مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

تأثیر بلاک چین بر هویت دیجیتال چیست؟

blockchain digital identity

مقیاس انقلاب تکنولوژیک با گسترش صنعت نسل 4 از بسیاری از حاشیه های سنتی فراتر رفته است. اکنون، تمام دنیا در حال آمادگی برای آشنایی با چگونگی استفاده از سیستم‌های مستقل و هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین و داده‌ها هستند. با این حال، یکی از عناصر مهم در دنیای خدمات دیجیتال به هویت دیجیتال (Digital Identity) اشاره دارد. هویت دیجیتال اساساً به نمایش دیجیتالی اطلاعات مربوط به یک فرد، سازمان یا گروه خاص اشاره دارد. بلاک چین، یک فناوری است که همه ابزارها را دارد تا مدیریت هویت دیجیتال را جالب تر، ایمن تر و انعطاف پذیرتر کند. در عین حال، بلاک چین، در بازار فناوری های هویت دیجیتال پدیده ای نو محسوب می شود. بنابراین، مهم است که در مورد تأثیر فناوری بلاک چین بر هویت دیجیتال و اینکه چقدر می تواند تحول آفرین باشد، آگاه باشید.  مقاله زیر یک طرح کلی از تأثیر بلاک چین بر هویت دیجیتال ارائه می دهد و به شما کمک می کند تا بررسی کنید که آیا بلاک چین یک پدیده قابل اعتماد در مورد هویت دیجیتال است یا خیر. با کایاکوینکس همراه باشید.

هویت دیجیتال چیست و چرا مهم است؟

قبل از تفکر در مورد رویکردهای جدید هویت دیجیتال با استفاده از بلاک چین، مهم است که در مورد اهمیت خود هویت دیجیتال تأمل کنیم. چرا باید نگران معرفی فناوری بلاک چین در حوزه هویت دیجیتال باشید؟ مفهوم هویت دیجیتال به این مفروضات تعمیم داده شده است که فقط شامل اطلاعات مربوط به داده های شخصی است که به صورت آنلاین برای همه افراد در دسترس است. اگر فکر می کردید که هویت دیجیتال شما فقط شامل پروفایل های رسانه های اجتماعی، آدرس های ایمیل و آدرس فیزیکی شما می شود، سخت در اشتباهید.

هویت دیجیتال شما شامل همه چیزهایی است که در وب دارید، از جمله تصاویر، ترجیحات خرید، رفتار استفاده از وب سایت و اطلاعات حساب بانکی. با این حال، بازنمایی موجود از هویت دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف، از جمله سیستم‌های بانکی، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های مخابراتی متفاوت است. هویت دیجیتال شامل هویت رفتاری آفلاین و آنلاین یک فرد است.

پاسخ به سوال “هویت دیجیتال در بلاک چین چیست؟” نیز بر اساس اهمیت هویت دیجیتال توسعه می یابد. این امر برای اطمینان از دقت در طول روند سرعت بخشیدن به فرآیند ورود مشتری ضروری است. در عین حال، هویت دیجیتال برای جلوگیری از هرگونه پولشویی یا فعالیت های کلاهبرداری حائز اهمیت است. مدیریت هویت دیجیتال می تواند به ساده سازی و استانداردسازی خدمات ارائه شده توسط دولت ها به شهروندان نیز کمک کند.

اهمیت هویت دیجیتال در تسهیلات پروژه های تحول اجتماعی در کنار تضمین بهبود اقتصادی برای جوامع مختلف از طریق اقدامات رفاهی شهروندان مشهود است. یکی از نمونه‌های این گونه کاربردهای هویت دیجیتال، به سیستم هویت دیجیتال ملی یا NDI در طرح ملت هوشمند در سنگاپور اشاره دارد. سیستم NDI به شهروندان کمک می کند تا دسترسی ایمن به خدمات حکومت الکترونیک را داشته باشند.

هویت دیجیتال در بلاک چین چیست؟

بلاک چین می تواند نگرانی های مبرم برای مدیریت هویت را با ویژگی های امیدوارکننده، رفع کند. با این حال، بسیاری از شما باید در مورد نقش بلاک چین در هویت دیجیتال تردید داشته باشید. هویت دیجیتالی در بلاک چین چگونه کار می کند؟ اجازه دهید مثالی از عملکرد هویت های دیجیتال غیرمتمرکز در اتریوم را برای یافتن پاسخ مطرح کنیم.

تعریف هویت دیجیتال با استفاده از فناوری بلاک چین در اتریوم بر مؤلفه های مهمی مانند مدیریت هویت، شناسه های غیرمتمرکز و رمزگذاری تعبیه شده، تمرکز دارد. کاربران باید برای ایجاد و ثبت یک شناسه غیرمتمرکز یا DID برای یک هویت مستقل و پلتفرم داده ثبت نام کنند. این فرآیند شامل ایجاد یک جفت کلید عمومی-خصوصی است و کاربران می‌توانند کلیدهای عمومی را در زنجیره ذخیره کنند یا نوع ذخیره‌سازی خود را عوض کنند تا از خطرات امنیتی جلوگیری کنند.

شناسه غیرمتمرکز یا DID یک مفهوم مهم در توضیح استفاده از راه حل های بلاک چین هویت دیجیتال است. این در واقع یک شناسه شبه ناشناس برای یک شی، شخص یا شرکت خاص است و یک کلید خصوصی DID را ایمن می کند. افرادی که دارای کلید خصوصی هستند می توانند مالکیت یا کنترل بر یک هویت خاص را اثبات کنند. یک فرد می‌تواند چندین DID داشته باشد، که می‌تواند دامنه ردیابی را در طول فعالیت‌های متعدد در زندگی روزمره محدود کند.

به عنوان مثال، می توانید یک DID برای برنامه گزارش اعتباری و یک DID برای حساب گیمینگ خود داشته باشید. همچنین، شناسه های غیرمتمرکز دارای مجموعه ای از گواهی ها یا اعتبارنامه های قابل تأیید هستند که ویژگی های خاص DID را تأیید می کند. به طور کلی، صادرکنندگان اعتبارنامه قابل تأیید، اعتبارنامه ها را به صورت رمزنگاری امضا می کنند. صاحبان DID می توانند اعتبارنامه ها را به تنهایی و بدون وابستگی به یک ارائه دهنده خدمات واحد، ذخیره کنند.

رمزنگاری به ایمن سازی هویت های غیرمتمرکز کمک می کند. علی الخصوص با امنیت ارائه شده توسط جفت کلید خصوصی-عمومی نیز این امر آسان تر می شود. کلید عمومی می تواند به تأیید هویت کمک کند، در حالی که کلید خصوصی به رمزگشایی پیام مرتبط با هویت کمک می کند. شما می توانید با شناسایی نحوه پیاده سازی هویت های غیرمتمرکز در موارد استفاده واقعی، هویت دیجیتال در بلاک چین را درک کنید. کاربران می توانند یک کد QR به معین کننده هویت (Identifier) ارائه کنند تا هویت خود را برای دسترسی به خدمات خاص اثبات کند. معین کننده هویت، اثبات مالکیت اعتبارنامه را تأیید می کند و بررسی می کند که آیا با DID مربوطه مرتبط است یا خیر.

اثربخشی بلاک چین برای هویت دیجیتال

effectiveness of blockchain digital identity

پیشرفت‌ها در فناوری‌های حفاظت از هویت دیجیتال، نامزدهای زیادی از جمله اتوماسیون فرآیند روباتیک و یادگیری ماشینی (Machine Learning) را به همراه داشته است. در عین حال، راه‌حل‌های جدید وقتی در سیستم‌های مدیریت هویت دیجیتال متمرکز پیاده‌سازی می‌شوند، پرهزینه و کارآمدتر می‌شوند.

پروژه‌های هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین به ‌جای واگذاری کنترل داده‌های هویت به طرف‌های متمرکز، می‌توانند پاسخی ایده‌آل برای مشکلات مدیریت هویت دیجیتال در حال حاضر ارائه دهند. چگونه بلاک چین به عنوان یک پاسخ موثر برای مشکلات مدیریت هویت عمل می کند؟ کارکرد هویت دیجیتال در یک بلاک چین با شناسه های غیرمتمرکز به طور خلاصه بر مزایایی که بلاک چین برای هویت دیجیتال ایجاد می کند، منعکس می شود. در عین حال، می‌توانید مزایای ارزشی زیر را از بلاک چین برای راه‌حل‌های مدیریت هویت دیجیتال بیابید.

امنیت

امنیت یکی از مهمترین نکات برای رشد شرکت های هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین در آینده است. بلاک چین دارای عناصر نگهداری داده ها به صورت تغییرناپذیر و رمزگذاری شده است. همچنین مزایای امنیت را از طریق رمزنگاری در حفظ داده های هویت دیجیتال ارائه می دهد. در نتیجه، بلاک چین می تواند به اطمینان از ایمن بودن هویت دیجیتال و قابلیت ردیابی آسان آن کمک کند. علاوه بر این، سیستم‌های هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، مشکلات آسیب‌پذیری ناشی از محافظت از رمز عبور را از بین می‌برند.

حریم خصوصی

مزیت مهم بعدی هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین به حریم خصوصی اشاره دارد، زیرا قانونگذاران، بحث های مربوط به حفاظت از اطلاعات شخصی و حساس شهروندان را دامن می زنند. کارایی رمزگذاری بلاک چین در کنار تسهیلات امضای دیجیتال، حریم خصوصی و طراحی موثر را تضمین می کند. علاوه بر آن، امضای دیجیتالی مرتبط با همه تراکنش‌ها می‌تواند به مصون ماندن آنها در برابر تغییرات کمک کند.

یکپارچگی

سیستم هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، انعطاف‌پذیری را برای حفظ سوابق هر هویت در تمام گره‌های شبکه (Nodes) فراهم می‌کند. صرف نظر از توزیع داده ها در شبکه های همتا به همتا، تأیید مداوم هویت و به روز رسانی آن را قابل اعتماد می کند. همچنین می‌توانید با شناسایی اینکه چگونه شبکه بلاک‌چین از یک نقطه شکست پیروی نمی‌کند، درباره اهمیت «هویت دیجیتالی در بلاک چین» اطلاعات کسب کنید. بنابراین، هکرها باید فرآیندهای دشواری را برای به خطر انداختن یکپارچگی داده‌های هویت دیجیتال طی کنند.

اعتماد

مزایای سیستم های هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین نیز بر بهبود قابل قبول اعتماد تأکید دارد. سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین، ابرداده‌های ارتباطی را در یک دفتر کل توزیع‌شده نگهداری می‌کنند و مکانیسم‌های اجماع به تأیید صحت داده‌ها در چندین گره کمک می‌کنند. تمرکززدایی همچنین یکی دیگر از نکات برجسته امیدوارکننده را برای هویت های دیجیتال، به ویژه با استفاده از شناسه های ملی در چندین نمایندگی ارائه می دهد.

سادگی

مهمترین مزیت راه حل های مبتنی بر بلاک چین در سیستم های هویت دیجیتال، بر عنصر سادگی منعکس می شود. چارچوب‌های بلاک چین باید قابلیت ساده‌سازی فرآیندهای مرتبط با هر ذینفع را داشته باشند. چارچوب‌های مدیریت هویت مبتنی بر بلاک چین می‌توانند نقش‌های روشنی را برای صادرکنندگان هویت، صاحبان هویت و تأییدکنندگان هویت تعیین کنند.

 نمونه هایی از هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین

نمونه‌های شرکت‌های هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین نیز به عنوان نکات برجسته در راهنمای هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین عمل می‌کنند. یکی از نمونه های محبوب پلتفرم هویت دیجیتال غیرمتمرکز به BanQu اشاره دارد که بر هویت دیجیتالی خودمختار (Self-Sovereign) تمرکز دارد. این پلتفرم به کشاورزان در ایجاد یک پروفایل دیجیتال منحصر به فرد برای ارتباط با همتایان، دولت ها، شرکت های پرداخت، بانک ها و سازمان های دولتی کمک می کند. نمونه محبوب دیگر هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین نیز به ID2020، به یک اتحادیه جهانی در سراسر سازمان‌های دولتی و خصوصی اشاره دارد.

جمع بندی

هویت دیجیتال به طور فزاینده ای بخشی از رفاه اجتماعی و اقتصادی مردم در سراسر جهان محسوب می شود. این امر برای یک فرد ضروری است، زیرا حق رای، دسترسی به آموزش و مشارکت در خدمات بانکی را امکان پذیر می کند. با این حال، مشکلات موجود در مدیریت هویت با سیستم های موجود، نیاز به اصلاحات را نشان می دهد. جالب اینجاست که پروژه‌های هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، پایه و اساس ایده‌آلی برای تغییر مدیریت هویت دیجیتال در آینده است. بلاک چین می‌تواند به ایجاد شناسه‌های غیرمتمرکز در کنار تسهیلات مرتبط کردن هویت دیجیتال با اعتبارنامه‌های قابل تأیید کمک کند. بنابراین، می‌توانید هویت‌های دیجیتال خود را در پلتفرم‌های مختلف تحت کنترل و مالکیت خود بگنجانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *