

جمع بندی

پلتفرم میکردائو به شدت در تلاش است تا استیبل کوین دای را به یک رمرزارز بسیار متفاوت نسبت به سایر رقبای خود تبدیل کند. رمزارز ثابتی که هیچ وابستگی به دیگر واسطه‌ها و پشتیوانه‌های بانکی و دولتی ندارد. با توجه به روندی که این ارز دیجیتال طی کرده است و البته با پشتیبانی کاملی که از سوی اتریوم در اختیار دارد، می‌توان آینده روشنی برای دای متصور بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *