مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

روانشناسی معامله گری چیست و چگونه بر معاملات ارز دیجیتال تاثیر می گذارد؟

what is trading psychology

طرز فکر یک معامله ­گر به اندازه تسلط او بر مهارت های تحلیلی و پژوهشی برای موفقیت و کسب سود، حیاتی است. با این حال، بسیاری از افراد به این نوع مسائل روانی نهفته در طبیعت انسان، توجهی ندارند. معمولاً معامله گران پس از مدتی تمرین بدون درک احساسات حیاتی که می تواند بر خلاف تصمیم گیری های سودآور باشد، وارد معامله می شوند. جای تعجب نیست که اکثر معامله­ گران روزانه (Day Traders) سرمایه خود را ظرف کمتر از یک سال پس از شروع معامله، از دست می دهند. بنابراین، روانشناسی معامله­ گری چیست و چگونه بر معاملات شما تأثیر می گذارد؟ برای یافتن پاسخ با کایاکوینکس همراه شوید.

روانشناسی معامله­ گری چیست؟

روانشناسی معامله ­گری به وضعیت عاطفی و روانی یک معامله­ گر اشاره دارد که بر تصمیمات مربوط به ترید آنها تأثیر می گذارد. این امر نشان دهنده حالت ذهنی یک معامله گر است که بر اقدامات معاملاتی او تأثیر می گذارد و موفقیت او را تعیین می کند. طرز فکر شما تعیین می کند که چگونه سود و زیان خود را در بازار کریپتوکارنسی مدیریت کنید. شما باید معامله­ گری را به عنوان یک کسب و کار، مدیریت کنید. به هر حال، تصمیم گیری از روی احساسات می تواند برای موفقیت کسب و کار شما چندان مفید و ثمربخش نباشد.

ماهیت معاملات در بازار کریپتوکارنسی

قبل از اینکه عمیق‌تر به مسائل روان‌شناختی تأثیرگذار بر انجام معاملات وارد شویم، ابتدا باید ماهیت بازار ارزهای دیجیتال را درک کنیم. شناخت موارد زیر باعث درک بیشتر ما از این بازار عجیب و پرهیجان خواهد شد:

فرصت های 24 ساعته

بازار ارزهای دیجیتال هر روز به صورت 24 ساعته باز است و فرصت های بی پایان برای کسب درآمد افراد ایجاد می کند. برخلاف بازار فارکس که در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است، بازار ارزهای دیجیتال همیشه باز است و امکان انجام معامله در آن وجود دارد. این ویژگی، امکانی را برای معامله گران فراهم می کند تا انعطاف پذیری بیشتری در معاملات خود داشته باشند.

بازار پویا

این بازار ثباتی ندارد، بنابراین منجر به نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال می شود. قیمت یک توکن ممکن است طی چند ساعت بیش از 100 درصد افزایش یابد و دوباره سقوط کند. افزایش قیمت می تواند ناشی از تغییرات احساسات ناشی از تایید افراد مشهور یا نظرات آنها در رسانه های اجتماعی باشد. مثال بارز آن، خرید توییتر توسط ایلان ماسک و حمایت او از دوج کوین بود که در مدتی کوتاه قیمت این رمزارز 60 درصد رشد کرد!!!

معاملات روزانه اغلب مستلزم آن است که معامله­ گران سریع فکر کنند و تصمیمات فوری بگیرند. آنها اغلب در فواصل زمانی مختلف و در کوتاه مدت وارد یک معامله و یا از آن خارج می شوند.

عواطف و احساسات

ارزش آتی یک ارز دیجیتال به این بستگی دارد که آیا سرمایه گذاران به آن رمزارز اعتقاد پیدا خواهند کرد یا خیر. گاهی اوقات، مسیر قیمتی آنها بر اساس نظرات و فعالیت های اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی حرکت می کند. مواردی وجود داشته است که نظرات در پلتفرم هایی مانند Twitter و Reddit بر قیمت برخی از توکن ها تأثیر گذاشته است.

اتصال به بیت کوین

سرمایه‌گذاری در دارایی‌های غیرمرتبط مختلف در یک طبقه دارایی مانند ارزهای دیجیتال، یک استراتژی پراکنده از ریسک برای سرمایه‌گذاران بوده است. انجام این کار می تواند در معاملات کریپتوکارنسی چالش برانگیز باشد زیرا ارزش اکثر توکن ها در همان جهت قیمتی بیت کوین حرکت می کند. ارزش اتریوم و بسیاری از آلت‌کوین‌ها تا حد زیادی با بیت‌کوین مرتبط است به طوری که وقتی قیمت بیت‌کوین بالا می‌رود، قیمت آن‌ها نیز بالا می‌رود و زمانی که قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد، از ارزش آنها نیز کاسته می‌شود.

روانشناسی معاملات در کریپتو

معاملات ارزهای دیجیتال، چالش های روانی برای معامله­ گران ایجاد می کند. برخی از این چالش ها در زیر توضیح داده شده است:

ازدست رفتن سرمایه

هیچ کس نمی خواهد سرمایه خود را از دست بدهد. به ما یاد داده اند که پول خود را ایمن نگه داریم و وقتی سرمایه از دست می دهیم احساس بدی پیدا می کنیم. با این حال، این طرز فکر برای یک معامله ­گر روزانه کار نمی کند. یک معامله­ گر هر چقدر هم که در معاملات خود خوب عمل کند، بخشی از موجودی سرمایه خود را از دست می دهد. در واقع آنها نیز رگه هایی از ضرر در سرمایه ­گذاری خواهند داشت. اکثر معامله‌گران تازه کار این واقعیت را به خوبی مدیریت نمی‌کنند، و آنها را وادار می‌کند تا اقداماتی را برخلاف جریان حاکم بر بازار به طور مداوم انجام دهند که معمولاً دارای نتیجه معکوس است.

جهت گیری اشتباه

اکثر مردم به دلایل اشتباهی مانند داشتن انتظارات غیر واقعی برای کسب سود، وارد معامله می شوند. رسانه‌های اجتماعی نیز کمکی نمی‌کنند. برای مثال دیدن عکس‌هایی از به اصطلاح معامله‌گران در اینستاگرام، با ماشین‌های پر زرق و برق و زندگی لوکس حس عقب ماندن از این افراد را در انسان تقویت می کند. این شوآف ها باعث شده است كه بسياري باور كنند كه معامله‌گری طرحی با بازدهی فوق العاده سریع است. در نهایت، اکثر آنها تمام پول خود را از دست می دهند یا از واقعیت معاملات روزانه شوکه می شوند.

کسب درآمد

تصورات کسب درآمد نیز بر روانشناسی معاملات تأثیر می گذارد. حس برنده شدن باعث می شود بسیاری از معامله گران احساس کنند که در معامله ­گری بسیار خوب عمل می کنند. خیلی ها به راحتی فریفته می شوند و فراموش می کنند که معاملات منجر به کسب سود، برای همیشه دوام نمی آورد.

فرصت های معاملاتی بی پایان

بازار کریپتو همیشه باز و بسیار پویا است. بنابراین فرصت های بدست آوردن سود زیاد نیز بسیار زیاد است. معامله گران معمولاً در این تله می افتند تا فکر کنند می توانند در همه زمان ها و در همه شرایط بازار، معامله کنند. این امر همچنین باعث ایجاد کابوس­ های پایان ناپذیر برای معامله گران روزانه شده است. در دسترس بودن 24 ساعته و نوسانات بازار باعث می شود بسیاری از معامله­ گران روزانه بیش از حد معامله کنند.

شایعات

ثابت شده که احساسات بازار و نظرات رسانه های اجتماعی بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است. با این حال، هیچ کس نمی تواند با جسارت اعلام کند که بازار خاصی را تحت تأثیر قرار می دهد. در هر صورت، این نظرات به راحتی وارد تفکرات تریدرهای مبتدی می شود و آنها سعی می کنند بر اساس آنها تصمیمات معملاتی خود را بگیرند. اتخاذ تصمیمات معاملاتی بر اساس شایعات هرگز به نتیجه خوب ختم نمی شود. این گونه شایعات احساسات را تشدید می کند و باعث می شود معامله گران از ترس اینکه کنار گذاشته نشوند، دست به معامله احساسی بزنند. معامله گرانی که پیشنهادات رسانه های اجتماعی را با ارزش تلقی می کنند، در نهایت پول خود را از دست می دهند.

همه این موقعیت ها منجر به مسائل روانی می شود که در نهایت بر رفتار معامله­ گران تأثیر می گذارد. معامله گران مسائلی مانند ترس از دست دادن فرصت های بزرگ، شک در مورد استراتژی، حرص و طمع، ناامیدی و اضطراب را تجربه می کنند.

راهکارهای عملی برای تسلط بر روانشناسی معامله­ گری

how to master trading psychology

از آنجایی که ما برخی از مسائل روانشناختی را که معامله‌گران با آن مواجه هستند در نظر گرفته‌ایم، باید به برخی از گام‌های عملی که می‌توانید برای شکل گیری روانشناسی خود برای معاملات روزانه مؤثر بردارید نیز توجه کنیم:

ذهنیت معاملاتی درستی داشته باشید

همیشه به خود یادآوری کنید که بازار ثابت نیست. روزهای خوب و بد زیادی در انتظار شما خواهد بود که هر دوی آنها گذراست. همچنین فراموش نکنید که به سرعت ثروتمند نخواهید شد. ساختن رزومه کاری مناسب در زمینه معاملات ارزهای دیجیتال به زمان و تلاش نیاز دارد.

یک برنامه معاملاتی ایجاد کنید (قوانین معامله­ گری برای خود وضع کنید)

بسیاری از فعالیت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتند و شما به مجموعه‌ای از قوانین نیاز دارید که شما را راهنمایی کند. قوانین شما باید نوع معاملاتی را که می خواهید انجام دهید و زمان انجام این معاملات را پوشش دهد. این قوانین همچنین ممکن است شامل حداکثر سود یا ضرری باشد که می توانید ظرف یک روز تحمل کنید. جدای از آن، شما باید یک توقف ضرر (Stop Loss) و سود معقول (Take Profit)، یک نسبت ریسک به پاداش (Risk to Reward Ratio) که با آن راحت هستید، و یک استراتژی ورود و خروج مناسب داشته باشید. همچنین باید به تحلیل اخبار حوزه کریپتو نیز واقف باشید. هنگامی که به هر یک از محدودیت های خود رسیدید، بدون توجه به آنچه بازار به ارمغان می آورد، باید معاملات خود را متوقف کنید. وقت خود را صرف ساختن یک طرح معاملاتی کنید که تحت تأثیر احساسات بازار قرار نگیرد. توصیه می کنیم به عملکرد تریدرهای موفق نیز نیم نگاهی داشته باشید.

منظبط بمانید

هنگامی که یک برنامه را ایجاد کردید، بدون توجه به هر چیزی باید به آن پایبند باشید. یک معامله ­گر بی انضباط، به دنبال شایعات و نظرات غیرموثق است. چنین افرادی برنامه معاملاتی مشخصی را دنبال نمی کنند. بی انضباطی در معاملات فقط درها را به روی احساسات مختلف معاملاتی باز می کند که فقط باعث هدر رفتن سرمایه می شود.

وقفه های معاملاتی منظم داشته باشید

بازار 24 ساعته باز است اما 24 ساعت نشستن پای چارت بازار فایده ای به همراه نخواهد داشت. انجام این کار فقط باعث می شود که شما خسته شوید و شروع به ریسک های عجیب و غریب کنید یا تصمیمات احساسی بگیرید. وقفه های معاملاتی منظم داشته باشید یا به تعداد ساعات مشخصی را که روزانه معامله می کنید، پایبند باشید.

به تمرین ادامه دهید

تمرین و ممارست می تواند به شما در تقویت قدرت ذهنی کمک کند. اکثر صرافی ها دارای حساب های دمو هستند که می توانید معامله کردن را به صورت عملی تجربه کنید. شما همچنین می توانید از آنها برای ایجاد یک استراتژی قابل اعتماد استفاده کنید. می‌توانید برخی از این صرافی‌ها را در نظر بگیرید که هزینه‌های پایینی را برای فعالیت‌ها و معاملات شما دریافت می‌کنند.

جمع بندی

برای اینکه یک معامله­ گر موفق باشید، باید یاد بگیرید که بتوانید مطابق استراتژی خود معامله کنید و از احساسات خود پیروی نکنید. اگر با احساساتی که بر ترید شما تأثیر می گذارد مقابله نکنید، آنها شما را تنبیه خواهند کرد. نکته خوب این است که این رهنمودها فقط برای معامله ارزهای دیجیتال کار موثر نیست بلکه هنگام معامله در سایر بازارهای مالی مانند فارکس و سهام معتبر هستند. لطفا توجه داشته باشید که ما به شما مشاوره مالی نمی دهیم. این مقاله فقط برای راهنمایی شما در مورد یک موضوع کلیدی است که معامله گران روزانه را تحت تاثیر قرار می دهد. توصیه می کنیم قبل از هرگونه انجام معاملات، از مشاوران باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *