معرفی برترین های ارز دیجیتال

یونی سواپ (Uni Swap) چیست؟ آشنایی با محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز دنیا

what is unisw

صرافی‌های متمرکز تا سال‌ها ستون اصلی بازار رمزارزها بودند. این صرافی‌ها موجب کاهش مدت زمان معاملات، افزایش حجم معاملات و بهبود مداوم نقدینگی می‌شوند. با این حال، دنیای موازی دیگری هم وجود دارد که بر پایه پروتکل‌های مورد اطمینان ساخته شده است. صرافی‌های غیرمتمرکز یا دکس (DEX) که به هیچ واسطه یا متولی برای انجام عملیات مربوط به معاملات نیاز ندارند. به دلیل محدودیت‌های ذاتی تکنولوژی بلاک چین، ساختن صرافی‌های غیرمتمرکز که بتوانند به شکل موثری به رقابت با همتاهای متمرکز خود بپردازند یک چالش بزرگ محسوب می‌شد. اما در جواب این سوال که یونی سواپ چیست باید گفت که Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که به هر کسی اجازه می‌دهد توکن‌های ERC20 را در آن مبادله کنند.

اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز قادر به بهبود عملکرد و تجربه کاربری به صورت همزمان هستند. در این مقاله سعی داریم به معرفی یکی از نوآورانه‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز به نام یونی سواپ بپردازیم. با کایاکوینکس همراه باشید.

یونی سواپ (UNI) چیست؟

یونی سواپ یک پروتکل مبادله غیرمتمرکز مبتکرانه است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. به طور خاص، یونی سواپ یک پروتکل نقدینگی غیرمتمرکز خودکار است. هیچ دفترچه سفارش یا هیچ گروه متمرکزی مورد نیاز نیست. به لطف قراردادهای تعبیه شده در پروتکل خود، یونی سواپ می تواند به کاربران اجازه دهد بدون هیچ واسطه ای ترید کنند و به سطح بالایی از عدم تمرکز و مقاومت در برابر سانسور دست پیدا کنند.

ممکن است از خود بپرسید که چگونه ممکن است معاملات بدون دفترچه سفارش اتفاق بیفتد؟

یونی سواپ پروتکلی ابداع کرده است که متکی به ارائه دهندگان نقدینگی است که استخرهای نقدینگی ایجاد می کنند که سپس نقدینگی را در سراسر پلتفرم ارائه می دهند و به کاربران اجازه می دهد تا به طور یکپارچه بدون نیاز به دفترچه سفارش ترید کنند.

از آنجایی که پروتکل یونی سواپ کاملاً غیرمتمرکز است، هیچ فرآیند فهرست بندی واقعی مانند یک صرافی متمرکز وجود ندارد. هر توکن ERC-20 را می توان برای معامله در پلتفرم یونی سواپ راه اندازی کرد تا زمانی که استخر نقدینگی در دسترس باشد. به همین دلیل، یونی سواپ هیچ هزینه لیستی را دریافت نمی کند، و آن را به یک منبع ضروری برای پروژه های جدید یا کوچکتر ERC-20 تبدیل می کند.

UniSwap چگونه کار می کند؟

UniSwap معماری سنتی صرافی‌های دیجیتال و متمرکز را کنار می‌گذارد و دفتر سفارش را به چیزی از گذشته تبدیل می‌کند. این امر تا حدی به دلیل طراحی Constant Product Market Maker آن‌ها امکان‌پذیر شده است، که نوعی از یک مدل مبادله غیرمتمرکز رایج‌تر به نام بازارساز خودکار (AMM) است.

بازارسازان خودکار قراردادهای هوشمندی هستند که ذخایر نقدینگی (استخرها) را نگه می‌دارند که معامله‌گران می‌توانند از آنها برای معامله استفاده کنند. این منابع از طریق تامین کنندگان نقدینگی تهیه می شود. هر کسی که بتواند ارزشی معادل دو توکن مختلف را در استخر واریز کند، می‌تواند یکی از این تامین‌کنندگان نقدینگی باشد. معامله‌گران در ازای سهام خود در استخرهای نقدینگی، کارمزدی را به استخر پرداخت می‌کنند که سپس با توجه به سهم آنها از استخر بین تأمین‌کنندگان نقدینگی توزیع می‌شود.

ارائه دهندگان نقدینگی با واریز ارزش برابر دو توکن، یک بازار تجاری جدید در دسترس ایجاد می کنند. آنها می توانند ETH و هر توکن ERC-20 یا دو توکن ERC-20 باشند. اغلب، این استخرها از استیبل کوین هایی مانند DAI  تشکیل شده اند، اما این اجباری نیست. در ازای ایجاد بازارها و ارائه نقدینگی به منظور معامله معامله گران، ارائه دهندگان نقدینگی یونی سواپ با “توکن های نقدینگی” پاداش می گیرند که معمولاً سهم آنها از کل استخر نقدینگی را نشان می دهد.

بنیانگذاران UniSwap چه کسانی هستند؟

hayden adams uniswap

یونی سواپ اولین بار در سال 2018 توسط هایدن آدامز (Hayden Adams) منتشر شد. در سال 2020، ورژن دوم یونی سواپ راه اندازی شد، که امکان مبادله مستقیم بین هر توکن ERC-20 در اتریوم را فراهم کرد. راه اندازی توکن UNI در سپتامبر 2020 شامل ایردراپ 400 توکن UNI به هر آدرس ETH بود که تراکنش در شبکه را قبل از اول سپتامبر همان سال انجام داده بود.

علاوه بر این، برخی از کاربران بر اساس میزان نقدینگی که به پروتکل UniSwap ارائه کردند، توکن های بیشتری دریافت کردند.

چه چیزی  باعث منحصر به فرد شدن یونی سواپ می شود؟

یکی از ویژگی های منحصر به فرد UniSwap این است که خود پروژه هیچ درآمدی دریافت نمی کند. از آنجایی که یونی سواپ یک پروتکل غیرمتمرکز است و کاربران آن تمام نقدینگی را برای پلتفرم فراهم می‌کنند، همه کارمزدها مستقیماً به تأمین‌کنندگان نقدینگی می‌رسد. این امر از صرافی های متمرکز بسیار دور است، جایی که کارمزدها همه توسط مقام مرکزی اداره کننده صرافی جذب می شود.

کارمزد تراکنش فعلی پرداختی به ارائه دهندگان نقدینگی شبکه ۰.۳ درصد در هر معامله است. این وجوه به طور خودکار به استخر نقدینگی ارسال می شود و ارائه دهندگان نقدینگی می توانند آنها را در هر زمان بازخرید کنند. این کارمزدهای معاملاتی بر اساس سهم هر ارائه‌دهنده نقدینگی از استخر توزیع می‌شوند.

این امکان وجود دارد که بخشی از کارمزد معاملات در آینده به توسعه UniSwap اختصاص یابد. تیم UniSwap قبلاً یک پروتکل بهبود یافته یونی سواپ v2 را مستقر کرده است و به طور فعال در حال توسعه یونی سواپ v3 است.

چه چیزی Uniswap را ارزشمند می کند؟

یونی سواپ در 17 سپتامبر 2020 (Uni)، توکن حاکمیتی خود را معرفی کرد. یونی سواپ، ICO یا هیچ نوع فروش توکنی را اجرا نکرد. یونی سواپ توکن‌های UNI خود را طبق یک برنامه زمانبندی منتشر شده برای اعضای جامعه و ارائه‌دهندگان نقدینگی توزیع می‌کند.

UniSwap یک ایردراپ بسیار ارزشمند را برای جشن راه اندازی خود اجرا کرد و 400 توکن UNI که ارزش تقریبی آن 1500 دلار در زمان ایردراپ بود را به کاربرانی که قبلا از پروتکل تبادل غیرمتمرکز یونی سواپ استفاده کرده بودند ارائه کرد.

در آینده، کاربران همچنین می‌توانند با قرار دادن توکن‌ها در استخرهای نقدینگی یونی سواپ ، توکن‌های UNI کسب کنند. قرار دادن توکن‌ها به منظور کسب پاداش از استخرهای نقدینگی معمولاً به عنوان یلدفارمینگ یا استخراج نقدینگی شناخته می‌شود.

توکن UNI برای استفاده در مدیریت آینده پروتکل یونی سواپ طراحی شده است. هولدرهای UNI که 1٪ یا بیشتر از کل عرضه UNI را در اختیار دارند، می توانند پیشنهادهای توسعه را ارائه دهند، در حالی که هر هولدر UNI، صرف نظر از مقداری که دارد، می تواند در مورد این پیشنهادها رای دهد. هولدارهای UNI همچنین می توانند به کمک های مالی، مشارکت ها، استخرهای استخراج نقدینگی و غیره کمک کنند.

حاکمیت UniSwap به گونه ای طراحی شده است که در نهایت به تیم اصلی UniSwap اجازه می دهد تا به طور کامل از فرآیند تصمیم گیری خارج شود و به یک پروتکل واقعاً خودپایدار و کاملاً غیرمتمرکز دست یابد.

جمع بندی

UniSwap یک پروتکل صرافی نوآورانه است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. با یونی سواپ می‌توانید ‌تنها با داشتن یک کیف پول اتریوم به مبادله توکن‌ها بپردازید. بدون اینکه نیازی به دخالت یک بخش مرکزی داشته باشید. با وجود محدودیت‌های موجود در UniSwap، این فناوری شامل مفاهیم هیجان انگیزی برای آینده مبادله توکن‌ها است. طبق آخرین گزارش‌ها، یونی سواپ اکنون چهارمین موسسه مالی غیرمتمرکز (دیفای) برتر در دنیا بوده و ارزش دارایی‌های قفل شده در آن به بیش از ۳ میلیارد دلار می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *