مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

آشنایی با مفهوم بروکر (Broker) ارز دیجیتال و تفاوت آن با صرافی ارز دیجیتال

crypto broker

این روزها با داغ‌ شدن اخبار و سرمایه‌گذاری‌ ها در حوزه رمزارزها، آشنایی با اصطلاحات تخصصی و مفاهیم بنیادین دنیای ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از فهم و درک غلط از آن‌ها یک ضرورت بزرگ است. بروکر (Broker) ارز دیجیتال، صرافی و کیف‌پول هر سه اصطلاحاتی هستند که به دلیل اطلاعات غلط بسیاری آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. در این میان بروکرهای ارز دیجیتال به دلیل کمتر مطرح‌ بودن در بازار کریپتو، ناشناخته‌تر از صرافی و کیف پول ارز دیجیتال هستند. طبیعی است که با ارائه اطلاعات اشتباه یا عدم وجود اطلاعات کافی درباره بروکر (کارگزاری) برداشت‌های غلط از مفهوم و نحوه عملکرد آن افزایش یابد. در این مقاله سعی شده است تا با بیان چیستی کارگزاری ارز دیجیتال، تفاوت‌های آن به جهت تمایز با صرافی بیان شده است. همچنین مباحثی مانند مزایا و معایب کارگزاری‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال نیز بیان می‌شوند. با کایاکوینکس همراه باشید.

بروکر ارز دیجیتال چیست؟

بروکر یا کارگزاری ارز دیجیتال که در زبان انگلیسی با واژه Broker شناخته می‌شود، به کارگزاری‌هایی در بازارهای مالی بزرگ دنیا گفته می‌شود که قابلیت خرید و فروش رمزارزها در آن‌ها وجود دارد. البته در بسیاری از اوقات به دلیل قابلیت‌های مشابهی که برخی صرافی‌های ارزهای دیجیتال و کارگزاری‌ها دارند، حتی متخصصان صنعت بلاکچین نیز قادر به کشف تفاوت‌های اصلی این دو بستر نیستند و در تمایز آن‌ها دچار اشتباه می‌شوند.

تفاوت‌ های صرافی ارز دیجیتال با بروکر ارز دیجیتال

crypto exchange vs crypto broker

امروزه هرکسی که کوچکترین ارتباط یا پیگیری از بازارهای بزرگ مالی دنیا داشته باشد، نام ارزهای دیجیتال یا همان ارزهای رمزنگاری‌شده را شنیده است و کمابیش با مفهوم و کارکرد آن‌ها آشنا است. ابزارهایی که قرار است پول فعلی و کاغذی (ارزهای فیات) را در آینده کنار بزنند و به اصلی‌ترین شکل پول در جهان تبدیل شوند.

مفهوم ارزهای دیجیتال از سال 2009 به طور رسمی با معرفی اولین ارز دیجیتال به نام بیت کوین روی بلاک چین بیت کوین شکل گرفت. اما برای عوام جامعه و افرادی که تحلیلگر، توسعه‌دهنده یا سرمایه‌گذار حرفه‌ای در بازارهای مالی نبودند، موضوعی جدی نبود. اما از سال 2017 و با انفجار بازار ارزهای دیجیتال، سیل ورود عامه مردم دنیا به بازار ارزهای دیجیتال آغاز شد.

در ایران نیز تحت تأثیر نوسانات شدید در ابتدای سال‌ 2020 و در مقاطع مختلف در سال 2021، تمایل به حضور در بازار ارزهای دیجیتالی به طور فزاینده ای افزایش یافت. بنابراین سرمایه‌گذاران یا کسانی که تنها به قصد خرید و فروش (ترید) ارزهای دیجیتال وارد بازار شدند، به دنبال بستری برای خرید، ذخیره‌ سازی یا فروش رمزارزها هستند. به طور کلی امروزه دو بستر برای انجام این کار وجود دارد:

  • بروکر یا همان کارگزاری رمزارزها
  • صرافی یا اکسچنج ارزهای دیجیتال

در ادامه به تفاوت این دو بستر برای معاملات کریپتو خواهیم پرداخت.

تفاوت صرافی و بروکر ارز دیجیتال از ایجاد حساب کاربری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در بروکر ارز دیجیتال بدانید این است که نحوه ایجاد حساب در آن کمی با صرافی متفاوت است. بروکر ارز دیجیتال متاتریدر (Metatrader) از نظر شرایط ثبت‌نام با صرافی‌هایی مانند بایننس تفاوت دارد؛ از همین رو شاهد هستیم که در بروکر ایرانی ارز دیجیتال نیز دقیقاً همین مراحل بررسی می‌شود. به‌طورکلی ثبت‌نام در صرافی سریع‌تر صورت می‌گیرد و برای احراز هویت نیز مدارک کمتری نیاز خواهید داشت.

از آنجا که بروکر ارز دیجیتال زیر نظر نهادهای قانونی مختلف کار می‌کند، مدارک بیشتری برای احراز هویت از شما می‌خواهد. در برخی از موارد دیده شده است مدارکی مانند قبض یا اجاره‌نامه دریافت شده است که البته هر بروکر قوانین خاص خود را در این زمینه دارد. بروکرهای معتبر ارز دیجیتال با انجام این کار سعی می‌کنند بهترین خدمات ممکن را برای کاربران خود ارائه دهند. این موضوع را از یاد نبرید که بروکر ارز دیجیتال می‌تواند امکان معاملات رمزارزهای مختلف را برای شما فراهم کند.

تفاوت صرافی و بروکر ارز دیجیتال از نظر برداشت از حساب

اکنون که می‌دانید بروکر ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد، حتماً باید در گام اول بروکرهای ارز دیجیتال را بشناسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد صرافی و بروکر ارز دیجیتال تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند که یکی از آن‌ها در نحوه برداشت یا واریز به حساب است. اگر شما بخواهید پول فیات خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنید، با محدودیت‌های بسیار زیادی در صرافی‌ها روبه‌رو خواهید شد. حتی بسیاری از ارزهای فیات توسط صرافی‌ها پشتیبانی نمی‌شوند که این امر کار شما را سخت‌تر از قبل خواهد کرد. در چنین شرایطی شاهد هستیم که بسیاری از افراد به سراغ بروکرهای ارز دیجیتال رفته‌اند که در نوع خود حائز اهمیت هستند. با توجه به ساختار قانونمند بروکرها، افراد با استفاده از کارت های اعتباری به ‌راحتی خرید رمزارز مد نظر خود را انجام خواهند داد.

تفاوت صرافی و بروکر ارز دیجیتال براساس میزان کارمزد

وقتی در حال تحلیل تفاوت ‌های صرافی و بروکر ارزهای دیجیتال هستید، حتماً باید نگاه ویژه‌ای به میزان کارمزدها در این بخش داشته باشید. بر همین اساس تفاوت در میزان کارمزد این دو به ‌خوبی مشهود است. اگر می‌خواهید بدانید مزیت بروکر ارز دیجیتال چیست، حتماً باید به کارمزد پایین آن در مقایسه با صرافی دقت داشته باشید. چنانچه شما بخواهید یک برداشت در صرافی داشته باشید، معمولاً باید یک کارمزد ۵ درصدی را برای این مورد در نظر بگیرید. درحالی‌که میزان این کارمزد در بروکرهای ارز دیجیتال درنهایت ۳ درصد است. به‌طور قطع استفاده از بروکر برای ارز دیجیتال سبب می‌شود میزان هزینه‌های شما از نظر میزان کارمزد تا جایی که ممکن است، پایین بیاید. اگر جزء کسانی هستید که برداشت ‌ها و واریزهای زیادی انجام می‌دهید، بهتر است به سراغ بروکر بروید؛ زیرا در این حالت هزینه‌های شما بسیار کاهش پیدا می‌کند. با توجه به نکات مهمی که در این بخش گفته شد، حتماً در استفاده از بروکرهای معتبر ارز دیجیتال دقت کافی داشته باشید. خوشبختانه تعداد این بروکرها به‌صورت دائمی در حال افزایش است که همین امر خدمت‌رسانی در این بخش را آسان‌تر خواهد کرد.

مقایسه صرافی و بروکر ارز دیجیتال براساس نحوه خرید و فروش

به‌طورکلی مقایسه صرافی و بروکر ارز دیجیتال نشان می‌دهد هرکدام از این موارد در نوع خود بسیار مهم هستند؛ از همین رو شما باید با شرایط خرید و فروش در بروکرهای ارز دیجیتال آشنایی داشته باشید. در داخل صرافی ابزارهای تحلیل تکنیکال کمی قرار دارد که یکی از نقاط ضعف آن به حساب می‌آید؛ درحالی‌که در کارگزاری ارز دیجیتال شما می‌توانید از بهترین ابزارها برای این کار استفاده کنید. با توجه به اهمیت بالای بروکر برای ارز دیجیتال، باید حتماً در انتخاب بروکر مدنظر خود بیشترین دقت ممکن را داشته باشید. اگر از این لحاظ برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهید،‌ به‌طور قطع معاملات شما نیز به شکل جدی‌تری ادامه پیدا خواهد کرد؛ البته شما می‌توانید از صرافی‌های مختلف نیز بهره ببرید که تصمیم نهایی در این باره بر عهده خود شما خواهد بود.

تفاوت صرافی و بروکر از نظر عرضه ارزهای دیجیتال

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های صرافی و بروکر این است که میزان عرضه ارزهای دیجیتال در آن‌ها متفاوت است. معمولاً بروکر ارز دیجیتال متاتریدر تنها ارزهای محبوب و شناخته‌شده را عرضه می‌کند. این مورد نشان می‌دهد بروکر ایرانی ارز دیجیتال از نظر تعداد ارزها محدودیت دارد. صرافی‌های ارز دیجیتال از این نظر شرایط بهتری دارند که می‌توان آن را به‌خوبی مشاهده کرد. درواقع اگر شما می‌خواهید به تعداد بیشتری از ارزها برای ترید دسترسی داشته باشید، بدون شک صرافی‌ها انتخاب بهتری برای شما خواهند بود.

جمع بندی

انتخاب یکی از دو بستر فوق برای ترید ارزهای دیجیتالی، شاید نیاز به بررسی‌های شخصی توسط هر تریدر داشته باشد. زیرا برخی کاربران قانونی ‌بودن معاملات و تراکنش‌ها را نمی‌پسندند و علاقه‌مند به حفظ حریم خصوصی در معاملات و تراکنش‌ها هستند. قطعا این دسته از افراد با وجود ریسک‌های امنیتی بالاتر، صرافی‌ها را انتخاب می‌کنند. اما در طرف مقابل کسی که امنیت را در سطح بالاتری برای سرمایه خود می‌خواهد، فعالیت خود را در بروکر ارز دیجیتال پیگیری می‌کند.

امروزه اکثر کاربران و فعالان حوزه ارزهای دیجیتالی چه به عنوان تریدر و چه به عنوان سرمایه‌گذار، در صرافی‌های بین‌المللی مانند بایننس فعالیت می‌کنند. یکی از دلایل مهم این امر شاید عدم ارائه آموزش یا آگاهی در خصوص ریسک‌های صرافی و مزایای امنیتی بروکر باشد. البته بسیاری از صرافی‌ها نیز با بزرگ جلوه‌دادن محدودیت‌های بروکرها از جمله تنوع کم ارزهای پشتیبانی‌شده، نقش زیادی در عدم انجام معاملات در بستر کارگزاری‌ها داشته ‌اند. با تمام این تفاسیر، بازهم انتخاب به عهده کاربران است. زیرا هرکدام از این دو مزایایی دارند که می‌تواند کاربر را به استفاده از آن‌ها ترغیب کند. همچنین نقاط ضعف و قوت بروکر و صرافی معمولا در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. یعنی نقطه ضعف یکی، نقطه قوت دیگری است و بالعکس. در چنین شرایطی هر کاربر باید خود با کنار هم قراردادن مزایا، معایب، امکانات، حاشیه سود، کارمزد و سایر عوامل، یکی را برای تریدینگ ارزهای دیجیتالی انتخاب کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *