مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

سرویس نام اتریوم (ENS) چیست؟ همه چیز درباره Ethereum Name Service و ویژگی های آن

what is ens

پدیده ای که امروزه با نام اینترنت می شناسیم با زمانی که ابداع شد، کاملا متفاوت است. یکی از مهمترین مشکلات در مراحل اولیه تکامل اینترنت، حول محور دسترسی بود. دانشمندان علوم کامپیوتر، آدرس‌های پروتکل اینترنت و نام دامنه را با هم تطبیق نداده بودند، در نتیجه وب‌سایت‌ها را برای کاربران عادی غیرقابل دسترس می‌کردند. در چشم انداز بلاک چین یا وب 3، سؤالاتی مانند «سرویس نام اتریوم چیست؟» به مشکلات دسترسی که در روزهای ابتدایی وب با آن مواجه شده بود اشاره می کند. قبل از معرفی نام دامنه، کاربران باید آدرس IP کامل وب سایت را برای دسترسی به آن تایپ می کردند. آدرس های IP شامل ترکیبی طولانی از اعداد و نقاط است که به خاطر سپردن آنها برای کاربر معمولی دشوار است. با این حال، معرفی سیستم نام دامنه در سال 1983 نحوه دسترسی به اینترنت را تغییر داد. عملکردهای DNS در درجه اول بر روی همسویی آدرس های IP و نام های دامنه متمرکز بوده است.  در نتیجه، کاربران می توانند با وارد کردن نام وب سایت به جای آدرس های IP طولانی، به وب سایت ها دسترسی داشته باشند. سرویس نام اتریوم (ENS) چگونه با DNS ارتباط دارد؟ در این مقاله از کایاکوینکس به سرویس نام اتریوم و ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

دلایل معرفی سرویس نام اتریوم

پیشرفت‌های بی حد و حصر در ارزهای دیجیتال و بلاک چین، شرکت‌ها را در بخش‌های مختلف با مزایای منحصر به فرد مبتنی بر ارزش، شگفت‌زده ساخته است. بلاک چین نقش مهمی در بحث های پیرامون توسعه وب 3 داشته است زیرا زیرساخت های غیرمتمرکز مورد نیاز برای فناوری های آینده را ارائه می دهد. جزئیات سرویس نام اتریوم که برای علاقه مندان توضیح داده می شود، باید در وهله اول بر دلایل اساسی معرفی ENS تأکید کند. صرف نظر از پیشرفت‌های فناوری در رمزارز و بلاک‌چین، بیشتر سیستم‌ها از تنظیمات مشابه مدل آدرس IP قدیمی استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، برای ارسال ارزهای دیجیتال به آدرس کیف پول شخص، به کلید عمومی کیف پول فرد مورد نظر نیاز دارید. آدرس‌های کیف پول مشابه آدرس‌های IP هستند، البته دارای رشته‌ای از حروف و اعداد هستند. بنابراین، دامنه کریپتو به یک جایگزین مناسب برای انسان، مانند سرویس نام اتریوم نیاز دارد.

سرویس نام اتریوم چیست؟

دلیل اصلی معرفی ENS در دنیای کریپتو و بلاک چین حول پیچیدگی تجربیات کاربران می چرخد. قبل از اینکه بخواهید مزایای سرویس نام اتریوم را بیابید، مهم است که تعریف آن را بیاموزید. سرویس نام اتریوم یا ENS یک سیستم نامگذاری توزیع شده و باز، به همراه گزینه ای برای گسترش بر اساس نیاز کاربر است. همانطور که از نام آن پیداست، اتریوم به عنوان پایه ENS عمل می کند. هدف اصلی ENS بر نگاشت نام های قابل خواندن توسط انسان به شناسه های مختلف قابل خواندن توسط ماشین در بلاک چین و رمزارز متمرکز است. شناسه‌های مهم قابل خواندن توسط ماشین شامل ابرداده‌های رمزنگاری (Crypto Metadata)، آدرس‌های ارزهای دیجیتال و هش‌های محتوا (Content Hashes) هستند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم ENS وضوح معکوس (Reverse Resolution) است. این ویژگی می تواند به مرتبط کردن ابرداده ها، از جمله توضیحات رابط و نام های کانونیکال، با آدرس های اتریوم کمک کند. نگرانی های مربوط به امنیت سرویس نام اتریوم نیز به عنوان نکات مهم در توضیحات اساسی ENS مطرح می شوند. جالب اینجاست که اساس سرویس نام اتریوم، تضمین ایمنی را ارائه می دهد. ENS از نظر اهداف مشابه DNS است، البته تفاوت های قابل توجهی در معماری برای ترکیب قابلیت ها و محدودیت ها توسط اتریوم وجود دارد.

سرویس نام اتریوم چگونه کار می کند؟

how ens works

ENS از رویکرد نام‌های سلسله مراتبی پیروی می‌کند که به عنوان دامنه شناخته می‌شوند و با یک نقطه از هم جدا شده‌اند. به عنوان مثال، “john.eth” یک دامنه سرویس نام اتریوم است. مالک این دامنه کنترل کاملی بر زیر دامنه های موجود در آن خواهد داشت. مهم است که به خاطر داشته باشید که دامنه‌های «.eth» و «.test» تحت مالکیت قراردادهای هوشمند هستند که به آنها ثبت‌کننده (Registrar) می‌گویند. ثبت کننده ها نقش مهمی در سرویس نام اتریوم برای تعیین قوانینی که می تواند بر تخصیص زیر دامنه ها حاکم باشد، ایفا می کند. هر کاربری می تواند با رعایت قوانین مندرج در قراردادهای هوشمند ثبت کننده، مالک یک دامنه برای استفاده شخصی شود.

عملکرد سرویس نام اتریوم شامل یکی دیگر از نکات برجسته در پشتیبانی از وارد کردن نام های DNS است. این بدان معنی است که می توانید نام های DNS خود را برای استفاده در ENS وارد کنید. علاوه بر این، ENS به صاحبان دامنه در هر سطحی اجازه می دهد تا زیر دامنه ها را برای استفاده های خود یا دیگران پیکربندی کنند. به عنوان مثال، مالک دامنه “john.eth” می تواند یک زیر دامنه به نام “pay.john.eth” ایجاد کند و آن را مطابق با نیاز خود پیکربندی کند.

مزایای سرویس نام اتریوم در استقرار ENS در شبکه اتریوم و همچنین سایر شبکه های آزمایشی قابل مشاهده است. علاوه بر این، ENS می تواند شبکه هایی را که در آنها از اپلیکیشن های کاربر نهایی یا کتابخانه ای مانند کتابخانه جاوا اسکریپت ensjs استفاده می کنید، شناسایی کند. متعاقباً، می تواند از استقرار ENS در شبکه شناسایی شده استفاده کند. کاربران می توانند عملکردهای ENS را با برنامه ENS Manager یا از طریق برنامه های مختلف مجهز به ENS کاوش کنند.

تفاوت ENS با DNS چیست؟

مفهوم سیستم نام دامنه اینترنتی یا DNS برای اولین بار در دهه 1970 در تلاش های تحقیقاتی یک دانشمند کامپیوتر آمریکایی به نام الیزابت فاینلر (Elizabeth Feinler) ظاهر شد. چند سال بعد، در سال 1983، دانشمند کامپیوتر آمریکایی دیگری به نام پل موکاپتریس (Paul Mockapetris)، از تحقیقات فاینلر برای ایجاد سیستم نام دامنه استفاده کرد. تفاوت بین DNS و ENS برای پاسخ به سوال “آیا سرویس نام اتریوم ایمن است؟” مهم است. زیرا ارزهای دیجیتال و دارایی های مبتنی بر بلاک چین کمیاب و ارزشمند هستند. DNS و ENS در تعریف عملیات خاص در web2 و web3 کمک می کنند.

DNS با تبدیل آدرس IP یک وب سرور به نام‌های قابل خواندن توسط انسان که به آنها URL گفته می‌شود، کار می‌کند. از سوی دیگر، سرویس نام اتریوم، آدرس‌های اتریوم را به رشته‌های قابل خواندن برای انسان تبدیل می‌کند که شبیه URL هستند. بنابراین، می توانید متوجه شوید که ENS  از نظر عملکردهای خاص، مشابه DNS است. هر دوی آنها درست مانند دفترچه تلفن کار می کنند و می توانند به شما کمک کنند تا شماره تماس با یک کاربر خاص را به دست آورید. همچنین مهم است که بدانیم چگونه DNS نقش مهمی در کار یکپارچه سیستم های وب 2 ایفا می کند. DNS یک ویژگی برجسته در مجموعه پروتکل های اینترنتی است که دسترسی بی وقفه به اینترنت را امکان پذیر می کند.

از سوی دیگر، رشد وب 3 خواستار پیشرفت های جدید از طریق تمرکززدایی وب شده است. با این حال، وب 3 با مشکلات قابل توجهی در پذیرش مواجه می شود، مانند آدرس های طولانی، که مشکلاتی را در تجربیات کاربر ایجاد می کند. نکات برجسته در سرویس نام اتریوم نشان دهنده این موضوع است که چگونه می تواند مشکل آدرس های طولانی را حل کند. هدف آن ارائه راه‌های ساده‌تر برای افراد و برنامه‌ها برای خواندن و اشتراک‌گذاری آدرس‌های رمزنگاری در چشم‌انداز نوظهور وب۳ است. بلوغ وب 3 می تواند باعث بهبود بیشتر در چشم انداز پروتکل های ENS شود.

معماری سرویس نام اتریوم

ens architecture

نکته مهم بعدی در معرفی سرویس نام اتریوم، بر معماری آن متمرکز است. شما می توانید دو بخش مهم را در معماری ENS بیابید. در اینجا یک طرح کلی از اجزای اصلی معماری ENS آورده شده است. این اجزا شامل موارد زیر است:

رجیستری

رجیستری ENS یکی از اجزای حیاتی در معماری سرویس نام اتریوم است. این بخش شامل یک قرارداد واحد و هوشمند برای اطمینان از نگهداری موثر لیستی از همه دامنه ها و زیر دامنه های ENS است. ENS Registry نقش حیاتی در ارائه مزایای سرویس نام اتریوم با تسهیل ذخیره سازی برای سه بخش مهم از اطلاعات ایفا می کند. رجیستری شامل اطلاعاتی در مورد مالک و Domain Resolver و همچنین ذخیره سازی زمان معتبر (TTL) برای هر رکورد در دامنه است.

مالک دامنه ها در رجیستری ENS می تواند یک حساب خارجی یا قراردادهای هوشمند باشد. یکی دیگر از نکات برجسته رجیستری ENS به قراردادهای ثبت هوشمند اشاره دارد که مالکیت دامنه ها را اعمال می کند. قراردادهای ثبت کننده می توانند زیر دامنه های دامنه خود را برای کاربرانی صادر کنند که از قوانین مشخص شده در قراردادها پیروی می کنند. مهمتر از همه، رجیستری ENS امتیازات خاصی مانند تغییر مالکیت زیر دامنه ها را به صاحبان دامنه اختصاص می دهد. صاحبان دامنه می توانند TTL و Resolver را برای دامنه مربوطه مشخص کنند. علاوه بر این، صاحبان دامنه می توانند مالکیت دامنه را به آدرس های دیگر نیز منتقل کنند. کار رجیستری ENS بسیار ساده است زیرا فقط بر روی نگاشت نام دامنه به Resolver های مربوطه تمرکز دارد.

 Resolver

Resolverها به تسهیل فرآیند واقعی تبدیل نام‌ها به آدرس‌ها کمک می‌کنند. قراردادهای هوشمندی که از استانداردهای خاصی پیروی می کنند می توانند نقش Resolverها را در معماری سرویس نام اتریوم ایفا کنند. کاربران می‌توانند از پیاده‌سازی‌ Resolver همه‌منظوره برای نیازهای ساده، مانند تخصیص آدرس‌هایی که به ندرت تغییر می‌یابند به نام دامنه، استفاده کنند. Resolverها می‌توانند روش‌هایی را در هر نوع رکورد، مانند هش‌های محتوای IPFS یا آدرس‌های ارزهای دیجیتال، برای تسهیل رکوردهای نوع مربوطه شناسایی کنند.

اهمیت سرویس نام اتریوم

آخرین نکته برجسته در بحث پیرامون اصول سرویس نام اتریوم، نگرانی‌های امنیتی آن است. پاسخ به «آیا سرویس نام اتریوم ایمن است؟» ارجاعاتی به نحوه بومی بودن ENS در بلاک چین اتریوم می دهد. در نتیجه، کمتر احتمال دارد که با مشکلات امنیتی مانند سیستم های DNS مواجه شود. DNS از یک رویکرد متمرکز برای ذخیره سازی دامنه ها و نام ها پیروی می کند و در نتیجه آن را در برابر نقض های امنیتی آسیب پذیر می کند. از سوی دیگر، بلاک چین اتریوم به دلیل تغییر ناپذیری نمی تواند رکوردهای ENS را از بین ببرد. سرویس نام اتریوم همچنین می‌تواند تجربیات کاربر را با ارائه شفافیت بهتر نام‌ها و آدرس‌ها در کنار سهولت تعامل بهبود بخشد.

جمع بندی

مرور اصول اولیه سرویس نام اتریوم، برداشت دقیقی از اهمیت آنها برای وب 3 ارائه می دهد. دسترسی یکی از موانع مهم در حال حاضر برای اکوسیستم رمزنگاری و بلاک چین است. کاربر معمولی نمی تواند به سرعت به مفاهیم آدرس کیف پول و رمزنگاری دست پیدا کند. بنابراین، مزایای سرویس نام اتریوم می تواند تضمین کند که کاربران می توانند بدون شناسه های پیچیده، به ارزهای دیجیتال و خدمات بلاک چین دسترسی داشته باشند. با این حال، ENS هنوز در مراحل اولیه است و پروتکل‌های جدید پیرامون ENS می‌توانند قابلیت‌های جدیدی را معرفی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *