مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

آشنایی با مفهوم نقدینگی (Liquidity) در ارزهای دیجیتال

what is liquidity

نقدینگی در بازارهای ارزهای دیجیتال اغلب برای توصیف درجه آسانی مبادله یک دارایی رمزنگاری شده (مانند بیت کوین یا اتریوم) با توکن های دیگر یا با ارزهای فیات، استفاده می شود. به عبارت دیگر نقدینگی نشان می دهد که یک دارایی چقدر سریع و آسان می تواند خرید یا فروخته شود. پذیرش جهانی ارزهای دیجیتال در حال افزایش است و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تعداد دارندگان کریپتوکارنسی تا پایان سال 2022 به یک میلیارد نفر خواهد رسید. این رشد شدید کریپتوکارنسی ها توسط بیش از 20000 پروژه رمزنگاری شده که از زمان عرضه بیت کوین در سال 2009 در بازار ارزهای دیجیتال کسب درآمد کرده اند، تقویت می شود.

با این حال، تمام این پروژه ها به حیات خود ادامه نداده ­اند، زیرا نقدینگی دلیل اصلی از بین رفتن بسیاری از پروژه ­ها است. در این مقاله از آکادمی کایاکوینکس، به این سوال می پردازیم که نقدینگی در کریپتو چیست و چگونه سرمایه‌گذاران جدید می‌توانند از این مفهوم برای بهره مندی از دارایی‌های دیجیتال استفاده کنند.

نقدینگی در بازار کریپتوکارنسی چیست؟

همانطور که گفته شد liquidity در بازارهای ارزهای دیجیتال اغلب برای توصیف درجه آسانی مبادله یک دارایی رمزنگاری شده با توکن های دیگر یا با ارزهای فیات، استفاده می شود. این امر معمولاً بر اساس حجم معاملات سنجیده می‌شود، یعنی حجم تعداد کوین ها و توکن هایی که در یک شبانه روز خرید و فروش می‌شوند. حجم بالای معامله به این معنی است که تراکنش‌ها به راحتی و به سرعت انجام می‌شوند.

اهمیت نقدینگی

نقدینگی در بازار کریپتوکارنسی از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا به شما کمک می‌کند دارایی‌هایی را شناسایی کنید که نه تنها می‌توانید با آن‌ها درآمد کسب کنید، بلکه می توانید به آسانی آنها را تبدیل به ارزهای فیات کنید. نقدینگی بالا به این معنی است که دارایی دیجیتال را می توان به راحتی و نزدیک به ارزش آن بدون دردسر زیاد خرید یا فروخت. دارایی‌های رمزنگاری شده با نقدینگی بالا را می‌توان به راحتی از طریق حجم معاملات بالا و تعداد زیادی سرمایه‌گذار شناسایی کرد.

از سوی دیگر، دارایی‌های کریپتو و مبادلات با نقدینگی کم یا بد را نمی‌توان به راحتی و به سرعت معامله کرد. خرید ارزهای دیجیتال با نقدینگی کم زمان بیشتری می برد، زیرا سرمایه گذاران کمی این دارایی را در اختیار دارند.

یکی دیگر از اهمیت های liquidity، ثبات بازار است. پروژه های با نقدینگی بالا، پایدارتر هستند زیرا خریداران و فروشندگان زیادی در بازار معامله می کنند. به این ترتیب، قیمت دارایی کمتر تحت تأثیر یک معامله قرار می گیرد. برعکس، قیمت دارایی‌های کریپتو با نقدینگی بسیار کم، نوسان‌پذیرتر است و می‌تواند به راحتی توسط بازارسازان (Market Maker) دستکاری شود. برای مثال، یک بازارساز کریپتو که 50 درصد از ذخایر یک پروژه را در اختیار دارد، می‌تواند تصمیم بگیرد که قیمت‌ها را با احتکار دارایی یا شارژ بیشتر از ارزش آن، افزایش دهد.

در نهایت، مبادله یک دارایی دیجیتال با نقدینگی بالا، زمان انجام تراکنش را کاهش می دهد. از آنجایی که تعداد زیادی خریدار و فروشنده به طور همزمان در بازار معامله می کنند، یافتن فروشنده یا خریدار آسان می شود. بنابراین توصیه می شود حتی الامکان از خرید و معامله دارایی های رمزنگاری شده مبهم با نقدینگی و محبوبیت محدود، خودداری کنید. با این حال، معامله گران آربیتراژ می توانند از این موقعیت ها حداکثر بهره را ببرند.

نقدینگی رمزارز چگونه اندازه گیری می شود؟

indicators of liquidity

اکنون که اهمیت کریپتو یا صرافی با نقدینگی بالا را متوجه شدید، چگونه نقدینگی آنها را اندازه گیری می کنید؟

دو روش عمده برای اندازه گیری نقدینگی دارایی ها و مبادلات رمزنگاری شده وجود دارد. متداول ترین روش، محاسبه تعداد کوین ها و توکن های معامله شده در یک بازار واحد در یک دوره زمانی معین است (تایم فریم روزانه، متداول­ترین دوره زمانی مورد استفاده است). حجم معاملات بیشتر، فعالیت معاملاتی بیشتر (فروشندگان و خریداران) را نشان می دهد و  این امر، معرف بازار بسیار نقدشونده است.

اسپرد پیشنهاد و تقاضا (bid-ask spread) روش دیگری برای تعیین نقدینگی مبادلات است. صرافی هایی که دارای اسپرد bid-ask بسیار کم هستند (تفاوت بین قیمت پیشنهادی خریداران و قیمتی که فروشندگان می خواهند به آن بفروشند) نسبت به صرافی هایی که دارای اسپرد قیمتی نامتعارف هستند، خیال افراد از خرید و فروش دارایی های دیجیتال و میزان نقدشوندگی آنها را راحت می کند!

جمع بندی

نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال به پارامتر مهمی تبدیل شده است که سرمایه گذاران هنگام تصمیم گیری در مورد پروژه سرمایه گذاری به آن توجه می کنند. با این حال، باید توجه داشته باشید که نقدینگی ارزهای دیجیتال یک مفهوم ثابت و ایستا نیست و در صورت افزایش پذیرش، احتمالاً بیشتر افزایش خواهد یافت. اگر سرمایه‌گذاران دارایی را برای معامله یا نگهداری بخرند و به طور گسترده‌تری به عنوان وسیله مبادله بپذیرند، نقدینگی آن دارایی دیجیتال در طول زمان افزایش می‌یابد. امیدواریم از این مقاله در جهت بهبود روند معاملات خود استفاده کامل را ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *