معرفی برترین های ارز دیجیتال

فانتوم (FTM) چیست؟ آشنایی با رمزارز Fantom و ویژگی های آن

what is fantom

ارز دیجیتال فانتوم از آن دسته پروژه‌های دنیای کریپتو کارنسی محسوب می‌شود که با هدف افزایش سرعت تراکنش‌ها، کاهش کارمزد و تحقق مقیاس‌پذیری ایجاد شده است. در دنیای ارزهای دیجیتال، پروژه‌های زیادی راه‌اندازی شده‌اند که هدف اصلی آنها، برطرف کردن مشکلات بلاک‌چین‌های قبلی است. در واقع، با گذشت زمان مشخص شد که اکثر شبکه‌ها و پلتفرم‌های موجود، دارای اشکالات و محدودیت‌های زیادی هستند. به همین دلیل پروژه‌های تازه‌ای شکل گرفتند که هر کدام به نوعی تلاش می‌کنند تا این مشکلات را برطرف سازند. یکی از این پروژه‌ها، ارز دیجیتال فانتوم (Fantom) است. این شبکه دارای معماری منحصر به ‌فردی است که می‌تواند بسیاری از ایرادات و محدودیت‌های بلاک ‌چین را برطرف نماید. با اینکه زمان زیادی از معرفی و عرضه رمزارز فانتوم می‌گذرد، اما هنوز هم برخی افراد با آن آشنایی ندارند. در این مقاله از کایاکوینکس می‌خواهیم به معرفی کامل ارز FTM بپردازیم و با ویژگی‌های آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

فانتوم چیست؟

همه ما بیت کوین را به‌عنوان اولین ارز دیجیتال موفق در دنیا می‌شناسیم. این ارز دیجیتال توانست تحولات گسترده‌ای را در این حوزه رقم بزند و هنوز هم از آن به عنوان محبوب‌ترین و مهمترین رمز ارز دنیا یاد می‌شود. اما این ارز دیجیتال دارای مشکلات زیادی از جمله سرعت پایین و هزینه بالای تراکنش‌ها بود. از سوی دیگر در بحث مقیاس‌پذیری هم بیت کوین مشکلات عدیده‌ای داشت. همه این موارد باعث شدند تا سایر توسعه‌دهنده‌ها به فکر ایجاد پلتفرم‌های دیگر باشند تا بتوانند محدودیت‌های موجود را تا حد زیادی برطرف کنند. یکی از پروژه‌هایی که در همین راستا شکل گرفت، ارز دیجیتال فانتوم بود. فانتوم نام یک شبکه بلاک‌چین است که با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آینده دیجیتال شکل گرفته و بسیاری از مشکلات بلاک‌چین‌های قبلی را برطرف می‌کند.

بلاک چین فانتوم از یک مکانیزم خاص به نام Lanchesis استفاده می‌کند که می‌تواند مبادلات را با سرعتی بسیار زیاد و همچنین با ایمنی بالا انجام دهد. با استفاده از این مکانیزم، ایجاد و تایید شدن هر بلاک در زمان بسیار کمی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر مشکل مقیاس‌پذیری هم با استفاده از Lanchesis تا حد زیادی برطرف می‌شود. در حقیقت Lanchesis یک مکانیزم اجماع اختصاصی برای شبکه فانتوم است که با مکانیزم اجماع در سایر بلاک‌چین‌ها تفاوت‌هایی دارد.

بلاک چین فانتوم، از مکانیزم اثبات سهام استفاده می‌کند که هم امنیت بالایی دارد و هم کارایی‌ آن بیشتر است. البته فانتوم تنها بلاک‌چینی نیست که از اثبات سهام استفاده می‌کند، اما اکثر شبکه‌ ها روش DPoS یا همان اثبات سهام نمایندگی شده (Delegated Proof of Stake) را به کار می‌گیرند و این در حالی است که فانتوم روش دیگری را ارائه می‌دهد. این شبکه از شیوه متن باز (Open Source) استفاده می‌کند و به همین دلیل می‌تواند امکان ایجاد نودها در تعداد زیاد را فراهم آورد. از این رو، فانتوم یک شبکه کاملا غیرمتمرکز است که امنیت آن توسط یک فرد یا گروه خاص تامین نمی‌شود. چنین ساختاری باعث می‌شود که نیازی به وجود مستر نودها نباشد که این موضوع، مشکل مقیاس‌پذیری را حل می‌کند.

تاریخچه رمزارز فانتوم

بنیاد فانتوم که مدیریت شبکه و ارز دیجیتال فانتوم را بر عهده دارد، در سال 2018 توسط یک فرد کره‌ای به نام آن بیونگ ایک (Ahn Byung Ik) تاسیس شد. البته او در ادامه از این بنیاد خارج شد و مدیریت آن را به عهده فرد دیگری به نام مایکل کونگ (Michael Kong) گذاشت. کونگ کسی است که تجربه زیادی در حوزه بلاک‌چین دارد و به همراه سایر مدیران پروژه فانتوم که همگی از فعالان این عرصه هستند، پشتوانه قدرتمندی برای بلاک‌چین فانتوم به حساب می‌آید. یکی از مواردی که باعث می‌شود کاربران نسبت به آینده پروژه فانتوم خوش‌بین باشند، برخورداری از همین تیم مدیریت قدرتمند است.

ویژگی‌های رمزارز فانتوم

fantom features

شبکه فانتوم به دلیل ماهیت منحصربه‌فردی که دارد، از ویژگی‌های جذابی برخوردار است. همین ویژگی‌ها هستند که باعث شده‌اند تا بلاک‌چین فانتوم بتوان برخی از مشکلات اصلی ارزهای دیجیتال را برطرف کند. در زیر به تعدادی از مهمترین ویژگی‌های رمزارز فانتوم اشاره می‌کنیم:

سرعت بالا

یکی از ویژگی‌های اصلی بلاک‌چین فانتوم، سرعت بالای آن است که از طریق ماکنیزم Lachesis امکان‌پذیر می‌شود. در این بلاک‌چین، ایجاد و تایید هر بلاک به زمان کمی نیاز دارد و به همین دلیل سرعت تراکنش‌ها بالا می‌رود.

امنیت

همان‌طور که می‌دانید، امنیت شبکه‌های بلاک‌چین یکی از ضروری‌ترین موارد مربوط به آنهاست. پروتکل Lachesis باعث می‌شود که امنیت شبکه فانتوم هم افزایش پیدا کند. تعداد نودها در این سیستم بسیار زیاد است و خبری از مستر نودها نیست.

مقیاس‌پذیری

اکثر بلاک‌چین‌ها با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه هستند. یعنی نمی‌توانند خودشان را گسترده ‌تر کنند و به همین دلیل با افزایش تعداد کاربران، با مشکلات زیادی مانند کاهش سرعت مواجه می‌شوند. اما شبکه فانتوم این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده است. پلتفرم‌هایی که روی این شبکه فعالیت می‌کنند، کاملا مستقل از یکدیگر هستند و ترافیک یکی از آنها، باعث کندی سایر پلتفرم‌ ها نمی‌شود.

متن باز (Open Source) بودن

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب فانتوم، متن باز بودن آن است. به این ترتیب، همه افراد می‌توانند بلاک‌های شبکه و اطلاعات آنها را مشاهده کنند. مشارکت در پروژه فانتوم هم کاملا آزاد است و نیاز به مجوز ندارد.

انعطاف‌پذیری

سازگاری یا همان انعطاف‌پذیری، قابلیتی است که می‌تواند یک ارز دیجیتال را از سایر ارزها متمایز کند. ارز فانتوم علاوه‌ بر اینکه با ماشین مجازی اتریوم سازگاری دارد، خودش هم دارای یک ماشین مجازی اختصاصی به نام Fantom Virtual Machine است. امکان پیاده‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم و قراردادهای هوشمند آن بر بستر فانتوم وجود دارد.

دوست‌دار محیط زیست

شبکه فانتوم، برخلاف برخی از ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین، از روش اثبات کار برای تایید بلاک‌ها استفاده نمی‌کند. به همین دلیل، این شبکه دارای هش پایینی است و مورد استخراج قرار نمی‌گیرد. در نتیجه میزان مصرف برق را افزایش نمی‌دهد و هیچ نوع آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

معماری بلاک چین FTM

معماری شبکه فانتوم کاملا ماژولار است.؛ بدین معنی که انعطاف‌پذیری بالایی دارد. این شبکه با استفاده از فناوری Lachesis می‌تواند به هر نوع دفتر کل توزیع شده (DLT) متصل شود. دفتر کل‌ در واقع پایگاه داده بزرگی است که تمام اطلاعات شبکه روی آن ذخیره می‌شوند و افراد می‌توانند این اطلاعات را به‌روزرسانی کنند. شبکه Opera وظیفه هماهنگی بین نودهای لایه Lachesis را بر عهد دارد. این شبکه هم از محیط متن باز استفاده می‌کند و سرعت و امنیت فوق‌العاده‌ای دارد. شبکه Opera همچنین امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) را فراهم می‌سازد. این قابلیت با کمک ماشین مجازی اتریوم ممکن می‌شود. بنابراین امکان استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم در این شبکه وجود دارد. افراد می‌توانند به‌راحتی برنامه‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز خود را از شبکه اتریوم به فانتوم انتقال دهند. با این کار هم کارمزد کمتری پرداخت می‌کنند و هم می‌توانند از سرعت بالاتر بهره ببرند که این امر یک مزیت برای توسعه‌دهنده‌ها محسوب می‌شود.

کاربردهای ارز دیجیتال فانتوم

توکن اختصاصی شبکه فانتوم با نماد FTM نمایش داده می‌شود. ارز FTM کاربردهای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به تامین امنیت شبکه فانتوم اشاره کرد. در ادامه به مهمترین کاربردهای ارز دیجیتال فانتوم اشاره می‌کنیم:

تامین امنیت شبکه

اصلی‌ترین کاربرد ارز FTM، تامین امنیت شبکه فانتوم است. این کار از طریق روش اثبات سهام انجام می‌شود. بدین ترتیب که نودهای اعتبارسنج باید حداقل 3175000 توکن را استیک کنند. از سوی دیگر، استیکرها هم باید توکن‌های خود را در شبکه قفل نمایند. در عوض به نودها و استیکرها به‌صورت دوره‌ای پاداش داده می‌شود. این سیستم از متمرکز بودن جلوگیری می‌کند و امنیت شبکه را تامین می‌نماید.

انجام پرداخت ‌ها

از آنجایی که شبکه فانتوم دارای سرعت بسیار بالا و همچنین کارمزد پایینی است، ارز FTM یک گزینه مناسب برای پرداخت‌های ارسالی و دریافتی به شمار می‌رود.

پرداخت کارمزدهای شبکه

از دیگر کاربردهای توکن FTM می‌توان به پرداخت کارمزدهای شبکه مانند کارمزد تراکنش‌ها اشاره کرد. البته در پلتفرم فانتوم کارمزدها بسیار ارزان هستند.

مدیریت درون زنجیره‌ای

شبکه فانتوم دارای یک اکوسیستم غیرمتمرکز و بدون رهبر است. در چنین شبکه‌هایی، هر گونه تصمیم‌گیری توسط مدیریت درون زنجیره‌ای اتفاق می‌افتد. استیکرها می‌توانند تغییرات شبکه را پیشنهاد دهند و سپس در رای‌گیری شرکت نمایند. برای شرکت در رای‌گیری هم به توکن FTM نیاز است.

تحلیل قیمتی فانتوم

ارز دیجیتال FTM دارای ارزش بازار حدود 3.2 میلیارد دلار بوده و در رتبه 42 بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. در حال حاضر، هر توکن فانتوم به قیمت تقریبی 46 سنت معامله می‌شود. حجم معاملات روزانه این ارز حدود 377 میلیون دلار است. بالاترین قیمت ارز فانتوم در ژانویه 2022 رقم خورد که معادل 3.4 دلار بود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت این ارز اکنون کاهش پیدا کرده و با روزهای اوجش فاصله دارد.

تعداد توکن‌های در گردش فانتوم به رقم 2.78 میلیارد توکن می‌رسد. در مجموع 3.175 میلیارد توکن از این ارز دیجیتال در بازار عرضه‌ خواهد شد. فعال‌ترین صرافی که معاملات ارز فانتوم در آن انجام می‌شود، صرافی بایننس است که بیش از 34 درصد از معاملات این ارز دیجیتال را دربر می‌گیرد.

جمع بندی

فانتوم یک شبکه متن باز است که با برخورداری از ویژگی مقیاس‌پذیری، تلاش می‌کند تا برخی از مهمترین مشکلات بلاک ‌چین ‌ها را برطرف نماید. ارز دیجیتال فانتوم امنیت بالایی داشته و تبادل آن با سرعت زیاد و کارمزد پایین امکان‌پذیر است. فانتوم از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند و به همین دلیل قابلیت استخراج ندارد. در این مقاله به بیان ویژگی‌های مهم ارز FTM پرداختیم و بهترین کیف پول‌ها و صرافی‌ها برای ذخیره و مبادله این ارز را معرفی کردیم. در پایان از شما می‌خواهیم که نظر خودتان را درباره ارز فانتوم با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما آیا سرمایه‌گذاری روی فانتوم می‌تواند سودآور باشد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *