متاورس و NFT

گیم فای (GameFi) چیست؟ همه چیز در مورد کسب درآمد در بازی های بلاک چین

what is gamefi

GameFi به بازی‌های بلاک چین به منظور کسب درآمد (Play-To-Earn) اشاره دارد که گیمرهای زیادی را با ترکیب سرگرمی و کسب درآمد جذب خود کرده است. در این اکوسیستم بازیکنان، می‌توانند با سپری کردن مراحل و انجام یک سری از کارها در حین بازی، پاداش‌های مختلفی مانند ارز دیجیتال یا NFT کسب کنند. برخلاف بازی‌های ویدیویی پیشین (مانند پلی استیشن، ایکس باکس و…)، اکثر بازی‌های بلاک چین GameFi به بازیکنان اجازه می‌دهند آیتم‌های بازی را به خارج از دنیای مجازی منتقل کرده و درآمدهای ارزی خود را در صرافی‌های کریپتو معامله کنند. GameFi از زمان ظهور بازی Axie Infinity، با سرعت زیادی صنعت بازی‌های سنتی را تحت کنترل خود قرار داده است؛ که مهم‌ترین دلیل این امر، ایجاد فرصت کسب درآمد برای گیمرها در حین تفریح و بازی است. در این مقاله از کایاکوینکس به معرفی گیم فای و ویژگی های آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

گیم فای چیست؟

بازی‌های ویدیویی، خود می‌توانند به چند دسته تقسیم شوند و کاربران به وسیله هر یک از آن‌ها، موظف به انجام کارهای مختلفی خواهند بود. اکنون گیم فای آمده است تا متفاوت از دیگر بازی‌های ویدئویی عمل کند. این اصطلاح رایج را در واقع باید در دسته بازی‌های مبتنی بر بلاک چین دانست که مخاطبان با تجربه این حوزه می‌توانند ضمن سرمایه‌گذاری، کسب درآمد خوبی را هم داشته باشند. از این موارد باید به NFT در بازی اشاره داشت. گیم فای را باید ترکیبی از دو کلمه گیم و دیفای به حساب آورد. این بازی‌های ویدئویی بر بستر بلاکچین انجام می‌شوند و استفاده از فناوری، دست توسعه دهندگان آن‌ها را برای انجام امور مختلف و ارائه امتیازات به کاربران حسابی باز می‌گذارد.

شیوه کار با این دسته از بازی‌های گیم فای معمولا به این صورت است که با انجام برخی از ماموریت‌ها و چالش‌ها، امتیازاتی را از آن خود می‌کنید. این امتیازات در واقع همان توکن‌هایی هستند که شاید در نگاه اول ارزش چنان زیادی نداشته باشند، اما با جمع‌آوری آن‌ها خواهید دید که به سود منطقی و خوبی دست پیدا می‌کنید. قابلیت هک و سوء استفاده در این دسته از بازی‌ها به هیچ عنوان برای کاربران وجود ندارد و هر یک با توجه به تلاش و وقتی که می‌گذارند، می‌توانند در شرایطی عادلانه از توکن‌های گفته شده بهره‌مند شوند.

همان طور که ذکر شد، شما شاید در برخی از این بازی‌ها نیاز پیدا کنید تا مراحل را برای دریافت این امتیازات رد کنید. این اتفاق می‌تواند به وسیله توکن NFT نیز رخ دهد پس در هر حال نباید از کاربرد NFT در صنایع مختلف غافل شد. همچنین گزینه‌هایی در این حوزه وجود دارند که دارایی‌هایی را در خود محیط بازی به دست کاربران می‌سپارند که آن‌ها نیز به نوبه خود ارزشمند هستند.

گیم فای چگونه کار می‌کند؟

در گیم فای، جوایز می‌تواند به فرم‌های مختلف مانند دارایی‌های درون بازی، ارزهای دیجیتال، سرزمین‌های مجازی، آواتارها، سلاح‌ها و لباس‌ها باشد. هر پروژه GameFi قوانین و مدل اقتصادی متفاوتی دارد. در بیشتر موارد، دارایی‌های درون بازی، NFT‌هایی هستند که روی بلاک چین اجرا می‌شوند، به این معنی که می‌توان ِآن‌ها را در بازارهای NFT معامله کرد. در موارد دیگر، دارایی‌های درون بازی باید به NFT تبدیل شوند تا بازیکنان بتوانند آن‌ها را مبادله کنند.

تکنولوژی های مورد استفاده در گیم فای

gamefi technologies

درصد بالایی از این بازی‌ها بر روی شبکه اتریوم حضور دارند. دلیل آن هم این است که اتریوم از مدت‌ها قبل به بازی‌های ویدئویی بهای زیادی داد و امکاناتی را فراهم کرد تا بازیکنان مشکلی برای تجربه این دسته از بازی‌های گیم فای نداشته باشند. در کنار اتریوم، پروتکل‌هایی مانند پالی‌گان (Polygon)، پولکادات (Polkadot) و سولانا (Solana) نیز اهمیت خاص خود را دارند. برخی از توسعه دهندگان این بازی‌ها هستند که تمایل دارند بازی‌های خود را روی پروتکل‌های گفته شده تنظیم کنند که آن‌ها نیز به نوبه خود مزایایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بنابراین گیم فای را می‌توان ترکیبی از بلاکچین، توکن‌های غیر قابل معاوضه یا همان NFT و مکانیک خود بازی دانست. محیط چنین بازی‌هایی باید توسط سازندگان، با دقت لازم و کیفیت بالا ساخته شوند تا کاربران دچار مشکلات و باگ‌ها نشوند. بدیهی است در ابتدای ساخت گیم فای و پروژه‌های مربوط به آن، ایراداتی نیز در بازی‌ها مشاهده می‌شد که برخی از بازیکنان را کلافه می‌کرد. خوشبختانه امروزه بازی‌های بهتر و سریع‌تری در دسترس است که مشکلات قبلی را ندارند. انتشار برخی به‌روزرسانی‌ها برای بازی‌های قدیمی نیز سبب شده است تا بسیاری از ایرادات آن‌ها برطرف شود. ترکیب تمام این موارد با هم باعث ارائه توکن‌ها به استفاده کنندگان خواهد شد.

آموزش بازی در گیم فای

همان طور که می‌دانید هزاران بازی بلاک چین در بازار وجود دارد و هر کدام تابع قوانین متفاوتی هستند. اما موردی که نیاز به توجه بسیار دارد دام کلاه‌برداران و وب‌سایت‌های جعلی است. قبل از شروع به بازی بهتر است، یک کیف پول جدید تهیه کنید و فقط از وجوهی استفاده کنید که اگر از دست دادید ناراحت نشوید. اگر مطمئن هستید بازی‌ای که پیدا کرده‌اید ایمن است، این مراحل را برای شروع دنبال کنید.

1) یک ولت بسازید

برای ورود به دنیای GameFi، یک کیف پول سازگار با بازی، مانند Trust Wallet یا MetaMask نیاز دارید. بسته به بازی‌ای که در حال انجام آن هستید، ممکن است لازم باشد از کیف پول‌های مختلفی استفاده کنید یا به شبکه‌های بلاک چین مختلف متصل شوید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بازی‌های بلاک چین را در زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) انجام دهید، ابتدا باید MetaMask خود را به شبکه BSC متصل کنید. همچنین می‌توانید از Trust Wallet یا هر کیف پول دیگری که پشتیبانی شده استفاده کنید. وب‌سایت رسمی بازی را بررسی کنید تا از کیف پول‌هایی که پشتیبانی می‌کند مطلع شوید. همچنین می‌توانید کیف پول کریپتو خود را به بلاک چین اتریوم متصل کنید و به اکثر بازی‌های شبکه اتریوم دسترسی داشته باشید.

2) کیف پول خود را به بازی وصل کنید

برای بازی در GameFi، باید کیف پول خود را به بازی متصل کنید. مطمئن شوید که به وب‌سایت رسمی بازی متصل هستید و کیف پول خود را به اشتباه به یک سایت جعلی متصل نمی‌کنید. به وب سایت بازی بروید و به دنبال گزینه ای برای اتصال کیف پول خود باشید. برخلاف بازی‌های آنلاین، که نیاز به درست کردن نام کاربری (Username) و رمز عبور (Password) دارند، اکثر بازی‌های بلاک چین از کیف پول شما به عنوان حساب کاربری بازی استفاده می‌کنند، بنابراین احتمالاً از شما خواسته می‌شود تا قبل از اتصال به بازی، پیامی را در کیف پول خود تایید کنید.

3) الزامات بازی را بررسی کنید

اکثر پروژه ‌های GameFi برای شروع به شما نیاز دارند که رمزارزهای دیجیتال یا NFT‌های درون بازی را خریداری کنید. مشخص است که بازی‌های مختلف الزامات متفاوتی برای شروع نیاز دارند اما به‌صورت کلی مراقب خطرهای بالقوه، از جمله زمان بازگشت سرمایه خود باشید. اگر پول ندارید یا نمی خواهید ریسک کنید، می‌توانید از برنامه‌های بورسیه‌ای (Scholarship) استفاده کنید. در این برنامه‌ها می‌توانید مقداری NFT قرض بگیرید و بعد از بازی، درآمد حاصل را با صاحب NFT تقسیم کنید.

پیشرفت و نوآوری‌ های گیم فای

این طور که کارشناسان می‌‌گویند، مسیری که گیم فای و توسعه دهندگان آن طی می‌کنند، کاملا درست است و این می‌تواند نتایج درخشانی را در آینده‌ای نه چندان دور رقم بزند. با نگاهی به این مسیر متوجه می‌شویم که گیم فای در حال کمک دوطرفه با بازار ارزهای دیجیتال است و هر کدام بر دیگری اثری مثبت می‌گذارند. ایلمان شازائف (Ilman Shazhaev) بنیانگذار گیم فای نیز در این زمینه ابراز امیدواری کرده است. او مدعی است که گیم فای با استقبال ویژه‌ای از سوی عموم روبه‌رو شده و هم سرمایه‌گذاران و هم بازیکنان از تجربه بازی‌های موجود در آن لذت می‌برند. به گفته او، گیم فای بخش گسترده‌ای از اکوسیستم بلاکچین را به ما نشان می‌دهد. شازائف گفته است که چند صنعت در آینده شانس جذب درصد بسیار زیادی از کاربران در سر تا سر جهان را دارند و بی شک گیم فای یکی از آنها خواهد بود.

جمع بندی

به راحتی می‌توان دید که اکوسیستم GameFi، گیمرهای زیادی را با ترکیب سرگرمی و کسب درآمد، جذب خود کرده است و با توجه به محبوبیت روزافزون بازی‌های بلاک چین، به احتمال زیاد شاهد افزایش تعداد شرکت‌های بزرگ خواهیم بود که متاورس را ایجاد می‌کنند. از طریق کامنت‌ها برای ما بنویسید آیا شما هم دوست دارید از طریق گیم فای کسب درآمد کنید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *