مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

بیمه ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با Cryptocurrency Insurance و ویژگی های آن

crypto insurance

بیمه ارز دیجیتال (Cryptocurrency Insurance) از سرمایه رمز ارزی شما در برابر خطرات احتمالی بازار ارزهای دیجیتال مانند نوسانات شدید قیمت بیت کوین و سایر رمز ارزها محافظت می‌کند. حضور ارز های دیجیتال در حوزه بیمه پیام آور دو فرصت طلایی برای سرمایه گذاران بازار کریپتوکارنسی است. اول افزایش امنیت یا کاهش ریسک فعالیت در هولد ارزهای دیجیتال و دوم ایجاد فرصت سرمایه گذاری در پروژه های قدرتمندی که در زمینه بیمه ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند و می‌توانند رشد بسیار خوبی را تجربه کنند. در این مقاله از کایاکوینکس قصد داریم یاد بگیریم بیمه ارز دیجیتال چگونه از بروز خطراتی مانند هک یا سرقت دارایی سرمایه معامله‌گران جلوگیری می‌کند و کدام رمز ارزها بهترین پروژه های بیمه ارز دیجیتال هستند که می‌توانند در آینده رشد قیمتی خوبی را تجربه کنند. پتانسیل خوب رشد پروژه های بیمه ارز دیجیتال در آینده می‌تواند باعث حسرت بسیاری از سرمایه‌گذاران به علت بی‌توجهی به این فرصت فوق العاده شود. با ما همراه باشید.

علت نیاز به بیمه ارز دیجیتال چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال به علت نوپا و تحت وب بودن فعالیت‌هایی که در طول روز در آن انجام می‌شود، همواره هدف اصلی کلاهبرداران و سارقین اطلاعات بوده است. از این رو حتی بهترین رمز ارز بازار کریپتوکارنسی یعنی بیت کوین جزو پرریسک ترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. درنتیجه همین که درباره سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم، خود آغازی بر انجام یک فعالیت پرریسک است؛ اما چرا ما این ریسک را می‌پذیریم؟ زیرا هر چقدر ریسک یک سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، سود بیشتری نیز به همراه دارد.

یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای شخصی نیست که فقط سرمایه‌گذاری کم ریسک یا فقط سرمایه‌گذاری پرریسک انجام دهد، بلکه فردی می‌تواند خود را یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای بداند که تا جای ممکن ریسک معاملات خود را کنترل کند. پس ما به عنوان تریدرهای بازار کریپتوکارنسی صرفاً به دنبال انجام پرریسک‌ترین معامله به علت احتمال کسب سود بیشتر نیستیم، چراکه ممکن است این ریسک بالا باعث از بین رفتن تمام سرمایه شود.

بیمه کریپتو ابزاری برای کنترل ریسک فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال است. زیرا به واسطه آن  می‌توان پشتوانه‌ای امن برای بخشی از تحدیدهای بازار کریپتو مانند حمله های سایبری، هک و نوسانات شدید قیمتی ایجاد کرد. بنابراین انگیزه اصلی ما برای استفاده از بیمه ارز دیجیتال، تجربه آرامش و امنیت بیشتری هنگام هولد و تریدر رمزارزها است.

بیمه ارز دیجیتال چیست؟

بیمه ارز دیجیتال نیز مانند سایر بیمه ها مبلغی نزد صرافی یا نهادهای وابسته است که برای جبران خسارت کاربران در مواقع معینی به آنها پرداخت می‌شود. هزینه شارژ بیمه کاربران عموماً از طریق درصد مشخصی از ارزش معاملات آنها تأمین می‌شود و به حسابی تحت مدیریت صرافی واریز می‌شود تا در مواقع ضروری آن را بین افرادی که حق بیمه را واریز کردند، تقسیم کنند.

نکته حائز اهمیت درباره بیمه ارز دیجیتال صرافی‌ها، اتفاقاتی است که در صورت وقوع آنها و متضرر شدن کاربر، صرافی هیچ تهدی نسبت به جبران خسارت را نمی‌پذیرد. برای مثال شخصی که از بیمه ارز دیجیتال برخوردار است، اگر عمداً و با رضایت خودش در پروژه‌های مشکوک به کلاهبرداری و طرح های پانزی سرمایه‌گذاری کند یا در نگهداری و حفاظت از اطلاعات شخصی و رمز ورود به حساب کاربری کوتاهی کند و اطلاعات او به دست کلاهبرداران بی‌افتد و یا حتی اشتباهاً هنگام نقل و انتقال دارایی‌ها آدرس کیف پول اشتباهی را وارد کند، صرافی وظیفه‌ای نسبت به جبران خسارت او ندارد.

بیمه ارز دیجیتال اغلب شامل پرداخت غرامت به بیمه شوندگان در صورت هک و حملات سایبری به حساب صرافی و یا نوسانات بسیار شدید قیمتی ارزهای دیجیتال می‌شود. به عنوان مثال در سال 2019 صرافی بایننس در یک حمله هکری دچار ضرری 40 میلیون دلاری شد. صرافی بایننس سابقاً سیستم بیمه ارز دیجیتال SAFU را راه‌اندازی کرده بود که از بخشی از ارزش هر معامله کاربران به عنوان حق بیمه به آن منتقل می‌شد. درنتیجه این صرافی توانست با صندوق دارایی تضمین شده کاربران (SAFU) خسارت وارده به حساب افرادی که از حمله هکری دچار ضرر و زیان شده بودند را جبران کند.

چگونه ارز دیجیتال خود را بیمه کنیم؟

crypto insurance

مهم‌ترین نهادی که می‌تواند ارزهای دیجیتال شما را بیمه کند، صرافی ارز دیجیتالی است که در آن فعالیت می‌کنید. در اصل شما هنگام پرداخت حق بیمه خود در حال بیمه رمز ارزهای خود نیستید بلکه زمانی اولین قدم را برای بیمه ارز دیجیتال بر‌می‌دارید که در یک صرافی ارز دیجیتال قدرتمند و خوش‌نام حساب باز کنید. طبیعتاً صرافی که مشتریان و گردش مالی زیادی داشته باشد، کاندیدای موفق تری در جذب کاربران جدید و افراد متقاضی وام خواهد بود.

به عنوان مثال صرافی کوین بیس (Coinbase) سیستم پرداخت خسارت کاربران را در صورت اتفاقاتی مانند سرقت یا هک حساب آنها که در نتیجه ضعف امنیتی پلتفرم این صرافی رخ می‌دهد را راه‌اندازی کرده است. اما جبران خسارات مالی این سیستم به مواردی که دارایی کاربران بر اثر بی‌دقتی آنها در حفظ اطلاعات شخصی حساب رخ دهد تعلق نمی‌گیرد.

به طور کلی حق بیمه ارز دیجیتال صرافی‌ها برحسب درصدی از کارمزدی که از کاربران خود دریافت می‌کنند محاسبه می‌شود و در ولت جداگانه‌ای برای مواقع موردنیاز ذخیره می‌گردد. عمدتاً آمار و اطلاعات دقیق و معتبری از حجم رمز ارزهای بیمه شده هر صرافی منتشر نمی‌شود؛ چراکه ارزهای دیجیتال بیمه شده در حسابی سرد (نامتصل به اینترنت) نگهداری می‌شوند و نمی‌توان حجم کلی آنها را به‌طور دقیق برآورد کرد.

انواع بیمه ارز دیجیتال

تعریف بیمه در دنیای ارزهای دیجیتال با تعریفی که از دوران کودکی و نوجوانی از واژه “بیمه” در ذهن ما شکل گرفته، کمی متفاوت است. در حقیقت بیمه در دنیای ارز دیجیتال شامل هر اقدامی و هزینه‌ای می‌شود که کاربر برای حفاظت و افزایش سطح امنیت دارایی دیجیتال خود انجام می‌دهد. برای مثال اگر شما از کیف پول سخت افزاری به جای کیف پول نرم افزاری استفاده می‌کنید، با این کار به نوعی با افزایش سطح امنیت ذخیره‌کننده رمز ارزها، دارایی دیجیتال خود را بیمه کردید.

اگر از این دیدگاه به فرآیند بیمه در ارزهای دیجیتال نگاه کنیم، می‌توانیم بیمه ارز دیجیتال را به انواع مختلفی تقسیم کنیم:

صرافی های بازار ارزهای دیجیتال

شاید انتخاب یک صرافی ایمن و معتبر اولین و مهم‌ترین گام در بیمه ارزهای دیجیتال باشد. عدم وجود گزارش‌هایی مبنی بر هک شدن صرافی، و یا جبران تمام و کمال خسارت افرادی که رمز ارزهای آنها بر اثر شکست کمربند امنیتی دارایی های صرافی سرقت شده است در کمترین زمان، می‌تواند نشانه‌های خوبی از وجود پشتوانه مالی مناسب و سطح بالای کیفیت خدمات در آن صرافی باشد.

استفاده از کیف پول نرم افرای و سخت افزاری

ولت های سخت (کیف پول های سخت افزاری) به علت متصل نبودن به اینترنت در مقایسه با کیف پول های نرم افزاری از امنیت بیشتری برخودارند و متقابلاً گران‌تر هستند. برای مثال اکثر ولت های نرم افزاری مانند تراست ولت، کیف پول متامسک، اتمیک ولت و… که جزو بهترین کیف پول های نرم افزاری هستند را می‌توان به صورت رایگان دانلود و نصب کرد. اما برای تهیه کیف پول های سخت افزاری باکیفیت مانند کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger) باید چند میلیون تومان هزینه کرد.

بیمه های DeFi 2.0

دیفای (DeFi) مخفف Decentralized Finance به معنای امور مالی غیرمتمرکز است. در دنیای امور مالی غیرمتمرکز بسیاری از فرآیندهای متمرکز مالی مانند وام دهی، دریافت وام و سپرده گذاری که در بانک ها و موسسات مالی انجام می‌شود، به صورت غیرمتمکز روی پلتفرم‌ها و پروژه های قدرتمند صنعت DeFi انجام می‌شود.

اما شرایط در دیفای 2 به مراتب شگفت انگیزتر از دیفای است. زیرا در آن، سرمایه‌ای که کاربران در پلتفرم های DeFi سپرده گذاری کردند از محل درآمد کارمزدها، بیمه می‌شود و در صورت بروز خسارات احتمالی، هزینه آن به صاحبین سرمایه به طور کامل پرداخت می‌شود. برای مشاهده بهترین پروژه های حوزه دیفای 2 اینجا کلیک کنید.

جمع بندی

در این مقاله با علت و چیستی و ماهیت بیمه ارز دیجیتال به عنوان یکی از مهم‌ترین جریان های اصلی کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در رمز ارزها و افزایش مخاطبان و سرمایه‌گذاران این بازار آشنا شدیم. دنیای ارزهای دیجیتال مانند یک نهال، هر روز درحال رشد و سبزتر شدن است. قطعاً در مسیر رشد خود دچار صدمات و خطرات متفاوتی می‌شود؛ مانند چرخه رشد و تکامل هر موجود دیگر. اما در نهایت این صنعت ارزهای دیجیتال است که به قلب اقتصاد مردم دنیا ریشه می‌دواند و تبدیل به ابزاری نوین در انجام امور مالی می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *