مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

آنچه باید درباره شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز بدانید

decenralized social network

رسانه‌ های اجتماعی به همراه بسیاری از عملکردهای جالب توجه، یکی از ابعاد جدانشدنی زندگی ما است. شبکه های اجتماعی قابل توجهی که امروزه در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرند، نقش مهمی در تقویت ارتباطات و تعاملات روزمره ما با خدمات مختلف دارند. در این بین، شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز چگونه ظاهر می شوند؟ نگاهی دقیق تر به پایه های شبکه های اجتماعی محبوب امروزی نشان دهنده متمرکز بودن آنهاست. کنترل متمرکز شرکت های بزرگ در شبکه های اجتماعی منجر به مشکلات مختلفی مانند نقض داده ها، نقض حریم خصوصی، سانسور و قطع شدن سرور می شود. بنابراین، توسعه دهندگان به دنبال بهترین شیوه ها برای ایجاد شبکه های اجتماعی در بلاک چین اتریوم با قدرت تمرکززدایی هستند. معرفی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز می‌تواند به رفع نگرانی‌های رایج مرتبط با نوع مرسوم و متمرکز آن کمک کند. در این مقاله از کایاکوینکس، راهنمای مفصلی در مورد رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز در کنار مزایای آن به شما ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ماجراجویی در رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز

بحث در مورد رسانه های غیرمتمرکز به عنوان جایگزینی برای شبکه های اجتماعی موجود توجه را به ریشه های تمرکززدایی در شبکه های اجتماعی جلب می کند. همانطور که اینترنت به سمت استانداردهای web3 پیش رفت، رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز به عنوان جایگزینی برای رسانه های اجتماعی معمولی ظاهر شدند. در سال 2004، web2 به عنوان جانشینی شایسته برای web1 تکامل یافت و در نتیجه تجربیات پویا را در مقایسه با وب ایستا معرفی کرد. Web2 تقریباً هر چیزی را که امروزه در اینترنت می بینید، نشان می دهد، به ویژه محتوای تولید شده توسط کاربر که می توانید در فیس بوک و گوگل متوجه آن شوید. با این حال، محتوای ایجاد شده توسط کاربران در سرورهای متمرکز متعلق به شرکت ها، از جمله فیس بوک یا گوگل ذخیره می شود.

بنابراین، شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز (deso) یک نیاز ضروری برای مقابله با نگرانی‌ها به دلیل کنترل متمرکز روی سرورهایی است که داده‌های کاربران را ذخیره می‌کنند. قدرت و نفوذ شرکت ها در شبکه های اجتماعی موضوع بحث های مداوم در جامعه فناوری بوده است. نیاز به پلتفرم‌های بلاک چین غیرمتمرکز رسانه‌های اجتماعی از انتقادات مربوط به پلتفرم‌های متمرکز پدید می‌آید. رسانه های اجتماعی متمرکز از مقادیر قابل توجهی داده در کنترل خود برای کسب درآمد و اهداف تبلیغاتی برند استفاده می کنند. با شتاب در توسعه وب 3، اینترنت می تواند معناگراتر و هوشمندتر شود. در نتیجه، مجموعه داده های مختلف را به شیوه ای غیرمتمرکز و بدون دخالت واسطه ها، تفسیر و به هم متصل می کند. بنابراین، web3 می‌تواند پایه‌هایی را برای فعال کردن تعاملات رسانه‌های اجتماعی بدون در نظر گرفتن واسطه‌های متمرکز ایجاد کند.

شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز چیست؟

بحث در مورد پیشرفت های جدید به کمک بلاک چین، به نمونه هایی از مبادلات رمزنگاری مانند شبکه BISQ و بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر اشاره دارد. تمرکززدایی در شبکه های اجتماعی با کمک بلاک چین، یک فناوری دفتر کل توزیع شده، امکان پذیر شده است. طراحی اولیه پروتکل رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است. این امر به کاربران کمک می کند تا در کنار انتشار و توزیع محتوا به مخاطب، اطلاعات خود را مبادله کنند. با توجه به این واقعیت که اپلیکیشن های اجتماعی غیرمتمرکز بر روی یک شبکه بلاک چین کار می کنند، مزایای بلاک چین را نیز به همراه دارند.

مزایای شبکه های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین، به معرفی غیرمتمرکز آنها کمک می کند و در نتیجه کنترل غیرمجاز و همچنین سانسور را از بین می برد. می‌توانید نمونه‌های زیادی از شبکه‌های  اجتماعی غیرمتمرکز را بیابید که جایگزین‌هایی برای سرویس‌های اجتماعی محبوب، مانند لینکدین، فیس‌بوک و توییتر ارائه می‌دهند. علاوه بر این، شبکه ‌های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین در مقایسه با پلتفرم‌های اجتماعی معمولی ویژگی ‌های بهتری دارند.

شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز چگونه کار می کند؟

عملکرد هر شبکه DeFi جدید برای تبدیل خدمات مالی به فناوری بلاک چین متکی است. در حالی که فناوری‌های دیجیتال دسترسی بهتر به خدمات مالی آنلاین را امکان‌پذیر کرده‌اند، DeFi کاربران را تحت کنترل قرار می‌دهد. همین امر می تواند در مورد شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز نیز قابل اجرا باشد، که مدل موجود شبکه های رسانه های اجتماعی را با تمرکززدایی تغییر می دهد. می‌توانید بهترین شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز را مرور کنید تا نحوه عملکرد آن‌ها را در کنار درک نقش بلاک چین در هدایت عملکردهایشان شناسایی کنید.

شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز مجموعه‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف یا dApps را بر اساس قراردادهای هوشمند که در شبکه‌های بلاک چین قرار دارند، ارائه می‌کنند. می توانید متوجه این موضوع شوید که بلاک چین چگونه نقش مهمی در طراحی برنامه ها و شبکه های رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز ایفا می کند. کد قرارداد هوشمند، تعریف منطق تجاری زیربنای شبکه های اجتماعی را ارائه می دهد.

پیامدهای روابط غیرمتمرکز رمزنگاری شبکه های اجتماعی نیز در شبکه های deso مطرح می شود. پلتفرم‌ های  اجتماعی معمولی برای ذخیره اطلاعات کاربر در کنار کد برنامه و سایر داده های مهم، به پایگاه‌های داده (Database) وابسته هستند. با این حال، چنین رویکردهایی منجر به نقاط شکست در کنار معرفی سطوح قابل توجه ریسک می شود. به عنوان مثال، فیس بوک به دلایل مختلف در موارد مختلف با قطعی های زیادی مواجه شد و این پلتفرم را برای کاربران غیرقابل دسترس کرد.

امنیت و عدم تمرکز

طراحی اولیه شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز از رویکرد شبکه همتا به همتا پیروی می‌کند که هزاران گره (Nodes) در سراسر جهان را شامل می‌شود. در چنین طراحی، خرابی یک یا چند گره نمی تواند بر زمان کارکرد شبکه تأثیر بگذارد. در نتیجه، شبکه اجتماعی به طور مداوم بدون هیچ وقفه ای کار می کند و در نتیجه از مصونیت شبکه در برابر شکست و خرابی شبکه اطمینان حاصل می کند. طراحی پلتفرم‌های اجتماعی غیرمتمرکز نیز از سیستم‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز مانند سیستم فایل بین سیاره‌ای یا IPFS استفاده می‌کند. با کمک IPFS، شبکه های اجتماعی ایجاد شده در اتریوم می توانند از اطلاعات کاربر در برابر هر نوع سوء استفاده محافظت کنند. رویکرد ذخیره‌ سازی غیرمتمرکز از نگرانی‌های مربوط به استفاده مخرب جلوگیری می‌کند، زیرا عوامل متمرکز نمی‌توانند اطلاعات کاربر را به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشند. علاوه بر این، شبکه های غیرمتمرکز نیز می توانند از نگرانی های مربوط به سرقت جزئیات محرمانه جلوگیری کنند.

توکن های بومی شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

اتصال غیرمتمرکز رمزنگاری شبکه های اجتماعی در تسهیلات توکن‌های بومی در پلتفرم‌های اجتماعی مختلف مبتنی بر بلاک چین، مشهود است. توکن‌های رمزنگاری بومی در شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز می‌توانند به حمایت از درآمدزایی در کنار اطمینان از کمبود درآمد تبلیغاتی کمک کنند. کاربران می توانند توکن ها را برای دسترسی به ویژگی های خاص در کنار تکمیل خریدهای درون برنامه ای مختلف خریداری کنند. علاوه بر آن، می‌توانید از توکن‌های بومی شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز (deso) برای پرداخت انعام به سازندگان محتوای مورد نظر استفاده کنید.

مزایای شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

advantages of decentralized social network

مزایای رسانه های غیرمتمرکز در شبکه های اجتماعی نیز به ضرورت معرفی آنها در فضای وب 3 اشاره می کند. در اینجا به خلاصه ای از مزایای مهمی که می توانید با شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین داشته باشید، اشاره می کنیم:

مقاومت در مقابل سانسور

مهمترین مزیت شبکه های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین به مقاومت در برابر سانسور اشاره دارد. همچنین می‌تواند برای هر کاربر، قابل دسترس بماند. بنابراین نشان می‌دهد که کاربران نمی‌توانند به شیوه‌ای دلخواه محدود، ممنوع یا از پلتفرم حذف شوند.

عدم مداخله واسطه

توسعه بلاک چین شبکه‌ های اجتماعی غیرمتمرکز می‌تواند به این موضوع کمک کند که آنها مجبور نیستند با واسطه ‌ها سر و کار داشته باشند. اکنون، سازندگان محتوا می توانند از مالکیت مستقیم محتوای خود در کنار تعامل مستقیم با طرفداران و دنبال کنندگان خود بهره مند شوند. جالب اینجاست که کاربران در شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز تنها از طریق یک قرارداد هوشمند می توانند از تسهیلات تعامل مستقیم با یکدیگر لذت ببرند.

فلسفه منبع باز بودن

شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز بر اساس اصول منبع باز (Open Source) توسعه یافته اند. همچنین کد منبع را برای ممیزی های عمومی ارائه می دهد، در نتیجه اعتماد بیشتر به برنامه ها و پروتکل های اجتماعی غیرمتمرکز را تشویق می کند. شبکه های اجتماعی سنتی از الگوریتم های غیر شفاف استفاده می کنند و توانایی کاربران را محدود می کنند. در مقابل، پلتفرم‌های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین می‌توانند به همسو کردن علایق سازندگان محتوا، توسعه‌دهندگان پلتفرم و کاربران کمک کنند.

کاهش زمان قطعی و خرابی سرور

مزیت مهم بعدی شبکه های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین، همانند برنامه های شبکه DeFi است. شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز می‌توانند از شبکه جهانی و همتا به همتای گره‌ ها استفاده کنند و در نتیجه حساسیت به قطع شدن سرور و خرابی را کاهش دهند.

چارچوب های کسب درآمد بهتر

شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز نیز می توانند چارچوب کسب درآمد بهتری را برای سازندگان محتوا فراهم کنند. شبکه‌های غیرمتمرکز می‌توانند به استفاده از پرداخت‌های رمزنگاری درون‌برنامه‌ای در کنار NFT برای کسب درآمد از کار تولیدکنندگان محتوا کمک کنند.

ذخیره سازی امن داده ها

تأثیر شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز بر ذخیره سازی داده ها نیز بر ضرورت امنیت دلالت دارد. به کمک ذخیره سازی غیرمتمرکز به جای پایگاه های داده متمرکز، می توانید گزینه های بهتری برای امنیت داده های کاربر پیدا کنید.

حریم خصوصی و ناشناس بودن بیشتر

بارزترین ویژگی یک شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاک چین، بهبود ناشناس بودن و حفظ حریم خصوصی است. به عنوان مثال، کاربران می توانند با استفاده از کیف پول رمزنگاری یا نمایه ENS وارد شبکه های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین شوند. در نتیجه، کاربران مجبور نیستند اطلاعات شناسایی شخصی خود، از جمله نام، آدرس ایمیل و سایر جزئیات را به اشتراک بگذارند.

جمع بندی

تمرکز شبکه های اجتماعی موجود یکی از دلایل برجسته شکست های مختلف آنها بوده است. به عنوان مثال، شما با مشکلات الگوریتم های مختلف، سانسور و عدم حفظ حریم خصوصی مواجه هستید. از سوی دیگر، شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز به کاربران قدرت کنترل بر داده‌ها، دارایی‌ها و تجربیات خود را داده‌اند. همچنین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز راه های جدیدی را برای کسب درآمد از محتوای رسانه های اجتماعی باز می کند. سازندگان محتوا می توانند از مدل همتا به همتا برای ارتباط مستقیم با طرفداران خود استفاده کنند. علاوه بر این، کاربران می توانند بدون مداخله ناخواسته با سازندگان محتوای مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنند. شبکه‌ های اجتماعی غیرمتمرکز نیز آزادی از سانسور و حذف غیرموجه از شبکه‌های اجتماعی را تضمین می‌کنند. نمونه هایی از جایگزین های شبکه های اجتماعی متمرکز مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر نشان می دهد که امکانات شبکه های غیرمتمرکز می تواند رسانه های اجتماعی را متحول کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *