مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

کیف پول چند امضایی چیست؟ آشنایی با Multi Signature Wallet و ویژگی های آن

multi signature wallet

همانطور که می دانید، کیف پول کریپتو یک راه حل ذخیره سازی دیجیتال یا آنالوگ است که هولدرهای رمزارز برای دسترسی به ارزهای دیجیتال خود به آن نیاز دارند. به طور اساسی، دو عنصر در ساختار کیف پول کریپتو (تک امضایی) ضروری است(کلید عمومی و کلید خصوصی). اولین مورد، کلید عمومی است که مانند شماره حساب بانکی عمل می کند. برای دسترسی و کنترل دارایی ها، کاربر به یک کلید خصوصی نیاز دارد که مانند کد پین آن حساب بانکی است. به همین دلیل، بسیار مهم است که برای اطمینان از دسترسی انحصاری و کنترل کامل ارزهای دیجیتال مرتبط با این آدرس، فقط دارنده رمزارز، از کلید خصوصی اطلاع داشته باشد. در برخی موارد، داشتن چندین سطح تایید برای استفاده از ارزهای دیجیتال، ضروری به نظر می رسد. همانطور که از نام آن پیداست، کیف پول های چند امضایی نیاز به مجوز تراکنش از طریق کلیدهای متعدد دارند، به این معنی که گروهی از کاربران برای تایید یک تراکنش باید امضا کنند. با کایاکوینکس همراه باشید تا با کیف پول های چند امضایی و ویژگی های آن آشنا شوید.

کیف پول چند امضایی چیست؟

کیف پول رمزارزی سنتی دارای یک کلید خصوصی است که می‌توانید آن را به عنوان یک کیف پول «تک کلید» یا کیف پولی که برای مجاز کردن تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به «یک امضا» نیاز دارد، در نظر بگیرید. از سوی دیگر، کیف پول‌های چند امضایی (Multi Signature Wallet) حداقل به دو کلید خصوصی برای امضای یک تراکنش نیاز دارند، که امنیت آنها را نسبت به کیف‌پول‌های تک امضایی بیشتر می‌کند. این در عمل به چه معناست؟

اول از همه، کیف پول‌های چند امضایی نه تنها برای تیم‌ها و سازمان‌هایی که نیاز به مدیریت دارایی‌های مشترک و اجرای تراکنش‌های چندگانه دارند، امنیت بیشتری به ارمغان می‌آورد، بلکه برای دارندگان کریپتوهای شخصی نیز دارای امنیت بیشتری است. کسی که از کیف پول ارز دیجیتال استفاده می کند، می‌تواند چندین کلید خصوصی (“امضا”) را برای یک کیف پول تنظیم کند، که با این کار خطر دسترسی افراد دیگر به دارایی‌های رمزنگاری خود را کاهش می‌دهد، زیرا برخی از کیف پول‌های چند امضایی، ادغام کلیدهای خصوصی کیف ‌های دیگر را ارائه می‌دهند. کیف پول‌های چند امضایی، یک گزینه ذخیره‌ سازی رمزنگاری بسیار امن برای گروه‌ها یا سازمان‌هایی است که در سراسر جهان پراکنده شده‌اند و به دنبال مدیریت وجوه در محیط‌های غیرقابل اعتماد هستند، جایی که طرف‌های درگیر شخصاً یکدیگر را نمی‌شناسند.

چگونه کیف پول چند امضایی بسازیم؟

به طور کلی، راه اندازی یک کیف پول چند امضایی خیلی پیچیده تر از ایجاد یک کیف پول تک امضایی نیست. پس از انتخاب مشترکان خود یا تعداد افرادی که می خواهید کیف پول را با آنها به اشتراک بگذارید، فقط با چند کلیک، شرکت کنندگان را به یک کیف پول اضافه می کنید و همچنین انتخاب می کنید که چه تعداد امضا برای معتبر بودن یک تراکنش لازم است. البته اگر به تنهایی از کیف پول چند امضایی استفاده می کنید، می توانید از آنها به عنوان لایه های امنیتی اضافی نیز استفاده کنید. همچنین، همه امضاکنندگان برای دسترسی به کیف پول چند امضایی مشترک باید رمز عبوری به نام «کلید عمومی اصلی» را بدانند. تفاوت بین کلید عمومی اصلی و کلید عمومی سنتی این است که شما باید آن را با همه کسانی که امضاکننده شما هستند به اشتراک بگذارید.

مزایا و معایب کیف پول چند امضایی

multi signature wallet advantages and disadvantages

یکی از مزایای اصلی کیف پول های چند امضایی، دشواری هک شدن آنها به دلیل وجود کلیدهای خصوصی متعدد است. رمزهای عبور در چندین مکان یا در دستگاه های مختلف ذخیره می شوند، بنابراین وابستگی به یک دستگاه کاهش می یابد. همچنین استفاده از کیف پول چند امضایی وابستگی به یک طرف را کاهش می دهد زیرا اگر اتفاقی بیفتد، امضاکنندگان می توانند وارد عمل شوند. این ویژگی به طور همزمان می تواند نقطه ضعف اینگونه کیف پول ها باشد. اگر کل گروه امضاکنندگان تصمیم به ارتکاب یک تراکنش فیک بگیرند، ممکن است بازگرداندن وجه بسیار دشوار باشد. علاوه بر این، اگر یک کیف پول چند امضایی فقط توسط دو طرف استفاده شود، همیشه این خطر ذاتی وجود دارد که یکی از طرفین در صورت مخالفت با آنها به دلایلی، تراکنش های انجام شده توسط طرف دیگر را مسدود کند. به همین دلیل است که طرح 2 از 3 گزینه ایمن تری است. در این مورد، دو طرف معامله می کنند، اما یک شخص ثالث به عنوان میانجی درگیر است و مسئولیت آن تنها رسیدگی به هر نوع اختلافی است که ممکن است ایجاد شود.

انواع کیف پول‌های چند منظوره ارز دیجیتال

معروف‌ترین کیف پول‌های چندمنظوره ارز دیجیتال که می‌تواند طیف وسیعی از نیازهای شما در خصوص نگهداری ارزهای دیجیتال را پوشش دهد، عبارت است از:

  • آرموری (Armory): آرموری یک کیف پول بیت کوین چند منظوره است که به کاربران اجازه می‌دهد تا کلیدهای خصوصی را تولید و ذخیره کنند. این برنامه از ذخیره‌سازی سرد (Cold Storage) پشتیبانی می‌‌کند که در آن تمام داده های کلید خصوصی فقط در رایانه آفلاین در دسترس است. این باعث کاهش حملات سایبری می‌شود. این کیف پول چند­منظوره از چندین کلید پشتیبانی می کند.
  • بیتگو (BitGo): کیف پول بیتگو به‌عنوان کیف پول چندمنظوره، از وب و موبایل پشتیبانی می‌کند. این کیف پول چند منظوره، قویترین کیف پول چند منظوره برای ذخیره بیت کوین است و از فناوری چند کلید خصوصی پشتیبانی می کند. با استفاده از بیتگو، امنیت کیف پول شما را در برابر هرگونه خرابی بسیار افزایش می‌یابد.
  • کوین‌ بیس (Coinbase): کیف پول کوین بیس که در سال ۲۰۱۳ معرفی شده است، یک کیف پول چند منظوره تحت وب و موبایل است. همچنین قابلیت داشتن چند کلید خصوصی را دارا است.
  • کوپِی (CoPay): کوپِی نیز یک کیف پول چند منظوره موبایل و دسکتاپ است که از چند کلید خصوصی برای استفاده از کیف پول بهره می‌برد.
  • الکتروم (Electrum): الکتروم یک کیف پول چندمنظوره موبایل و دسکتاپ است که از چند کلید خصوصی برای استفاده از کیف پول بهره می‌برد.
  • بی.آر.دی ولت (BRD Wallet): این کیف پول که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است، یک کیف پول چند منظوره است که از لایه امنیتی دارای چند کلید خصوصی استفاده می‌کند. این کیف پول بر روی موبایل قابل اجرا بوده و ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم و بیت کوین کش را پشتیبانی می کند.

جمع بندی

تمامی کیف پول ‌های چند منظوره بر اساس اصل اشتراک کلیدهای خصوصی کار می ‌کنند. این امر سبب می ‌شود امنیت بیشتری ایجاد شود؛ زیرا دسترسی به دارایی‌ ها تنها با یک کلید امکان‌پذیر نیست. این کلیدها یک لایه امنیتی اضافه ایجاد می کنند که میزان ریسک را در بین طرفهای مختلف دارای کیف پول چند منظوره کاهش می‌ دهد. در عمل، هر کیف پول چند امضایی ارز دیجیتال، استفاده از کلیدهای چندگانه را به روش‌ های مختلف پیاده‌سازی می‌ کند. انتخاب کیف پول مناسب چند منظوره برای ذخیره‌ سازی رمزارزها به نیازهای شما بستگی دارد. هر کیف پول نقاط قوت خود را دارد، بنابراین در مورد هر کدام تحقیق کنید تا ببینید کدامیک برای نیازهای شما مناسب است. اگر قصد دارید از کیف پول چند منظوره با چندین کلید استفاده کنید، مطمئن شوید که دسترسی به تمام کلیدها برای شما امکان‌ پذیر است، زیرا قاعدتاً نمی‌ خواهید در شرایطی قرار بگیرید که دسترسی به یک کلید منفرد را از دست داده و در نتیجه نتوانید ارزهای دیجیتال خود را انتقال داده یا از آن برداشت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *