مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

توکن حاکمیتی چیست؟ همه چیز درباره Governance Token

what is governenance token

توکن‌ها یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های چشم‌انداز کریپتو و وب۳ هستند. در حال حاضر، بخش عمده‌ای از بحث‌ها در مورد توکن‌ها به طبقه ‌بندی توکن‌های قابل معاوضه و غیرقابل معاوضه یا NFT معطوف می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید بسیاری از انواع دیگر توکن‌ها مانند توکن‌های کاربردی، پلتفرم و امنیتی را کاوش کنید. مهم‌تر از همه، توکن‌ حاکمیتی به یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های صنعت رو به رشد وب۳ تبدیل شده‌ است. آنها از نظر تمرکززدایی وب که یکی از اصول اساسی وب 3 است، نقش مهمی ایفا می کنند. در این مقاله در مورد نشانه های حاکمیت و اهمیت آنها به همراه چند مثال عملی بحث می کنیم پس با کایاکوینکس همراه باشید.

تعریف توکن حاکمیتی

اصطلاح Governance Token چیزهای زیادی در مورد تعریف آن ارائه می دهد. در واقع، نوعی توکن است که حقوق حاکمیت را در یک dApp، پروتکل، راه حل DeFi یا بازی خاص ارائه می دهد. از سوی دیگر، یافتن چگونگی ترکیب توکن‌های حاکمیتی و رمزارزها و پیامدهای مثبت آن بسیار مهم است. ساختار متمرکز در شرکت های سنتی برای تصمیم گیری در مورد آینده شرکت به هیئت مدیره یا یک رهبر واحد متکی بود. تمرکززدایی، روایت حاکمیت متمرکز در سازمان‌های سنتی را با قراردادها و نشانه‌های هوشمند تغییر داد.

اکنون، توکن‌ها و قراردادهای هوشمند در نمونه‌های مختلف توکن‌های حاکمیتی، به شما نشان می‌دهد که چگونه توزیع قدرت را در بین دارندگان توکن امکان‌پذیر می‌کند. بنابراین، هر فرد با در اختیار داشتن توکن حاکمیتی می‌تواند امتیاز ارائه پیشنهادات جدید برای بهبود پروتکل و شرکت در فرآیندهای تصمیم‌گیری را داشته باشد.

همچنین باید به روش های مختلف توزیع قدرت بین دارندگان توکن توجه کنید. رویکردهای جدید برای تعیین قدرت رای، سوابق مرسوم برای تخصیص یک رای به یک توکن را به چالش کشیده است. اکنون، مدت زمانی که هولدرها، توکن را نگه می‌دارند، نقشی حیاتی در تعیین قدرت رای آنها دارد.

کاربرد توکن ­های حاکمیتی

ممکن است این سوالات در ذهن شما پیش آید که اهمیت و کاربرد توکن های حاکمیتی چیست؟ چرا Governance Token از منظر پولی ارزشمند هستند؟ با این حال، مهم است که به دلایل احتمالی که توکن های حاکمیتی آینده وب 3 و کریپتو را تعریف می کنند، توجه کنیم.

اول از همه، شما باید نگاهی به امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بیندازید و اینکه چگونه سوابق متعارف را تغییر داده است. چگونه می توان به عدم تمرکز کامل دست یافت؟ پاسخ در وابستگی انحصاری به قراردادهای هوشمند در کنار تفویض قدرت رای به جامعه نهفته است.

در عین حال، توجه به چگونگی مدل‌های حاکمیتی قبل از راه‌حل‌های DeFi نیز مهم است. در واقع، خاستگاه یک مدل حاکمیتی به سال 2016 باز می گردد، زمانی که DAO با موفقیت عرضه اولیه کوین خود را انجام داد و تقریباً 120 میلیون دلار جمع آوری کرد. دقیقاً چه چیزی مردم را وادار کرد تا چنین مبلغ هنگفتی را در توکن های حاکمیتی سرمایه گذاری کنند؟ به عبارت ساده، یک توکن حاکمیتی یک رمزارز یا توکن است که قدرت رای را به دارندگان توکن در یک پروژه خاص مبتنی بر بلاک چین اختصاص می‌دهد.

بررسی عمیق Governance Token که توضیح داده شد، به وضوح نقش آنها را به‌عنوان توکن کاربردی برای چشم‌انداز محبوب DeFi نشان می‌دهد. توکن‌های حاکمیتی می‌توانند به عنوان ابزاری امیدوارکننده برای توزیع قدرت رأی و حقوق انحصاری برای کاربران عمل کنند. هولدرهای توکن حاکمیتی می‌توانند پیشنهادات جدید حاکمیتی را معرفی کنند یا به پیشنهادات معرفی‌ شده توسط سایر اعضای جامعه رأی دهند. اعضای جامعه می توانند از توکن ها برای تحمیل تأثیر مستقیم بر مسیر و ویژگی های آینده پروژه مبتنی بر بلاک چین استفاده کنند. برخی از کاربردهای قابل توجه توکن های حاکمیتی به منظور ترسیم آینده یک پروژه مبتنی بر بلاک چین شامل موارد زیر است:

  • رأی در مورد کارمزدهای مختلف مرتبط با تراکنش های گوناگون شبکه.
  • حصول اطمینان از بهترین شیوه ها برای اجرای تغییرات UI.
  • تغییرات در توزیع پاداش از کارمزد تراکنش ها.
  • بازنگری در صندوق های توسعه دهندگان.

علاوه بر این، کاربرد توکن های حاکمیتی در کریپتو فقط به حق رأی در پروتکل محدود نمی شود. در واقع، شما می‌توانید از توکن‌های حاکمیتی برای سرمایه‌گذاری و گرفتن وام استفاده کنید یا از طریق Yield Farming درآمد غیرفعالی کسب کنید.

اهمیت توکن های حاکمیتی

governance token importance

اهمیت توکن حاکمیتی در این واقعیت آشکار می شود که از توزیع موثر قدرت پشتیبانی می کند. با این حال، پاسخ به این سوال که «چرا نشانه‌های حاکمیتی ارزشمند هستند؟» به اهمیت اساسی توکن حاکمیتی اشاره می‌کند. اولین ویژگی برجسته یک توکن حاکمیتی به این واقعیت اشاره دارد که آنها حقوق و امتیازاتی به هر شرکت کننده در اکوسیستم های غیرمتمرکز می دهند. توکن‌های حاکمیتی می‌توانند به توسعه‌دهندگان کمک کنند تا از انتخاب‌های سخت در مورد پروژه رهایی یابند. برعکس، توسعه‌دهندگان می‌توانند با تعامل و دریافت بازخورد از جامعه، هر گونه اختلاف در پروژه را شناسایی کنند. در نتیجه، درک دلایل ایجاد تغییرات خاص یا منطق ابتکارات پروژه های خاص مانند مدیریت سرمایه و مشارکت، برای توسعه دهندگان آسان تر می شود.

همچنین، ارزش Governance Token به این واقعیت بستگی دارد که آنها بخشی جدایی ناپذیر از وب غیرمتمرکز هستند. علاوه بر این، فرآیند تصمیم‌گیری با توکن‌های حاکمیتی تنها برای افرادی که در یک پلتفرم خاص سرمایه‌گذاری کرده‌اند قابل دسترسی است. شما می توانید توکن ها را به عنوان سهام یک شرکت در نظر بگیرید که می تواند به شما کمک کند تا از مزایای موفقیت یک سازمان بهره مند شوید.

مزایا و چالش های توکن های حاکمیتی

Governance Token یکی از ابزارهای حیاتی برای تمرکززدایی است. در اینجا خلاصه ای از مزایا و چالش های توکن های حاکمیتی آورده شده که باید به آنها توجه داشت:

مزایا

  • مهمترین مزیت یک توکن حاکمیتی در کمک به تمرکززدایی مشهود است. توسعه‌دهندگان می‌توانند تمرکززدایی را در پروژه‌های وب 3، عمدتاً به دلیل ادغام توکن حاکمیتی، معرفی کنند. بدون یک توکن حاکمیتی خاص، به احتمال زیاد راه‌حل‌های DeFi را به‌عنوان مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند در یک پلتفرم پیدا می‌کنید. به عبارت دیگر، مزیت توکن‌های حاکمیتی در کریپتو بر نحوه نشان دادن اثبات ملموس عدم تمرکز واقعی، متمرکز است.
  • با مزیت رای دادن با توکن حاکمیتی، می توانید درک کنید که چگونه این توکن ها می توانند فرصت های همکاری ایجاد کنند. رأی دادن بستری را برای بحث و گفتگو فراهم می کند و متعاقباً منجر به همکاری های سازنده می شود. دارندگان توکن حاکمیتی می‌توانند رأی خود را در مورد مسائل مربوط به شبکه بیان کنند و در عین حال مشوق‌هایی را برای همکاری با سایر اعضای جامعه دریافت کنند.
  • مزیت امیدوارکننده بعدی در فهرست توکن‌های حاکمیتی به وضوح به کارایی اشاره دارد. همکاری بین اعضای جامعه از طریق توکن حاکمیتی باعث ایجاد حس مشارکت در بین اعضای جامعه می شود. همکاری های فعال بین اعضای جامعه در فرآیند تصمیم گیری و تعیین تعاریف جدید از مدل های حاکمیتی به بهبود کارایی کمک می کند.

چالش­ ها

  • اولین چالش توکن­ های حاکمیتی، وجود بازیگران خودخواه و مخرب است. اینگونه عوامل در یک پروژه همیشه به جای تصمیماتی که می تواند به نفع کل جامعه باشد، در جهت منافع شخصی رأی می دهند.
  • بزرگ‌ترین خلأ در توصیف توکن­ های حاکمیتی به محدودیت پاسخگویی اشاره دارد. در صورت شکست پروژه چه کاری می توانید انجام دهید؟ چه کسی مسئولیت شکست پروژه را بر عهده خواهد داشت؟ هیچ کس آشکارا نمی پذیرد که به پیشنهادی رای داده که منجر به محکومیت و شکست پروژه شده است.
  • نهنگ ها یکی از چالش های بزرگ برای پروتکل های حاکمیتی هستند، زیرا می توانند اکثر توکن ها را در اختیار بگیرند. در نتیجه، نهنگ‌ها می‌توانند اراده خود را بر آینده پروژه تحمیل کنند و نهایتا به یک کابوس اجتناب‌ناپذیر برای تمرکززدایی منجر شوند.

مثال های مهم از توکن های حاکمیتی

نکته برجسته نهایی در مورد توکن­ های حاکمیتی، نمونه هایی از توکن های حاکمیتی در بخش های مختلف است. در اینجا برخی از قابل توجه ترین Governance Token در میان جدیدترین پروژه های کریپتو و وب 3 آورده شده است:

توکن YFI توکن بومی Yearn است. این یک پروژه مالی با مزیت عدم تمرکز کامل است. هدف اصلی توسعه دهندگان توکی حاکمیتی YFI بر تخصیص کنترل به جامعه متمرکز بود. علاوه بر این، Governance Token بر احتمال ایجاد یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) خودکفا دلالت دارد.

  • سرویس نام اتریوم (Ethereum Name Service) ens logo governance token

 سرویس نام اتریوم یا ENS نمونه برتر دیگری در لیست توکن های حاکمیتی است که تخصیص پاداش های امیدوارکننده را به پذیرندگان اولیه نشان می دهد. این پروژه در نیمه آخر سال 2020 توکن‌ها را منتشر کرد و باعث ایجاد غوغای زیادی در فضای کریپتو و وب 3 شد. در حال حاضر، قیمت توکن حاکمیت بومی ENS افزایش یافته و پذیرندگان اولیه برای نمایش حمایت خود جوایز استثنایی دریافت کردند. توکن ENS سر و صدای زیادی در فضای DeFi ایجاد کرد و بر مشارکت فعال تاکید زیادی داشت.

یکی دیگر از موارد برتر در میان نمونه‌های توکن‌های حاکمیتی به MKR و توکن حاکمیت بومی MakerDAO اشاره دارد. هرکسی که با نمونه‌هایی از پلتفرم‌های محبوب وب3 آشنا باشد، تصور روشنی از  MakerDAO به عنوان یکی از برترین پلتفرم‌های وام‌دهی وب3 دارد. هولدرهای توکن MKR می توانند رای خود را در مورد پیشنهادهای تغییر قوانین اقتصادی در حاکمیت MakerDAO بیان کنند.

نمونه نهایی در میان توکن ­های حاکمیتی محبوب، توکن UNI پروتکل Uniswap است. جالب توجه است که توکن حاکمیتی UNI در پلتفرم Uniswap عملکردهای معمول یک Governance Token را ارائه می دهد. دارندگان توکن UNI می توانند در مورد پیشنهادات و تصمیم گیری برای آینده Uniswap رأی دهند. از سوی دیگر، توسعه دهندگان کنترل دقیقی بر مسیر آینده پروژه دارند و در نتیجه تمرکز بیشتری را در مقایسه با پروتکل های دیگر معرفی می کنند.

جمع بندی

برداشت نهایی در مورد توکن های حاکمیتی نشان می دهد که آنها ابزارهای قابل اعتمادی برای تغییر آینده چشم انداز وب 3 هستند. با هدف اصلی معرفی تمرکززدایی واقعی از طریق هدایت قدرت به سمت جامعه، برنامه های کاربردی توکن­ های حاکمیتی ارزش بسیار زیادی را خلق می کنند. دارندگان توکن حاکمیتی می توانند پیشنهادهای جدیدی برای بهبود جنبه های مختلف یک پروژه مبتنی بر بلاک چین ایجاد کنند. علاوه بر این، آنها می توانند در حالی که در فرآیند تصمیم گیری مشارکت فعال دارند، به پیشنهادات سایر اعضای جامعه رأی دهند. ورای این مزایای جالب توجه، ورودی‌های محبوب در فهرست توکن­ های حاکمیتی، پتانسیل برنامه‌های آنها برای تبدیل شدن به چیزی بهتر را نشان می‌دهند. توصیه می کنیم درباره ارزش یک توکن حاکمیتی و بهترین شیوه‌های استفاده از آن، بیشتر مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *