معرفی برترین های ارز دیجیتال

اتریوم کلاسیک چیست؟ آشنایی با (Ethereum Classic) و تفاوت آن با اتریوم

ethereum classic

اتریوم کلاسیک (ETC) نتیجه هارد فورک بلاک چین اتریوم پس از هک در جولای 2016 است. بنیانگذاران اتریوم به توسعه بر روی یک بلاک چین جدید ادامه دادند، چیزی که جهان اکنون به نام اتریوم می شناسد، اما برخی از حامیان اختصاصی، تصمیم گرفتند به رشد بلاک چین قدیمی ادامه دهند که نام آن را به اتریوم کلاسیک تغییر دادند. در بازار ارزهای دیجیتال، اتریوم کلاسیک به‌ عنوان نسخه دومی از ارز اتریوم ارائه شده ‌است. این رمزارز طرفداران زیادی در بین تریدرها و سرمایه‌گذاران پیدا کرده ‌است. این ارز نیز بر روی بلاکچین اصلی اتریوم عرضه می‌شود و نام توکن آن ETC است. با شناخت ویژگی‌ها و مزایای این ارز دیجیتالی، می‌توانید برای سرمایه‌گذاری بر روی آن تصمیم‌گیری کنید. در ادامۀ این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کاملی درمورد رمزارز Ethereum Classic در اختیار شما قرار دهیم، پس با کایاکوینکس همراه باشید تا با این رمزارز بیشتر آشنا شوید.

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک ماموریت اصلی اتریوم در ساخت یک پلتفرم قرارداد هوشمند برای توسعه برنامه ‌ها و خدمات غیرمتمرکز (DApps) را حفظ می‌کند. اتریوم کلاسیک یک پلتفرم قرارداد هوشمند کامل تورینگ است که همان فلسفه تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری بیت‌کوین را ارزش‌گذاری می‌کند. در واقع، توسعه دهندگان اتریوم کلاسیک معتقدند که علاقه مندان اتریوم، فلسفه اصلی را با هاردفورک و ایجاد یک بلاک چین جدید برای جلوگیری از هکرهایی که در سال 2016 به شبکه اصلی نفوذ کردند، رها کردند.

زبان برنامه‌نویسی که برای نوشتن قراردادهای هوشمند آن استفاده شده‌ است، زبان Solidity است. گفتنی است که اتریوم کلاسیک بر پایۀ الگوریتم اثبات کار (PoW) است. اما به‌روزرسانی‌های آن با کدهای پایۀ اتریوم به اشتراک گذاشته نمی‌شود. این امر باعث شده ‌است که با وجود این ‌که اتریوم از اثبات کار فاصله گرفته و بیشتر به‌سمت اثبات سهام (PoS) تمایل دارد، الزاماً اتریوم کلاسیک نیز از اثبات کار دور نمی‌شود. ارز اتریوم و اتریوم کلاسیک هر دو از الگوریتم (Ethash) پشتیبانی می‌کنند به همین دلیل می‌توان از یک سخت‌افزار که ارز اتریوم را ماینیگ می‌کند برای استخراج ETC نیز استفاده کرد. افرادی که با ارز بیت کوین آشنایی داشته باشند، می‌دانند که با هر ۲۱۰ بلاکی که استخراج می‌شود، پاداش نصف می‌شود. اما در Ethereum Classic، با استخراج پنج میلیون بلاک، تنها بیست درصد از پاداش بلاک کاهش پیدا می‌کند.

تاریخچه اتریوم کلاسیک

history of ethereum classic

در می 2016، DAO، یک صندوق سرمایه گذاری غیرمتمرکز که بر روی بلاک چین اتریوم کار می کند، حدود 168 میلیون دلار جمع آوری کرد. یک ماه بعد، یک هکر از یک حفره امنیتی برای انتقال 3.6 میلیون اتر (ETH) که در آن زمان حدود 50 میلیون دلار ارزش داشت، از بودجه DAO استفاده کرد. بخشی از این پول برگردانده شد. با این حال، در جولای 2016، جامعه اتریوم به هارد فورک و ایجاد یک بلاک چین جدید اتریوم به منظور توقیف باقیمانده اتریوم رای داد. اتریوم کلاسیک نسخه بدون فورک بلاک چین اصلی اتریوم است که همچنان حاوی وجوه دزدیده شده است.

حامیان Ethereum Classic معتقدند که فورک ضروری نبود، زیرا وجوه باقیمانده می‌توانست از راه‌های دیگری بازپس گرفته شود. آنها ادعا می کنند که بنیاد اتریوم اصول پایه پلتفرم را زیر پا گذاشته و در نتیجه خود را در قلمروی مشکوک که از فلسفه وجودی اتریوم دور شده، قرار داده است. اتریوم کلاسیک خود را به عنوان وفادار به ماموریت اصلی ساخت «برنامه‌های غیرقابل توقف» و مقیاس‌پذیری شبکه به نفع جامعه و توسعه فناوری بلاک چین می‌داند.

اتریوم کلاسیک چگونه کار می کند؟

مانند بیت کوین و اتریوم قبل از ادغام در سپتامبر 2022، Ethereum Classic بر اساس مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) عمل می کند. این بدان معناست که توکن‌های جدید ETC ایجاد می‌شوند و تراکنش‌ها از طریق استخراج اعتبارسنجی می‌شوند. ماینرها در ازای کار خود، توکن های ETC به دست می آورند. هیچ تیم تمام وقتی برای حفظ اتریوم کلاسیک استخدام نشده است. درعوض، شبکه برای ادامه کار به داوطلبان برای حفظ شبکه متکی است.

اتریوم کلاسیک در سبک کاری و فلسفه خود بیشتر به بیت کوین شباهت دارد تا اتریوم! تمرکززدایی، ارتقاء محافظه‌کارانه از طریق لایه‌های پایه و حفظ مجموعه قوانین (Code of Law) برای هر دو پروژه رمزنگاری از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه هر دو نشانه‌های نوآوری فنی و مالی هستند، اصرار آنها بر حفظ دیدگاه‌های اصلی خود، صرف نظر از اینکه در این زمان چقدر قدیمی به نظر می‌رسند، می‌تواند آنها را انعطاف ‌ناپذیر و مقاوم در برابر تغییر جلوه دهد.

اتریوم کلاسیک و الگوریتم اثبات کار

از آنجایی که کل هویت اتریوم کلاسیک مبتنی بر حفظ پلتفرم اصلی اتریوم در زمان ایجاد آن است، هیچ برنامه‌ای برای انتقال به سیستم اعتبارسنجی اثبات سهام وجود ندارد. پلتفرم این امر را پیگیری آنها برای “حداکثر نمودن تمرکززدایی” می نامد. Ethereum Classic معتقد است که الگوریتم اثبات سهام (PoS) با سازش‌های بسیار زیادی همراه است. وقتی صحبت از PoW به میان می‌آید، اتریوم کلاسیک ذهنیت خاصی دارد که می گوید:«اگر خراب نیست، آن را اصلاح نکن»، حتی اگر PoW فوق‌العاده انرژی بر باشد و آلودگی محیط زیست را به دنبال داشته باشد. در واقع، اتریوم کلاسیک در و‌بسایت خود حتی پیشنهاد می‌کند که اتریوم و سایر رمزارزها فقط به این دلیل از PoS استفاده می‌کنند که انگیزه مالی دارند، نه به این دلیل که به محیط‌زیست اهمیت می‌دهند.

مزایا و معایب رمزارز اتریوم کلاسیک

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال را دارند، قبل از هر چیزی به بررسی مزایای این ارز می‌پردازند. ارز اتریوم کلاسیک نیز مانند سایر رمز ارزهای موجود در بازار سرمایه‌دارای، معایب و مزایای ویژه‌ای است که بر روي سود و زیان سرمایه‌گذاری  این ارز تأثیر می‌گذارد. در خصوص مزایا ومعایب رمزارز Ethereum Classic می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یکی از نقاط قوت و مزایای خوب این ارز دیجیتالی این است که شرکت‌های معروف و معتبر در سطح جهانی مانند مایکروسافت، اینتل و AMD، از این ارز پشتیبانی می‌کنند. علاوه ‌بر این شرکت‌ها، ویتالیک بوترین و گوین وود مخترعین زبان Solidity نیز جزو حامیان این ارز هستند. به دلیل حمایت این شرکت‌ها و افراد می‌توان حدس زد که آیندۀ اتریوم کلاسیک می‌تواند درخشان باشد و این می‌تواند به سرمایه‌گذاران اطمینان دهد که می‌توانند با خیال راحت بر روی این ارز دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنند.
  • یکی دیگر از نقاط قوت ارز اتریوم کلاسیک، پتانسیل بالقوۀ آن برای صعود است. با این حال سرمایه‌گذاری بر روی این ارز مانند سایر ارزهای دیگر ریسک بالایی دارد. اما به دلیل پشتیبان‌های این ارز، می‌توان به آیندۀ آن امیدوار بود.
  • یکی از نگرانی‌هایي که ممکن است درمورد این ارز وجود داشته باشد، عدم پشتیبانی توسعه‌دهندگان اتریوم از این رمزارز است. در اين حالت ممکن است این تیم از اصول اولیه و مسیر ابتدایی خود دور شود.
  • یکی دیگر از معایب Ethereum Classic این است که اتریوم دارای رتبۀ دوم در جدول ارزهای دیجیتال است و این موضوع باعث شده ‌است که طرفداران بیشتری داشته باشد، همچنین قیمت اتریوم از استخراج آن بیشتر است.

جمع بندی

زمانی که اتریوم هارد فورک را راه اندازی کرد، اکثر اینفلوئنسرهای کلیدی را با خود همراه کرد. این شامل Enterprise Ethereum Alliance می‌شود که متشکل از شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت است که می‌خواهند پذیرش اتریوم را افزایش دهند. (اگرچه بری سیلبرت، بنیانگذار گروه ارز دیجیتال، علاقه فعالی به ETC دارد.) در نبرد فورک یا بدون فورک، اتریوم در صدر قرار گرفته است. از شهرت بهتر، سرمایه گذاری بیشتر و ارزش ارز بالاتری برخوردار است. اما اتریوم کلاسیک هنوز هم جامعه ای از کاربران و توسعه دهندگان سرسخت و همچنین ارزش بازار چند میلیارد دلاری دارد. اتریوم کلاسیک هنوز هم ضعیف است، اما این هرگز در دنیای کریپتو چیز بدی محسوب نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *