مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

پنج بلاک چین برتر از نظر سرعت انجام تراکنش در سال 2022

blockchain with fastest transaction speed

در دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین، سرعت انجام تراکنش عامل بسیار مهمی تلقی می شود. به طور طبیعی، هرچه سریعتر یک تراکنش تکمیل شود، بلاک چین آن کارآمدتر است. در حالی که واحد تراکنش در ثانیه (TPS) برای بسیاری از افراد برای تعیین سرعت پارامتر اصلی بوده است، اما قابل اطمینان ترین پارامتر نیست. به این دلیل که سرعت تراکنش یک بلاک چین بسته به نهایی شدن تراکنش می‌تواند متفاوت باشد، که به فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از بلاک چین ها ممکن است نیاز به ایجاد حداقل شش بلوک برای تایید یک تراکنش داشته باشند. بنابراین، در حالی که TPS یک بلاک چین می تواند بالا باشد، روند نهایی شدن آن می تواند کند باشد. به طور کلی اگر همه عوامل در سراسر پلتفرم‌ها ثابت بمانند، TPS نقش مهمی در تعیین سرعت بلاک چین ایفا می‌کند. علاوه بر این، به دلیل سهولت درک این مفهوم، به اصطلاحات روزمره علاقه مندان به رمزارز به عنوان راهی برای مقایسه سرعت بلاک چین، راه پیدا کرده است. با کایاکوینکس همراه باشید تا 5 مورد از برترین بلاک چین های سال 2022 از نظر تعداد تراکنش انجام شده در ثانیه (Transaction Per Second) را بررسی کنیم.

بیتگرت چین (Bitgret Chain)

bitgret blockchain transaction speed

این بلاک چین که در 14 فوریه 2022 توسط تیم Bitgert راه اندازی شد، ادعا می کند که سریع ترین TPS به مقدار  100000را دارد که با الگوریتم اجماع اثبات صلاحیت (PoA) فعال شده است، جایی که اعتبارسنج ها به جای کوین ها، شهرت خود را گرو می گذارند. این، همه ماجرا نیست. این بلاک چین، چنین سرعت لذت بخشی را به طور متوسط تنها با ​​0.00000001 دلار انجام می دهد. این پلتفرم قراردادهای هوشمند را ارائه می دهد و از پروژه های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، برنامه های وب 3 و موارد دیگر پشتیبانی می کند. این شرکت همچنین مشارکت های خود را برای دسترسی گسترده تر تقویت کرده است.

سولانا (Solana)

solana blockchain transaction speed

بلاک چین سولانا که در سال 2017 تأسیس شد، دومین بلاک چین سریع با سرعت تراکنش 50000 TPS است. این پلتفرم برای ارائه تراکنش‌های پرسرعت با کارمزدهای بسیار پایین، بین 0.00001 تا 0.00025 دلار آمریکا، محبوبیت پیدا کرد. همچنین از مکانیسم‌ های اجماع اثبات تاریخ (PoH) و اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. سولانا یک بخش جدایی ناپذیر از بازی های متاورس، از جمله Cryowar ،RaceFi و Star Atlas است. بسیاری از NFT ها نیز روی این پلتفرم ظاهر شده اند و به جذابیت کلی آن افزوده اند.

فانتوم (Fantom)

fantom blockchain transaction speed

Fantom یک پلتفرم بلاک چین است که در سال 2018 توسط بنیادی به همین نام شکل گرفت. این شرکت دارای سرعت انجام تراکنش 25000 TPS است. فانتوم به جای فناوری بلاک چین، از نمودار مارپیچی جهت دار (DAG) استفاده می کند. هنگامی که صحبت از اعتبارسنجی تراکنش ها می شود، مانند پروتکل شایعه (Gossip Protocol) عمل می کند. به علاوه، این پلتفرم به دلیل مقیاس پذیری بالا، شناخته شده است. با این حال، پلتفرم فانتوم اخیراً پس از خروج یکی از کارمندان آن، آندره کرونژ (Andre Cronje)، ۲۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. در واکنش به این جدایی، این شرکت در توییتی نوشت: “ما از آندره برای تمام کارهایی که برای ارزهای دیجیتال انجام داد بسیار سپاسگزاریم. با این حال، فانتوم یک تیم تک نفره نبوده و نخواهد بود. بیش از 40 نفر در فانتوم کار می کنند.”

آلگوراند (Algorand)

algorand blockchain transaction spped

Algorand که در سال 2019 تأسیس شد، یکی دیگر از پلتفرم های بلاک چین است که به دلیل سرعت بالای تراکنش (1300 تا 3000 TPS) شناخته شده است. بلاک چین از مکانیسم اثبات سهام خالص (PPoS) استفاده می کند، جایی که ماینرها به صورت تصادفی انتخاب می شوند و برای کارشان پاداش می گیرند، بنابراین هرگونه سوگیری حذف می شود. کریستین بوجیانو (Kristin Boggiano)، یکی از اعضای شورای دارایی‌های بلاک چین و رمزنگاری (BACC)، می‌گوید: “این مکانیسمی برای دستیابی به اجماع توزیع‌شده است. «خالص» به کاربرانی اشاره می‌کند که مجبور نیستند الگوهای خود را برای شرکت در این فرآیند قفل یا پیوند دهند، که با سایر بلاک چین‌های PoS که برای مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش‌ها به سهامداران/ اعتبارسنج ها نیاز دارند تا توکن‌ها را قفل کنند، متفاوت است.”

ساختار چند لایه این بلاک چین تضمین می کند که سرعت پردازش و امنیت به خطر نمی افتد. بوجیانو اظهار می دارد: «آلگوراند سریع، کم هزینه و غیرمتمرکز است و قابلیت‌های قرارداد هوشمند پیشرفته‌ای دارد».

کاردانو (Cardano)

cardano blockchain transaction speed

کاردانو یک پلتفرم بلاک چین است که بر مشارکت و امنیت جامعه تمرکز دارد. این اولین بلاک چین به صورت (Peer-reviewed) است و به صورت آکادمیک توسعه یافته است. کاردانو در حالی که سریع ترین سرعت تراکنش را در این لیست ندارد، اما درجه بالایی از امنیت را ارائه می دهد. تراکنش ها تنها در چند ثانیه تایید می شوند و سرعت آن 250 TPS است. در حال حاضر، این پلتفرم در تلاش است تا سرعت خود را به 1000 TPS برساند. با مصرف کم انرژی و اهداف بشردوستانه قابل توجه برای دسترسی بیشتر به ارزهای دیجیتال، این پلتفرم به درستی خود را ارز دیجیتال «نسل سوم» نامید و به ترتیب پس از بیت کوین و اتریوم به عنوان ارزهای دیجیتال اول و دوم شناخته شد.

جمع بندی

به‌طورکلی تمام بلاک چین‌های موجود هرکدام به نحوی به سیستم بلاک ‌چین کمک کرده‌اند و نمی‌توان سریع‌ترین بلاک‌ چین را به‌صورت مجزا از بقیه تعریف کرد؛ با این حال از جمله سریع‌ترین بلاک‌چین‌ها شامل‌ سولانا، فانتوم و… می‌شود و از طرفی استیبل‌کوین ‌ها سبب ایجاد ثبات و پایداری بیشتر دنیای رمزارزها شده است؛ بنابراین هرکدام از این بسترهای بلاک‌ چین طرفداران خودشان را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *