مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

عرضه توکن اوراق بهادار چیست؟ آشنایی با مفهوم STO

what is sto

در سال ۲۰۱۷ بود که ICO یا «عرضه اولیه کوین» با اولین قدم‌های خود توانست تاثیری بزرگ روی دنیای استارتاپ‌ها و تامین مالی آن‌ها بگذارد. در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، بیش از ۱۴ میلیارد دلار از این طریق روی پروژه‌های بلاک چین توسط سرمایه‌گذاران به منظور بهره‌وری از قدرت سیستم رمزنگاری شده و محدودیت‌های کمتر، به جریان افتاده بود. هر چند که این نوع از شیوه سرمایه گذاری نتوانست بیشتر از یک سال دوام بیاورد اما تاثیر این نوع جدید از سرمایه گذاری جمعی سال‌های سال پا برجا خواهند ماند، چرا که در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، استارتاپ‌ها برای موفقیت، چشم بیشتری به توکن‌ها و قدرت و ویژگی‌ آن‌ها نسبت به بانک‌ها دوخته‌اند. اما مسئله این است که ICO یک سری محدودیت‌های خود را داشت و شرکت‌ها باید یک سری از اعمال امنیت سازی استاندارد را که توسط سازمان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تعیین شده بود پشت سر می‌گذاشتند؛ مراحلی که تا حد زیادی نقش و تاثیر امنیت و رمزنگاری بلاکچینی را کم فروغ می‌کرد.

این رویه‌ای که سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا در برابر ICO پیش گرفت، عملا فرق میان توکن‌های اوراق بهادار و توکن‌های ابزاری را از بین برده بود. برای تمامی اهداف و مقصودها در زمینه سرمایه‌گذاری و ایجاد استارتاپ، نیاز به ارائه توکن‌های جدیدی است که با قوانین امنیتی فدرال مطابقت داشته باشد و در عین حال ویژگی‌های استفاده از آن‌ها در شبکه بلاک چین را نیز از دست ندهد؛ طبیعتا همین امر باعث طلوع یک الگوی جدید شده است که STO یا عرضه توکن اوراق بهادار نام دارد. در این مقاله از کایاکوینکس به تعریف STO و نقاط قوت آن می‌پردازیم.

توکن اوراق بهادار (STO) چیست؟

توکن اوراق بهادار (Security Token Offering) تعریف به شدت گسترده‌ای دارد. اما به طور کلی، این توکن‌ها وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند و می‌توانند با ایجاد اقتصادی پویا، هم سرمایه گذاری و هم جمع آوری سرمایه برای استارتاپ‌ها را به راحتی مهیا می‌کنند. یک توکن اوراق بهادار می‌تواند هر نوع ارز رمزنگاری شده را که سهام، سود یا هر گونه عملی که منجر به سود شود را در بر بگیرد.

اگر چه ICOها سعی در دور زدن این تعریف داشتند، اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از تست‌هایی به نام (Howey) برای شناسایی ICOهایی که از قوانین امنیتی پیروی می‌کنند، استفاده کرده است. طبق تست‌های هاوی، یک توکن رمزنگاری شده که روی پول یا روی یک شرکت و پروژه سرمایه گذاری کرده باشد یا به هر حال استفاده از آن به نحوی باشد که انتظار سود در آن ایجاد شود، یک توکن اوراق بهادار شناخته می‌شود.

تفاوت STO و ICO

ico vs sto

بر خلاف ICO، یک توکن اوراق بهادار اساسا یک قرارداد سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های اساسی و واقعی است. به این معنی که این دارایی شامل تمامی ویژگی‌های یک اوراق بهادار است که در آن ارزش واقعی پولی وجود دارد. یکی از ویژگی‌های مهم عرضه توکن اوراق بهادار (STO) به نسبت ICO این است که، با بندهای واقعی پشتیبانی شده‌اند و همچنین از دستورالعمل کمیسیون بورس و اوراق بهادار کاملا پیروی می‌کنند.

ICO، از نظر تکنیکی تضمین شده نیست. منتشر کنندگان این ICOها، سعی کرده‌اند تا با دور زدن نیازهای نظارتی کار خود را پیش ببرند. درست بر خلاف عرضه توکن اوراق بهادار که چنین مشکلی را شامل نمی‌شود. به طور کلی، عرضه توکن اوراق بهادار نه یک ICO است و نه عرضه سهام عمومی به نوعی می‌توان گفت STO شامل هر دو مدل جذب سرمایه می‌شود و ویژگی‌های مثبت آن‌ها را در بر دارد.

در هنگام انقلاب بازار ICO، صنعت بلاک چین، چارچوب SAFT (توافق ساده برای توکن آینده) را شکل داد و هدف آن تامین ضمانت از توکن‌های اوراق بهادار تنها برای استفاده در سرمایه‌گذاری‌های معتبر بود. SAFT طراحی شد تا تاییدیه‌ سرمایه‌گذاران را ساده و معتبرسازی کند. هر چند که با افزایش چشم انداز این روش، این مدل سرمایه گذاری زندگی کوتاهی را تجربه کرد. زمانی که بازار ICO شکست خورد، دیگر نیازی به SAFT احساس نشد.

مزایای STO

از نگاه سرمایه‌گذاران، یک توکن اوراق بهادار دارای چند برتری قابل توجه نسبت به جذب سرمایه ICO است. پیش از هر چیزی، STOها از ریسک سرمایه‌گذاری بسیار کمتری برخوردار هستند، چرا که آن‌ها توسط تنظیم کنندگان فدرال تایید شده‌اند. در ایالات متحده آمریکا، این حرف به این معنی است که باید در مورد شفافیت کاری خود، مقررات کمیسیون اوراق بهادار آمریکا را کاملا رعایت کنند. در همان حال، STOها همچنان بسیاری از مزایای ICOها را حفظ کرده‌اند که شامل کاهش هزینه‌ها و دسترسی ساده‌ است و به این دلیل که آن‌ها تنظیم و کنترل می‌شوند، STOها باعث شده‌اند تا درها به سوی سرمایه‌گذاران سازمانی که در شرایط قبلی حاضر به سرمایه‌گذاری نبودند، کاملا باز شود.

یک چارچوب نظارتی در توکن‌های اوراق بهادار به این معنی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند نگرانی کمتری در مورد کلاهبرداران و پروژه‌های جعلی که وارد بازار مدل ICO شده بودند داشته باشند. همچنین زمانی که وثیقه‌ها در این مدل به توکن تبدیل شوند، اجازه می‌دهد تا مدیریت بخشی از مهره‌های اصلی سرمایه و کسب و کار را در اختیار بگیرد. این حرف به این معنی است که به سرمایه‌گذاران اختیارات متنوع‌تری داده می‌شود، آن هم با کاهش هزینه‌های به مراتب بیشتر. به طور کلی، تمامی مزایای توکن‌های اوراق بهادار این شرایط را به وجود آورده‌اند تا موقعیت‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاران کوچک‌تر شکل بگیرد.

معایب STO

اگر چه مقررات موجود در توکن‌های اوراق بهادار به عنوان یک مزیت از نگاه سرمایه گذاران شناخته می‌شوند، از طرفی دیگر، تطابق با مقررات تعیین شده به طور نسبی برای عرضه کنندگان توکن‌ پیچیده است. دقیقا به همین دلیل است که بازار STO با سر و صدای کمتری کار خود را نسبت به ICO آغاز کرده است. در حقیقت، در هیاهوی ICO، بسیاری از کمپانی‌های بلاک چین از فروش توکن‌های خود در آمریکا به دلیل مقررات پیچیده و نیاز به شناسایی به عنوان یک اوراق بهادار خودداری کرده بودند.

همچنین یکی دیگر از دلایل سر و صدای کمتر توکن اوراق بهادار، عدم وجود صرافی‌های مناسب به منظور تسهیل ارائه توکن اوراق بهادار است. حتی مشهورترین صرافی‌های اوراق بهادار مانند tZERO به تازگی کار خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند و بسیاری از صرافی‌های مشهور دیگر هنوز هیچ صحبتی از پشتیبانی STO به میان نیاورده‌اند. این امر به این معنی است که توکن اوراق بهادار هنوز یک محصول جانبی در این بازار است. از طرفی دیگر، استفاده از چنین روشی در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شده است که از میان آن‌ها حتی می‌توان به کره جنوبی و چین اشاره کرد.

7 دلیل که STOها می‌توانند بازار رمزارزها و جذب سرمایه را تغییر دهند

اعتبار

توکن‌های اوراق بهاداری که دستورالعمل‌های فدرال را دنبال می‌کنند و توسط کمیسیون اوراق بهادار تایید می‌شوند، به سرعت اعتبار کسب می‌کنند و بسیاری از کارها و موانع کاری دردسرساز را از پروژه خود دور می‌کنند. به این معنی که سرمایه گذاران می‌توانند زمان کمتری را برای بررسی قانونی بودن کارها و یا مردمی که در پروژه دخیل هستند صرف کنند و زمان خود را بیشتر از هر حالت دیگری روی مدل کسب و کار خود بگذارند.

از بین بردن مشکلات رمزارزها

افزایش کنترل و نظارت و همچنین اعتبارسازی، باعث شده است تا برخی از مشکلات یا به طور بهتر، لکه‌هایی حول محور ارزهای دیجیتال برای برخی از سرمایه‌گذاران سنتی حذف شود. همین امر باعث می‌شود تا بازار و بازیکنان جدیدی در این بازار شکل بگیرند. سرمایه گذارانی که روی اختیارات سازمانی به مراتب بیشتری سرمایه خود را واریز می‌کنند، باید فراتر از آینده بیت کوین و سرویس‌های حضانتی فکر کنند و روی بهتری به STOها نشان دهند.

سرمایه گذاری کوچک

یکی از جالب توجه‌ترین ویزگی STO، موانع کوتاه‌تری است که شامل حال سرمایه‌گذاران نسبت به دیگر بازارهای بزرگ می‌شود. توکن‌های اوراق بهادار می‌توانند با پیشروی در خط اصلی سرمایه‌گذاری کوچک، اجازه دادن به مردم بیشتری در مشارکت استارتاپ‌ها، وارد این بازار شوند و از ریسک بسیار کمتر و هزینه پایین‌تر، به رشد این بازار کمک کنند.

معامله به صورت اوراق بهادار

پلتفرم‌هایی نظیر tZero در تلاش هستند تا این اطمینان را ایجاد کنند که توکن‌های اوراق بهادار دارای فضایی برای معامله باشند و سرمایه‌گذاران نگرانی از بابت مکانی برای تبادل دارایی‌های خود نداشته باشند. به این معنی که ارزهای رمزنگاری شده به صورت اوراق بهادار تبادل شوند، به صاحبان خود مالکیت بدهند و حق تخصیص رای در این بازار را داشته باشند.

مالکیت واقعی

در حالی که توکن‌های ابزاری (Utility Tokens) در ابتدا قرار بود که برای سرمایه گذاران دسترسی به محصول و سرویس‌ها را فراهم کنند، اما این توکن اوراق بهادار است که با شفافیت کامل، مالکیت واقعی را در یک سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. اگر شما در اموال STO سرمایه گذاری کنید، که یک سرمایه گذاری مجازی است، در حقیقت مالکیت واقعی سرمایه را به صورت فیزیکی در اختیار دارید.

قابلیت برنامه‌ریزی

توکن‌های اوراق بهادار ذاتا قابل برنامه ریزی هستند. همچنین این ویژگی به این معنی است که هیچ نوع محدودیتی در نوع قوانین و سیستم‌هایی که توکن‌های اوراق بهادار را ارائه می دهند، وجود ندارد. مدل سرمایه گذاری ICO هیچ گاه چنین سطحی از پختگی را در خود نداشت.

نرخ موفقیت بالا

در حالی که بسیاری از ICOها ورشکست شده‌اند یا در حال خروج از بازار هستند، رکورد‌های اولیه از STOها نشان از موفقیت شایان توجه این مدل دارد. طبق یک ارزیابی، توکن‌های اوراق بهادار در حال حاضر نرخ موفقیت ۹۹ درصد را تجربه می‌کنند. در حالی که ICOها به ندرت توانسته‌اند وایت پیپر خود را به صورت موفقیت آمیز ارائه کنند، STOها می‌توانند یک دارایی واقعی را به سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها ارائه دهند.

جمع بندی

اکنون دیگر خبری از مدل ICO، به اندازه سابق مطرح نیست، اما عصر توکن سازی یا مجازی سازی اوراق بهادار تازه آغاز شده است و ICO مانند نوری بود که این دنیای ناشناخته را به دید جهانیان نشاند. طبق نظر تحلیل‌گران، توکن سازی اوراق بهادار این پتانسیل را دارد تا همان کاری را در حق مالکیت انجام دهد که دیجیتالی شدن محتوا باعث دگرگونی دنیای مدیا شد. این الگوی جدید روی همه چیز، از عرضه استاندارد محصولات و سهام گرفته تا دیگر انواع کسب و کارهای تازه، تاثیر خواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *