مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

مفهوم دامیننس تتر USDT Dominance و تاثیر آن بر رفتار معامله گران

استیبل کوین‌ها به دلیل ثبات قیمت همواره در بازار رمزارزها مورد استقبال قرار گرفته‌اند. بسیاری از سرمایه‌گذاران برای در امان نگه داشتن دارایی خود از نوسانات نزولی شدید در بازار، آن را به استیبل کوین‌ها تبدیل می‌کنند. استیبل کوین‌های متعددی در حال حاضر وجود دارد. تتر (USDT) به عنوان اولین و مهم‌ترین استیبل کوین بازار به شمار می‌رود. این ارز دیجیتال با پشتیبانی دلار آمریکا عرضه می‌شود و هر یک تتر معادل یک دلار آمریکا ارزش دارد. با کایاکوینکس همراه شوید تا در ادامه به بحث و بررسی پیرامون دامیننس تتر بپردازیم.

کلمه دامیننس (Dominance) در زبان فارسی به معنی تسلط یا سلطه می‌ باشد. وقتی صحبت از دامیننس یک ارز دیجیتال به میان می‌آید، منظور آن است که چه میزان از کل نقدینگی موجود در بازار مختص آن ارز دیجیتال است. بنابراین دامیننس تتر به عنوان یک شاخص کلیدی به شمار می‌رود که نشان می‌دهد ارزش بازار تتر در مقایسه با کل بازار رمزارزها چقدر است. با توجه به اینکه حجم بازار تتر و نقدینگی موجود در بازار به طور دائمی در حال تغییر است؛ بنابراین شاخص دامیننس USDT به طور لحظه‌ای تغییر می‌کند. نماد دامیننس تتر به صورت USDT.D می باشد. دامیننس تتر در تریدینگ ویو و کوین مارکت کپ که به عنوان دو مورد از مشهورترین سایت‌های بازار رمزارزها هستند، قابل مشاهده است. به طور کلی از زمان ابداع تتر تا به امروز، دامیننس این ارز دیجیتال در بازار بین 1 تا 5.5 درصد در نوسان بوده است. به این معنی که بین 1 تا 7.4 درصد کل نقدینگی موجود در بازار رمزارزها در این ارز دیجیتال وجود داشته است.

تتر به عنوان سومین ارز دیجیتال در تعداد بیشمار رمزارزهای موجود در بازار از منظر سایت‌های معتبر رتبه‌بندی کوین‌ها به شمار می‌رود. حجم بازار این ارز دیجیتال در شهریورماه سال 1401 به بالای 67 میلیارد دلار رسیده است.

نوسان دامیننس تتر چه پیام‌هایی را به معامله گران منتقل می‌کند؟

درک و رصد دامیننس USDT چه تأثیری در معامله‌گری ما دارد؟ به عبارت دیگر تاثیر دامیننس تتر در بازار چیست؟‌ برای پاسخ به این سؤال باید توجه داشته باشید که شاخص دامیننس در حالت کلی می‌تواند روند افزایشی یا کاهش به خود بگیرد. هر کدام از این روندها، پیام‌هایی را به معامله گران مخابره می‌کند. این موارد راهنمای ساده اما کاربردی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. البته باید توجه داشت که رابطه بین دامیننس تتر و بیت کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال به مراتب قوی‌تر است. در همین راستا لازم است که به بررسی این مسئله پرداخته شود:

  • افزایش دامیننس تتر:

هر زمان که دامیننس ارز تتر روند افزایشی به خود می‌گیرد، در عمل به معنی آن است که قیمت سایر ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین روند کاهشی به خود گرفته است. تحلیل این مسئله نیز چندان دشوار نیست. افزایش دامیننس رمز ارز تتر با توجه به قیمت ثابت آن به این معنی است که تعداد خریداران تتر در حال افزایش پیدا کردن است. این اتفاق تنها در حالتی رخ می‌دهد که ارزهای دیجیتال دیگر روند کاهش قیمت به خود بگیرند. به این ترتیب معامله گران، دارایی خود را تبدیل به تتر می‌کنند تا از نوسانات نزولی در امان بمانند.

  • کاهش دامیننس تتر:

هر زمان که دامیننس ارز تتر روند کاهشی به خود می‌گیرد، در عمل به معنی آن است که قیمت سایر ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین روند افزایشی پیدا کرده است. تحلیل این مسئله نیز چندان دشوار نیست. کاهش دامیننس رمز ارز تتر با توجه به قیمت ثابت آن به این معنی است که تعداد فروشندگان تتر در حال افزایش پیدا کردن است. این اتفاق تنها در حالتی رخ می‌دهد که ارزهای دیجیتال دیگر روند افزایش قیمت به خود بگیرند. به این ترتیب معامله گران با فروش تتر و خرید سایر ارزهای دیجیتال در پی کسب سود در معاملات خود هستند.

تحلیل پیشرفته‌ دامیننس تتر

usdt dominance analysis

کارشناسان ارز دیجیتال با تلفیق دامیننس تتر، دامیننس و قیمت بیت کوین و وضعیت کل بازار ارز دیجیتال، به نتایج جالبی دست یافته‌اند که می‌تواند شما را در یافتن روند بازار یاری کند. با شناخت روند بازار و اندکی تحلیل تکنیکال، شما می‌توانید سودهای خوبی از معامله در ارز دیجیتال به دست بیاورید.

اولین نکته‌ای که افراد را در تحلیل دامیننس تتر و تشخیص ورود یا خروج سرمایه از بازار ارز دیجیتال یاری می‌دهد، اخبار فاندامنتال است. با دنبال کردن اخبار اقتصادی جهان، می‌توان به دلیل افزایش دامیننس تتر پی برد. به عنوان مثال، اگر شرایط کلی بازارهای پرریسک، با اخباری مانند افزایش نرخ بهره ایالات متحده یا انتشار گزارش CPI آشفته شده باشد، افزایش دامیننس تتر نشان‌دهنده‌ی تبدیل ارز به تتر برای سیو سود و خروج از بازار است. اما اگر شرایط کلی بازار مثبت باشد، افزایش دامیننس تتر نیز، مثبت و نشان‌دهنده‌ی ورود نقدینگی به بازار ارز دیجیتال ارزیابی می‌شود.

در ادامه، انواع حالت‌های مختلف افزایش و کاهش دامیننس تتر، در کنار سایر عوامل بررسی می‌شود.

بررسی کاهش دامیننس تتر و استراتژی‌های مناسب آن:

  • در صورت نزولی بودن دامیننس تتر، اگر دامیننس بیت کوین و قیمت آن همزمان افزایش یابد، نشان می‌دهد که بیشتر پول‌های بازار ارز دیجیتال در بیت کوین سرمایه‌گذاری شده است، در این حالت، سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها اشتباه است. زیرا آلت‌کوین‌ها وارد فاز نزولی یا روند سایدوی (خنثی) می‌شوند. در این شرایط، زمان سرمایه‌گذاری در بیت کوین با استراتژی خرید در کف و فروش در سقف است.
  • حالت دوم زمانی است که دامیننس تتر نزولی است، قیمت بیت کوین رشد ملایمی دارد و به اصطلاح رنج مثبت می‌زند، در این حالت، آلت‌کوین‌ها رشد سریع خواهند داشت و به اصطلاح فصل آلت‌کوین‌هاست که آلت سیزن (Alt Season) نیز نامیده می‌شود. در این زمان، سوددهی آلت‌کوین‌ها چند برابر بیت کوین خواهد بود.
  • و اما در حالت سوم، هر دو دامیننس تتر و بیت کوین نزولی است، اگر دامیننس آلت کوین‌ها صعودی باشد، رشد سریع آلت‌کوین‌ها را خواهیم داشت.

بررسی افزایش دامیننس تتر و استراتژی‌های مناسب آن:

  • در صورت افزایش دامیننس تتر، اگر دامیننس توتال نزولی، قیمت بیت کوین تا حدود کمی صعودی باشد، آلت کوین‌ها نزولی خواهند بود. این یعنی جریان سرمایه از آلت کوین‌ها خارج و به سوی بیت کوین می‌رود.
  • افزایش دامیننس تتر، کاهش دامیننس بیت کوین، کاهش دامیننس توتال، کاهش قیمت بیت کوین، یعنی سیو سود و فرار سرمایه از بازار ارز دیجیتال. در این موقعیت، سرمایه‌گذاری بلندمدت پیشنهاد نمی‌شود.

جمع بندی

کسانی که با الفبای تحلیل تکنیکال آشنایی دارند، به خوبی می‌دانند که دریافت سیگنال‌های با درصد خطای پایین از انواع و اقسام ابزارهای موجود کار چندان آسانی نیست. بسیاری از افرادی که تجربه بالایی نیز دارند، ممکن است در تحلیل‌های خود دچار اشتباه شوند. این مسئله اهمیت استفاده از نمودار دامیننس تتر را دو چندان می‌کند. فقط کافی است که نمودار دامیننس از تتر را با قیمت بیت کوین مطابقت دهید. متوجه خواهید شد که بدون کوچک‌ترین اشتباهی کاملا عملکرد آن‌ها معکوس یکدیگر است. سعی کنید حتما در رصد‌های روزانه خود در بازار رمزارزها، نمودار دامیننس ارز دیجیتال تتر را به دقت بررسی کنید. مبحث همبستگی ارزهای دیجیتال، یکی از بهترین نقاط قوت بازار ارز دیجیتال است؛ زیرا موجب می‌شود، با تحلیل دامیننس‌ها درک صحیحی از روند بازار ارز دیجیتال به دست آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *