مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

میم کوین چیست؟ آیا میم کوین ها ارزش سرمایه گذاری دارند؟

memecoin

هر روز بر تعداد ارزهای دیجیتال افزوده می‌شود و در این بین هر کدام داستان خاص خود را دارند. در این بین ارزهای دیجیتالی تحت عنوان میم کوین وجود دارند. این دسته از رمزارزها در اصطلاح عامیانه بیشتر جنبه سرگرمی دارند. اما آیا در واقعیت نیز در حد سرگرمی باقی می‌مانند؟ تجربه ثابت کرده است که بعضی از MemeCoinها مانند ارز شیبا رشد قیمتی بسیار زیادی را تجربه می‌کنند و در جایگاه ویژه‌ای از بازار قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم کمی درباره ماهیت میم کوین‌ها به بحث و بررسی بنشینیم. در ادامه با کایاکوینکس همراه باشید.

در بحث معرفی ارزهای میم کوین باید بگوییم که این ارزهای دیجیتال بر پایه شوخی و سرگرمی ابداع می‌شوند. کارشناسان بازار رمزارزها در خصوص این ارزهای دیجیتال نظرات ضد و نقیض زیادی دارند. برخی از افراد معتقدند که سرمایه‌گذاری در MemeCoin کاری احمقانه و بیهوده است. البته برای این بیان خود نیز استدلال منطقی دارند. آن‌ها معتقدند که هر جا بحث امور مالی و بازارهایی از این دست به میان می‌آید، جایی برای شوخی باقی نمی‌ماند.

اما واقعیت این است که میم کوین‌ها طرفداران سفت و سختی نیز دارند. از قضا اگر قرار باشد تا ارزهای دیجیتال را از نظر قدرت اعضای جامعه آن‌ها طبقه‌بندی کنیم، نام MemeCoin های زیادی را در صدر لیست رمزارزها مشاهده خواهیم کرد. علاوه بر تعداد زیاد اعضای جامعه برخی از MemeCoin ها، کیفیت تبلیغات و فعالیت‌های اعضای جامعه برخی از آن‌ها مانند ارز شیبا و دوج کوین در شبکه‌های اجتماعی بسیار بالا است.

آیا میم کوین‌ها دارای ارزش ذاتی هستند؟

فلسفه وجودی ارزهای دیجیتال این است که مشکلات یا چالش‌هایی را در عرصه فناوری‌های دیجیتال شناسایی می‌کنند. سپس اقدام به ارائه راه حل‌های اساسی برای حل مشکلات شناسایی شده می‌کنند. هر چند که این استدلال باید به طور عمومی برای تمام رمزارزها صدق کند؛ اما متأسفانه واقعیت چیز دیگری است. میم کوین‌ها معمولا ارزش ذاتی یا کاربرد خاصی ندارند و به دنبال ارائه راه حل برای مشکلات خاصی نیستند.

میم‌های اینترنتی بیشتر جنبه خنده و شوخی در بستر شبکه‌های اجتماعی را دارند و در حال حاضر جایگاه قابل توجهی در بازار رمزارزها نیز دارند. دوج کوین به عنوان اولین میم کوین بازار رمزارزها شناخته می‌شود که اساسا توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال نیز در ابتدا آن را خیلی جدی نمی‌گرفتند. همان‌طور که اشاره شد در ابتدای راه‌اندازی این ارز دیجیتال در سال 2013 یک شوخی به حساب می‌آمد. اما خیلی زود از این انگاره ذهنی فاصله گرفت.

البته حمایت‌هایی که برخی چهره‌های مشهور مانند ایلان ماسک از Dogecoin به عمل آوردند، تأثیر زیادی در جدی شدن داستان Dogecoin دارد. نماد دوج کوین نیز یک سگ ژاپنی تحت عنوان شیبا اینو است. در ارتباط با دوج کوین در مقاله جداگانه‌ای به طور مفصل بحث و بررسی کرده‌ایم که می‌توانید برای مطالعه بیشتر به آن مراجعه کنید.

تفاوت میان میم کوین و شت کوین چیست؟

memecoin and shitcoin

یکی از بحث‌های بسیار مهمی که باید در این مقاله اشاره کنیم، فرق میم کوین و شت کوین است. شت کوین نوعی ارز دیجیتال بی‌هویت است که از اساس هیچ هدف و پشتوانه مشخصی در طراحی آن وجود ندارد. این دسته از ارزهای دیجیتال نه تنها وایت پیپر ندارند، بلکه حتی در خصوص نقشه راه خود نیز هیچ توضیحی به فعالان بازار نمی‌دهند. در نتیجه فاقد هر گونه ارزش بنیادینی هستند.

اما علی رغم تمام نکات منفی که در خصوص شت کوین‌ها برشمردیم، برخی از آن‌ها به شدت رشد می‌کنند. دلیل رشد آن‌ها نیز یک چیز بیشتر نیست؛ یک یا چند چهره مشهور و در واقع اینفلوئنسر بازار رمزارزها به حمایت از آن‌ها بر می‌خیزند. در نتیجه ان حمایت‌ها، رمزارز به خصوص در کانون توجهات اهالی بازار رمزارزها قرار می‌گیرد. در نتیجه حجم نقدینگی بالایی صرف خرید آن‌ها شده و به این ترتیب رشد سنگینی را تجربه می‌کنند. از جمله شت کوین‌هایی که معروف شده و به مقام میم کوین دست پیدا کرده‌اند، می‌توان به ارز شیبا و دوج کوین اشاره کرد.

معرفی محبوب‌ترین میم کوین‌های بازار

در این قسمت بد نیست که نگاهی به بهترین میم کوین‌های بازار رمزارزها بیندازیم. هر چند که شاید به کار بردن لفظ بهترین برای این گونه ارزهای دیجیتال کار چندان عاقلانه‌ای نباشد. به هر ترتیب MemeCoin های معروف در حال حاضر که نقدینگی و اعضای جامعه بالایی دارند، عبارت‌اند از:

  • دوج کوین: با نماد اختصاری DOGE به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال مشهوری به شمار می‌رود که در ردیف میم کوین‌ها قرار می‌گیرد. این ارز دیجیتال در زمان راه‌اندازی صرفا جنبه سرگرمی داشت و بعد از مدتی مورد حمایت ایلان ماسک قرار گرفت. به این ترتیب ورق به یک باره برگشت و تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین ارز‌های دیجیتال از سال 2013 تا به امروز شده است. رشد قیمتی سرسام آور دوج کوین نیز در این سال‌ها بسیار زیاد بوده است. در خصوص آینده این ارز دیجیتال نیز تنها یک جمله می‌توان گفت؛ تا زمانی که تحت حمایت ایلان ماسک قرار دارد، به یکه تازی خود ادامه خواهد داد.
  • شیبا اینو: یکی دیگر از MemeCoin های بازار رمزارزها است که به تقلید از دوج کوین ساخته شده است. این ارز دیجیتال نیز هیچ‌گونه پروژه‌ای را به عنوان پشتوانه خود ندارد و وایت پیپری را نیز منتشر نکرده است. ارز shiba inu به عنوان یک توکن در بستر اتریوم فعالیت می‌کند. نوعی رقابت کاذب بین اعضای جامعه شیبا اینو و دوج کوین وجود دارد تا به واسطه آن قیمت ارز دیجیتال خود را در مقایسه با دیگری بیشتر کنند.
  • سیف مون: به نوعی کپی برداری از دوج کوین به شمار می‌رود. هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد عرضه کل سیف مون در نظر گرفته نشده است و به همین دلیل علاوه بر مشکلاتی که در خصوص دوج کوین برشمردیم، با مشکل تورم بالا نیز دست و پنجه نرم می‌کند. نکته مهم در خصوص ارز سیف مون این است که به ازای هر تراکنش 10 درصد کارمزد دریافت می‌شود که در نتیجه خریداران سیف مون را از فروش مداوم دارایی خود باز می‌دارد. سیف مون نیز مانند دو ارز دیجیتال قبلی، تجربه رشد قیمت بسیار بالایی را در کارنامه خود دارد.

نکته مهم درباره سرمایه‌گذاری در MemeCoin ها

اگر قصد سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها را دارید، یک نکته مهم را در نظر داشته باشید. با توجه به نامعلوم بودن آینده این ارزهای دیجیتال، هر لحظه ممکن است که اتفاقات عجیب و غریبی در خصوص آن‌ها رخ دهد. در نتیجه به دلیل ریسک بسیار زیادی که در خرید آن‌ها وجود دارد، توصیه می‌کنیم که سرمایه محدودی را برای خرید آن‌ها صرف کنید. همچنین به جای خرید یکی از آن‌ها سرمایه خود را صرف خرید سه یا چهار مورد از میم کوین‌ها کنید. به این ترتیب شانس ضرر کردن کاهش و احتمال کسب سود افزایش می‌یابد. نکته مهم دیگر آن است که هیچ‌گاه به دید سرمایه‌گذاری بلند مدت در MemeCoin ورود نکنید. هدف‌گذاری‌های کوتاه مدت بهترین راه برای خرید این دسته رمزارزها است.

میم کوین‌ها چه حجمی از بازار رمزارزها را به خود اختصاص داده‌اند؟

ارزش بازار میم کوین‌ها در حال حاضر (شهریور ماه 1401) از 15 میلیارد دلار فراتر رفته است که این مسئله موضوع جالبی است. به عنوان مثال ارزش بازار برخی از محبوب‌ترین MemeCoin ها عبارت‌اند از:

  • دوج کوین: بیش از 8 میلیارد دلار
  • شیبا اینو: بیش از 6.5 میلیارد دلار
  • دوج لون مارس: بیش از 153 میلیون دلار
  • بیبی دوج: بیش از 145 میلیون دلار
  • ساموید کوین: بیش از 34 میلیون دلار

جمع بندی

در این مقاله بررسی کردیم که میم کوین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. میم کوین ها چندان گزینه مطمئنی برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها نیستند. هر چند شاید گفتن این حرف به مذاق خیلی از خریداران این دسته از رمزارزها خوش نیاید. اما واقعیت این است که بازارهای مالی مانند رمزارزها برای تثبیت خود در اقتصاد کشورهای مختلف نیاز به ارزهایی دارد که مبتنی بر پروژه‌های با پتانسیل بسیار بالا راه‌اندازی شده‌اند. در همین راستا حتی اگر میم کوین‌ها را برای کسب سود انتخاب می‌کنید، باید تمام ریسک بالای پیرامون آن‌ها را نیز به جان بخرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *