مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

استخر تاریک Dark Pool کریپتو چیست؟ آیا معامله گران عادی می توانند از آن استفاده کنند؟

what is dark pool

بهترین روش برای اکثر سرمایه گذاران به منظور خرید و فروش رمزارز، از طریق صرافی ها است. با این حال، اگر شما یک سرمایه گذار ثروتمند هستید که به دنبال خرید یا فروش ارزهای دیجیتال بدون تغییر قابل توجه در قیمت آن هستید، باید از یک استخر تاریک (Dark Pool) استفاده کنید. اما استخر تاریک کریپتو چیست و چه نیازی به وجود آن است؟ با کایاکوینکس همراه شوید تا با استخر تاریک و ویژگی های آن آشنا شوید.

Dark Pool چیست؟

استخرهای تاریک، صرافی‌های رمزنگاری سازمان‌یافته خصوصی هستند که در آن معاملات اوراق بهادار انجام می‌شود. آن‌ها به سرمایه‌گذاران و سازمان‌ها و نهادها اجازه می‌دهند تا مقادیر زیادی اوراق بهادار را با یکدیگر مبادله کنند بدون اینکه جزئیات معاملات را برای بازار گسترده‌تر فاش کنند. استخرهای تاریک برای سرمایه گذاران حقوقی بزرگ که معاملات بلوکی (Block Trades) را انجام می دهند کارآمد هستند. معامله بلوکی یک معامله بزرگ و با مذاکره خصوصی است. چنین معاملاتی معمولاً معیاری ندارند و به قدری بزرگ هستند که می توانند تغییر عمده ای در قیمت اوراق بهادار ایجاد کنند.

استخر تاریک کریپتو چگونه کار می کند؟

استخرهای تاریک به صاحبان صندوق‌های بزرگ اجازه می‌دهند تا دارایی‌ها را به صورت خصوصی بخرند و بفروشند و تأثیر چنین معاملاتی را بر قیمت‌های بازار کاهش می‌دهند. موقعیتی را تصور کنید که در آن یک سفارش فروش سهام یا هر اوراق بهادار دیگری را ثبت می کنید. سپس یک سرمایه گذار حقوقی با حجم زیادی از سرمایه، برای همان اوراق بهادار سفارش خرید ثبت می کند. چنین سفارش خریدی می تواند قیمت بازار را به طور قابل توجهی تغییر دهد و منجر به حرکت صعودی آن شود. اگر قبلاً سفارش سرمایه گذار صندوق بزرگ را دیده بودید، احتمالا سفارش خود را به سفارش خرید تغییر می دادید یا سفارشی را وارد نمی کردید.

سایر معامله گرانی که چنین سفارش بزرگی را در دفتر ثبت سفارش مشاهده می کنند نیز واکنش نشان می دهند. در نتیجه، برخی از معامله گران که انتظار بازار خرسی را داشتند، ممکن است موقعیتی صعودی اتخاذ کنند و احساسات بازار را تغییر دهند. اگر این اتفاق زیاد تکرار شود، احساسات بازار نیز دائما تغییر می کند و کارایی بازار به شدت کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر، زمانی که چنین معاملاتی برای عموم قابل مشاهده نباشد، انتظار داریم تاثیر کمتری بر احساسات عمومی بازار داشته باشیم، به همین دلیل استخرهای تاریک ضروری به نظر می رسند.

استخرهای تاریک همچنین تضمین می کنند که در طول انجام معاملات، هیچ لغزشی (Slippage) وجود ندارد. با این کار معامله گران حقوقی می توانند مطمئن باشند که معاملات آنها با قیمت مورد نظر انجام می شود. همچنین این امر آنها را در بازارهای کریپتوکارنسی بسیار اثرگذار می سازد.  معاملات معمولاً در استخرهای تاریک با در نظر گرفتن بهترین قیمت پیشنهادی و درخواستی مطابقت داده می شوند.

استخرهای تاریک برای اکثر سرمایه گذاران خرد، ضروری نیست زیرا معاملات آنها نمی تواند باعث تغییر قابل توجهی در قیمت عمومی بازار شود. آنها همچنین به حریم خصوصی و ناشناس بودن مرتبط با استخرهای تاریک نیازی نخواهند داشت.

ریسک های موجود در معاملات Dark Pool

dark pool risk

استخرهای تاریک شفاف نیستند و در مقایسه با سایر صرافی ها، تحت نظارت بسیار کمتری کار می کنند. همچنین به برخی از سرمایه گذاران مزایایی می دهند که دیگران ممکن است نداشته باشند، و احتمال وقوع اعمال غیراخلاقی و تضاد منافع را افزایش می دهند.  البته، اینکه آیا این یک ریسک محسوب می شود، بستگی به این دارد که آیا شما کسی هستید که از معاملات تاریک استخر استفاده می کنید یا خیر.

استخرهای تاریک کریپتو راه حل های ایمن تری ارائه می دهند

نحوه انجام تراکنش ها در Dark Pool کریپتو کاملاً متفاوت است. معاملات را می توان در چندین بلاک چین بدون نیاز به هیچ واسطه ای و با کمک قراردادهای هوشمند انجام داد و این امر باعث می شود که هرکس نسبت به دیگری مزیت خاصی نداشته باشد. سفارشات تجاری بزرگ معمولاً قبل از اتصال به خریداران برای تضمین امنیت و ناشناس بودن به سفارشات کوچکتر تقسیم می شوند. استخرهای تاریک کریپتو نیز تکنیک‌های تأیید بهتر و پروتکل‌های دیگری دارند که دستکاری قیمت‌ها را بسیار دشوار می‌کند. در نتیجه قیمت های منصفانه بازار را برای همه فراهم می کنند.

آیا استخرهای تاریک غیرمتمرکز Decentralized Dark Pools راه حلی ماندگار هستند؟

مشکلات عمده در استخرهای تاریک سنتی، در استخرهای تاریک کریپتو حل می شود. استخرهای تاریک سنتی تمایل به ترویج اقدامات غیراخلاقی دارند و خیلی شفاف نیستند. با این حال، راه‌حل‌های غیرمتمرکز مانند آنچه در بخش قبل توضیح داده شد، استخرهای تاریک کریپتو را کارآمد و شفاف می‌کنند و باید انتظار داشته باشید که آنها به ایفای نقش‌های مهم در بازارهای کریپتوکارنسی ادامه دهند. شاید سایر بازارهای مالی نیز راه حل های غیرمتمرکز مانند قراردادهای هوشمند را برای امنیت و شفافیت بهتر اتخاذ کنند.

جمع بندی

از دهه 80 میلادی استخرهای تاریک در کنار پلتفرم‌های معاملاتی معمولی فعالیت می‌کردند. این پلتفرم‌ها به تریدرهایی که فکر می‌کنند چنین پلتفرم‌هایی برایشان مفیدتر است خدمات ارائه می‌دهند. با وجود مزایای Dark Pool Trading، تعداد معاملات بزرگ در این پلتفرم‌ها همچنان رو به کاهش است که این نشان می‌دهد صرافی های معمولی از نظر امکانات به آنها رسیده اند و حالا مجهز به قابلیت‌هایی شده اند که زمانی نهنگ‌های کریپتو و سازمان‌ها برای دسترسی به آنها به دارک پول‌ها مراجعه می‌کردند. حتی اگر این روش رایج بود، ریسک معاملات بزرگ در بازاری با وضعیت قانونی مبهم یک عامل بازدارنده بزرگ محسوب می‌شود. نوسان قیمت و تاکتیک‌های سودجویانه در این بازار بسیار رایج هستند و اکثر افرادی که ارز دیجیتال زیادی دارند، حامی معامله در استخر تاریک نیستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *