معرفی برترین های ارز دیجیتال

معرفی کامل رمزارز استلار XLM

what is stellar

بازار کریپتوکارنسی‌ها یا همان ارزهای دیجیتال امروزه  یکی از شناخته ‌شده ‌ترین بازارهای جهانی می‌باشند و فعالان بسیار زیادی در این حوزه مشغول داد و ستد هستند. اگر بخواهیم فقط نام ارزهای دیجیتال را ذکر کنیم، می‌بایست یک روز کامل را به آن اختصاص دهیم که این نشان از رونق و شکوفایی این صنعت دارد. اما در این مقاله قصد داریم در مورد رمزارز استلار صحبت کنیم. همچنین در مورد تاریخچه این ارز و این که چگونه استلار بخریم و از آن به عنوان حفظ ارزش سرمایه خود بهره ببریم حرف‌هایی خواهیم زد. پس اگر می‌خواهید بدانید استلار چیست و آینده آن به چه شکل است، با کایاکوینکس همراه شوید.

چه چیزی در میان پلتفرم های بلاک چین در حال رشد سریع است؟ اگر نگاهی دقیق تر به پلتفرم های بلاک چین پیشرو و در حال ظهور بیندازیم، پاسخ به این سوال دشوار نیست. همه پلتفرم‌های بلاک چین در حال ظهور، سرمایه خود را روی سه ترکیب برنده شرط می‌بندند – افزایش سرعت، مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه تراکنش‌ها در مقایسه با پیشینیان قدیمی‌تر. بلاک چین استلار نیز در همین لیگ قرار دارد. اگر تمرکز روی این سه حوزه به اندازه کافی قوی نباشد، برای پلتفرم بلاک چین تقریبا غیر ممکن است.

در حال حاضر، استلار در میان ۱۰ پلتفرم محبوب بلاک چین قرار دارد. Stellar Lumens (XLM) یکی از ارزهای دیجیتال پیشرو در بازار است.

استلار یک پروتکل پرداخت مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده است. این امکان تراکنش های سریع و فرامرزی بین هر جفت ارز را فراهم می کند. از بسیاری جهات، شبیه سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است. طبق وب‌سایت آن‌ها، بلاک چین استلار «پلتفرمی است که بانک‌ها، سیستم‌های پرداخت و افراد را به هم متصل می‌کند» و قصد دارد «سریع، قابل اعتماد و تقریباً بدون هیچ هزینه‌ای پول را جابه‌جا کند. »

Stellar Lumen (XLM)، ارز دیجیتال بومی Stellar، کل محدوده عملیات شبکه بلاک چین را تامین می کند. در ابتدای راه اندازی شبکه استلار، ۱۰۰ میلیارد XLM ایجاد شد. تنها مکانیسم دیگر برای ایجاد XLM تورم است. برای محاسبه رشد اقتصادی و لومن های از دست رفته، یک تورم ثابت سالانه ۱٪ در نرخ ایجاد لومن وجود دارد. لومن های جدید ایجاد شده هر هفته تولید و از طریق روش رای گیری مستقیم توزیع می شوند.

ویژگی های بلاک چین استلار چیست؟

stellar blockchain

  • پایگاه داده استلار، غیرمتمرکز و منبع باز است (یکی از ویژگی های اصلی یک پلت فرم واقعی بلاک چین)
  • زمان تایید تراکنش ۳ تا ۵ ثانیه است که با مکانیسم اجماع آن تسهیل می شود.
  • می تواند هزاران تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند.
  • چندین امضا و قراردادهای هوشمند را فعال می کند.
  • تورم سالانه ۱% ثابت دارد.

مانند هر پلتفرم بلاک چین دیگری، تراکنش‌های شبکه استلار به یک دفتر کل مشترک و توزیع شده اضافه می‌شوند. استلار از یک الگوریتم اجماع بر اساس توافقنامه فدرال بیزانس (FBA) به نام “پروتکل اجماع ستاره ای (SCP)”  استفاده می کند.

SCP تراکنش‌های سریع را با هزینه‌های کمتر تسهیل می‌کند و همه افراد در شبکه در عرض چند ثانیه درباره اعتبار تراکنش به توافق می‌رسند. هر شرکت کننده (که یک گره نامیده می شود) که به افزودن تراکنش ها به دفتر کل کمک می کند، مینی شبکه خود را از سایر شرکت کنندگان مورد اعتماد انتخاب می کند. این شبکه های کوچک Quorum Slices نامیده می شوند. شبکه گسترده Stellar می‌تواند در مورد تراکنش‌های معتبر به اجماع برسد و تا زمانی که Quorum Slices همپوشانی دارند، به سرعت همان را به دفتر کل اضافه کند.

منشاء ارزش استلار از چیست؟

استلار یک شبکه تبادل جهانی با قابلیت میزبانی هزاران صرافی بین ارزها و توکن ها در هر ثانیه است. از این رو، دارای ارزش و فایده بلامنازع است. انتقال ارزهای دیجیتال و/یا ارزهای فیات یک امر طولانی مدت و گران است. استلار آن را سریع و ارزان می کند. XLM (ارز رمزنگاری شده در Stellar Wallet) برای پرداخت هزینه تراکنش ها و مدیریت حساب ها در شبکه استلار استفاده می شود.

کارمزد پایه تراکنش در شبکه استلار چقدر است؟

کارمزد پایه تراکنش در شبکه استلار مبلغ اسمی است که با هر عملیات تراکنش مرتبط است. این کارمزد انگیزه سود ندارد. به عنوان یک بازدارنده برای فعالیت های مخرب (مانند حملات DoS) عمل می کند. در حال حاضر، هزینه پایه ۰.۰۰۰۰۱ XLM است. فرستنده معامله متحمل هزینه می شود. کارمزد توسط دفتر جمع آوری می شود و متعاقباً در فرآیند تورم توزیع می شود.

هزینه راه اندازی و هزینه یکپارچه سازی یک dApp در شبکه استلار چقدر است؟

استفاده از شبکه استلار کاملا رایگان است. تمامی نرم افزارهای مورد نیاز برای یکپارچه سازی تحت مجوز آپاچی (نسخه ۲.۰) هستند.  یکپارچه سازی، به فرآیند فنی اتصال به شبکه استلار اشاره دارد. این به معنای پیکربندی سیستم های موجود یا جدید برای صحبت با شبکه استلار است.

یکپارچه‌کننده‌ها باید منابع فنی را برای ادغام با استلار اختصاص دهند. توسعه فنی بر اساس اندازه و سطح تجربه تیم توسعه بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ ساعت طول می کشد. بنابراین، فرض کنید از یک بلاک چین شخص ثالث به عنوان ارائه‌دهنده خدمات (BaaS) استفاده می‌کنید. در این صورت، تمام هزینه هایی که متحمل می شوید مربوط به مشاوره تخصصی، مشاوره و هزینه تیم توسعه خواهد بود.

چگونه پروتکل استلار یکپارچگی شبکه مالی را تضمین می کند؟

مکانیسم اجماع استلار بر اساس توافقنامه فدرال بیزانس (FBA) است. FBA کارایی عملیاتی را از طریق برش‌های حد نصابی که توسط هر گره ایجاد می‌شود، به دست می‌آورد که به طور جمعی حد نصاب‌های سطح سیستم را تعیین می‌کنند. شبکه استلار توسط برش‌های حد نصابی مشابه تصمیمات همتا و انتقال شبکه‌های فردی که اینترنت را یکپارچه می‌کند به هم متصل می‌شود.

در سیستم  FBA:

  • شرکت کنندگان در شبکه های کوچک سازماندهی می شوند.
  • هر گره در چنین شبکه های کوچکی، شرکت کنندگان اصلی خود را می شناسد.
  • هنگامی که یک تراکنش آغاز می شود، یک گره منتظر می ماند تا اکثر شرکت کنندگان در شبکه کوچک خود قبل از بررسی تراکنش تسویه شده، در مورد تراکنش به توافق برسند.
  • به همین ترتیب، سایر شرکت کنندگان با معامله موافقت نمی کنند تا زمانی که اعضایی که ضروری تلقی می شوند توافق کنند.
  • در نهایت، تعداد کافی از شرکت کنندگان در شبکه یک تراکنش را می پذیرند که امکان بازگرداندن آن را برای یک هکر یا مهاجم غیرممکن می کند.

بنابراین، مکانیسم اجماع FBA، امنیت و یکپارچگی شبکه مالی را که در شبکه استلار اجرا می‌شود، تضمین می‌کند.

مزایای ارز استلار

  • سرعت بالا در ثبت تراکنش
  • کارمزد بسیار اندک شبکه
  • غیرمتمرکز (DeFi) بودن
  • بهره‌گیری از عناصر فنی پیشرفته

آیا خرید استلار به منظور سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی است؟

استلار پا به عرصه کریپتوها گذاشته تا در آینده نه چندان دور تمام مردم دنیا بتوانند روزانه به آسانی  و با سرعت بسیار بالایی مبالغ مورد نظر خودشان را به هر مقصد که می‌‎خواهند انتقال دهند. ارز بومی این شبکه به نام لومن بر خلاف سایر توکن‌ها که به صورت استخراجی تولید می‌شوند، در همان سال 2015 صد میلیارد از آن ساخته شده و در هر 5 سال نزدیک به یک درصد به تعداد آنها افزوده می‌شود.

اما در سال 2019 مقرر شد تا این صد میلیارد به 50 میلیارد تقلیل پیدا کند که از این تعداد نیز حدود 20 میلیارد آن تاکنون به بازار تزریق شده است. برای اینکه به این سوال که آیا ارز استلار برای سرمایه‌گذاری انتخاب مناسبی است یا خیر، باید نگاهی به قیمت روزهای اولیه آن بیاندازیم.

شبکه Stellar مانند بیت کوین، یک پلتفرم غیرمتمرکز (DeFi) است و هیچ نهادی نه بر آن نظارت دارد و نه تاثیرگذار خواهد بود. شرکت‌های بزرگی مانند IBM و Franklin و چندین استارتاپ کوچک و بزرگ دیگر برای جابجایی پول از این شبکه استفاده می‌کنند.

با همه این تفاسیر باید گفت که اگر به دنبال نوسان‌های شدید هستید تا از طریق آنها بتوانید به سود هنگفتی دست یابید، نباید به فکر خرید استلار باشید. اما اگر به فکر هولد کردن و سرمایه‌گذاری بلند مدت هستید، ارز استلار یک گزینه ایده‌آل خواهد بود.

جمع بندی

در دنیای کریپتوکارنسی‌ها هیچ چیز صد درصد درست نیست، تنها مسئله‌ای که صد درصد واقعیت دارد این است که اگر چشم و گوش بسته دست به خرید هر یک از ارزهای دیجیتالی بزنید، ممکن است سرمایه خود را یک شبه از دست بدهید. گفتنی است که شبکه استلار از امنیت قابل قبولی برخوردار است و برای حفظ ارزش پول نقد گزینه مناسبی در نظر گرفته می‌شود. آینده ارز دیجیتال استلار را می‌توانیم از روی برنامه ‌های آن تا حدودی پیش‌بینی کنیم. تمرکز اصلی استلار بر اقتصاد درحال‌توسعه در زمینه حواله‌ها و وام‌های بانکی به افرادی خارج از حوزه خدمات بانکی است. استلار از افراد یا موسسات برای استفاده از شبکه، هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. این ارز به‌ویژه در اقیانوس آرام جنوبی شروع خوبی داشت، جایی که انتظار می‌رفت 60 درصد از پرداخت‌های فرامرزی در کریدور مبادلات خرده‌فروشی را برعهده گیرد. Stellar و IBM، زیرساخت‌های بانکی را برای برخی از دورافتاده‌ترین جزایر در سراسر جهان فراهم می‌کنند. نقاطی که به برخی از خدمات مالی که ما به آن‌ها عادت کرده‌ایم، دسترسی ندارند. مانند افتتاح حساب بانکی با پول کم یا بدون پول. این بخش از جهان به این دلیل انتخاب شد که خارج از کریدورهای تجاری اصلی قرار دارد و ترکیبی از اقتصادهای درحال توسعه و رشدیافته را شامل می‌شود. این ایده بعد از تثبیت، می‌تواند در خارج از این منطقه گسترش بیشتری پیدا کند. باتوجه به استفاده‌ها و ظرفیت‌هایی که برای ارز دیجیتال استلار پیش‌بینی شده است، رشد بیش از پیش این ارز، دور از انتظار نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *