مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

ساتوشی : کوچکترین واحد بیت کوین

satoshi

محال است در بازار ارزهای دیجیتال حضور داشته باشید و نام ساتوشی به گوش شما نرسیده باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری را درباره ساتوشی به اشتراک بگذاریم. پس اگر شما نیز به این موضوع علاقه دارید، تا انتها با کایاکوینکس همراه باشید.

تعریف ساتوشی

ساتوشی کوچکترین واحد شمارش ثبت شده در بلاک چین بیت کوین است. این نام از ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) خالق یا خالقان ناشناس بیت کوین گرفته شده است. تقریبا در همه کشورهای دنیا پول های رایج مانند دلار آمریکا و پوند انگلیس یک واحد کوچکتر نیز دارند. همانطور که دلار و پوند به سنت و پنی تبدیل می شوند، در دنیای ارز های دیجیتال نیز این موضوع صدق می کند. یعنی بیت کوین را هم می توان به واحد های کوچکتر از جمله ساتوشی تبدیل کرد.

در 15 نوامبر 2010، ریباک (Rebuck) که یکی از اعضای انجمن اینترنتی بیت کوین تاک (BitcoinTalk) بود، پیشنهاد داد که واحدی کوچکتر و برابر 0.01 (یک صدم) برای بیت کوین در نظر گرفته شود و این نام را برای آن انتخاب کرد. اما آن روز پیشنهاد او مورد استقبال اعضای انجمن قرار نگرفت. به این دلیل که موضوع اصلی بحث این نبود.

حدود 3 ماه بعد در فوریه 2011، ریباک دوباره پیشنهاد خود را در پستی با عنوان «تقسیم بندی بیشتری برای بیتکوین مورد نیاز است» عنوان کرد و این بار پیشنهاد او بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

8 روز بعد، کاربری به نام کولباس (Kolbas) بیان کرد دیگر وقت آن رسیده است که واحدی کوچک تر برای بلاک چین بیت کوین در نظر بگیریم.

بعد از بحث و گفتگوهای طولانی همه با این نظر موافقت کردند که هر بیت کوین معادل 100 میلیون ساتوشی باشد. از آن روز این واحد در بلاک چین بیت کوین به رسمیت شناخته شد. بنابراین، 1 بیت کوین معادل 100.000.000 (صد میلیون) ساتوشی است.

چرا به ساتوشی نیاز داریم؟

درک ارزهای دیجیتالی هنوز هم برای عده زیادی از مردم سخت و دشوار است. مردم می ترسند مقدار زیادی از پول خود را روی تنها یک سکه که حتی وجود خارجی هم ندارد، سرمایه گذاری کنند و ریسک این کار را نمی پذیرند. به همین دلیل از ورود به دنیای ارز های دیجیتال اجتناب می کنند. از طرفی بیشتر مردم فکر می کنند که برای ورود به بازار ارز های دیجیتال دیر است و فرصت را از دست داده اند تنها به این دلیل که دیگر توانایی خرید یک سکه کامل بیت کوین را ندارند. اما با رایج شدن ساتوشی این طرز فکر کم رنگ تر می شود. قابلیت شمارش ساتوشی این باور را به مردم می دهد که آن ها واقعا صاحب چیزی هستند و تا حدی خیال آن ها را راحت می کند.

همان طور که پیش تر هم گفتیم، ساتوشی یک ارز رمزنگاری شده مستقل نیست و در واقع همان بیت کوین است اما در واحدی کوچکتر. افراد کم تجربه ای که به بیت کوین علاقه دارند می توانند با پول کم تعداد زیادی ساتوشی بخرند و در عین حال از تمام مزیت ها و ویژگی های بیت کوین استفاده کنند، با آن آشنا شوند و وارد بلاک چین بیت کوین شوند. این موضوع ریسک از دست دادن سرمایه و در نتیجه ترس آن ها را کاهش می دهد.

استفاده از ساتوشی برای قیمت گذاری و انجام معاملات روزمره نیز بسیار راحت تر است. مردم به عنوان مصرف کننده یا خریدار عادت کرده اند برچسب قیمت ها را به شکل اعدادی کامل ببینند و اعداد اعشاری به آن ها حس خوشایندی نمی دهد. اعداد اعشاری هنگام حساب کردن قیمت یک کالا یا مقایسه قیمت چند کالا با هم آن ها را گیج می کند، در نتیجه ساتوشی مانند حلال این مشکلات است.

ناکاماتو برای اولین بار در عرضه اولیه بیت کوین از نماد « ฿» برای آن استفاده کرد. این نماد بین علاقمندان ارز های دیجیتال با استقبال خوبی مواجه شد و استفاده از آن به سرعت رواج یافت. اما با وجود بحث های فراوان هنوز هیچ نمادی برای ساتوشی انتخاب نشده است و فعلا برای نشان دادن آن از شکل اختصاری ساتوشی، یعنی (SAT) یا (S)، استفاده می شود.

جمع بندی

بیت کوین در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده و با استقبال خوبی مواجه شده است. بالا رفتن قیمت بیت کوین باعث شده است این واحد بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. استفاده راحت از آن برای قیمت گذاری و معاملات نیز به این محبوبیت کمک می کند. اگر روزی بیت کوین به عنوان پول رایج جوامع و کشورها قرار بگیرد اهمیت این واحد از این هم بیشتر می شود. پس می توان گفت بهتر است که شناخت ساتوشی و یا حتی سرمایه گذاری روی آن را جزو اهداف خود قرار دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *