مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

6 رمزارز مهم که در سال 2023 باید در واچ لیست خود داشته باشید

crypto watchlist 2023

روند بازار رمزارز در سال ۲۰۲۲ نشان داد که نمی‌توان چندان به پیش‌بینی‌ها تکیه کرد. فروپاشی یک شبه شرکت‌های چند میلیارد دلاری همچون صرافی FTX، سقوط در سطح صنعت، افشاگری‌های تکان‌دهنده تخلفات شرکتی، میلیاردرهای فراری و دستگیری‌های غافلگیرکننده نمونه‌ای از رخدادهای این عرصه بود که به شدت روی ارزش ارزهای رمزنگاری شده تاثیر گذاشت. از آنجایی که بازار نزولی به پایین ترین حد خود نزدیک می شود، اکنون زمان مناسبی است که در سال 2023 به دنبال تهیه یک واچ لیست و زیر نظر گرفتن چندین رمزارز مهم باشید. با کایاکوینکس همراه شوید تا مهمترین رمزارزها با احتمال افزایش قیمت در سال 2023 را مرور کنیم.

اتریوم (ETH)

اتریوم دومین ارز دیجیتال با ارزش و پیشروترین پلتفرم قراردادهای هوشمند در جهان است. در حالی که بیت کوین به دلیل وضعیت خود به عنوان “طلای دیجیتال” شناخته می شود، اتریوم به دلیل استفاده گسترده آن در برنامه های غیرمتمرکز (dApps)، پروژه های DeFi و مجموعه های NFT گاهی اوقات به عنوان “نفت دیجیتال” شناخته می شود. در حالی که چندین رقیب برای اتریوم وجود دارد (از جمله برخی از ارزهای دیجیتال در این لیست)، هیچ کدام به آن سطح از استقبال و پذیرش اتریوم نرسیده اند. به عنوان مثال، از اواسط دسامبر 2022، اتریوم حدود 57 درصد از ارزش کل قفل شده در کل اکوسیستم DeFi را به خود اختصاص داده است – بیش از 5 برابر نزدیکترین رقیب خود یعنی شبکه BNB!

با اجرای شاردینگ (Sharding) و حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم در پاییز 2023، حرکتی که انتظار می رود سرعت تراکنش اتریوم را به بیش از 100000 تراکنش در ثانیه (TPS) برساند، این تسلط مطمئنا ادامه خواهد داشت. به این ترتیب، اتریوم یکی از داغ ترین ارزهای دیجیتال برای سال 2023 است.

کاردانو (ADA)

کاردانو یکی از نزدیکترین تهدیدها برای موقعیت اتریوم در فضای لایه 1 است. توسعه دهندگان که Cardano را در سال 2017 راه اندازی کردند، به دنبال ایجاد یک پلتفرم امن بودند که بتواند قراردادهای هوشمند را در مقیاس اجرا کند. علی رغم برخی انتقادها به دلیل کندی بیش از حد در توسعه شبکه خود (مثلاً فقط قراردادهای هوشمند را در سال 2021 معرفی کرد)، بنیانگذاران کاردانو استدلال می کنند که رویکرد سختگیرانه آنها، با حمایت تحقیقات دانشگاهی، برای ثبات و امنیت شبکه، ضروری است.

این رویکرد با پنج مرحله توسعه مشخص شده است، که هر کدام بر روی حوزه خاصی از بهبود تمرکز دارد. فاز فعلی به نام Basho، در حال کار بر روی مقیاس شبکه کاردانو است. این مرحله شامل اجرای تدریجی Hydra در سال 2023 است، یک راه حل مقیاس پذیر که از نظر تئوری می تواند سرعت انجام تراکنش کاردانو را به بیش از 1 میلیون تراکنش در ثانیه برساند. وقتی این اتفاق بیفتد، کاردانو می‌تواند یکی از سریع‌ترین بلاک‌چین‌های موجود در بازار باشد که باعث هجوم سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌شود. در حالی که هنوز مشخص نیست که Hydra چقدر خوب است، اما Cardano را به عنوان یکی از داغ ترین ارزهای دیجیتال در سال 2023 معرفی می کند.

بایننس کوین (BNB)

رمزارز بایننس کوین که کوین بومی صرافی بایننس است؛ همیشه جایگاه خود را به دلیل وجود بزرگترین صرافی متمرکز ارز‌های دیجیتال در بازار حفظ کرده است. عملکرد بایننس کوین بسیار به وضعیت صرافی بستگی دارد و این علاوه بر داشتن نکات مثبت می‌تواند نکته‌ای منفی باشد، زیرا در صورت مشکلات عمده برای صرافی بایننس، ممکن است این کوین نوسانات شدیدی را تجربه کند. اما تا وقتی صرافی بایننس با قدرت در رتبه اول صرافی‌های ارز دیجیتال ایستاده، کوین این پروژه هم به راه خود ادامه خواهد داد. از طرفی بایننس اسمارت چین به دلیل کارمزد کم و سرعت بالا یکی از برجسته‌ترین اکوسیستم‌های امروزی است. BSC یک شبکه مستقل از شبکه بایننس است و افراد راحت می‌توانند از بایننس چین به بایننس اسمارت چین منتقل شوند. بایننس کوین یک الگوریتم منظم در توکن‌سوزی دارد. هر سه ماه یک‌بار به اندازه میزان معینی از سود صرافی بایننس توکن‌های BNB از بازار جمع‌آوری و سوزانده ‌می‌شود. این کار باعث کاهش تعداد این ارز ‌می‌شود و بر روی قیمت این ارز به مرور تاثیر ‌می‌گذارد.

چین لینک (LINK)

پروژه چین لینک اخیراً پیشرفت‌های زیادی داشته است. یکی از پروژه‌های چین لینک، پروتکل ارتباطی بین زنجیره‌ای است که کمک ‌می‌کند قراردادهای هوشنمد و DApp ها به صورت آف‌چین و با سرعت بالا با هم ارتباط داشته باشند. همچنین پروژه لینک از بهترین اوراکل‌های بازار رمزارز‌ها و در زمینه وب ۳ هم فعال است.چین لینک، یکی از ارز‌هایی است که به اکثر پروژه‌های بلاکچینی به عنوان اوراکل متصل ‌می‌شود.

باتوجه به اقبال نهنگ‌ها از ارز دیجیتال چین لینک، این ارز توانسته رشد غیر قابل انتظاری داشته باشد. چین لینک در حال آماده‌سازی سرویسی است، که می‌تواند به تبادل بین بلاکچینی با سرعت بالاتر کمک کند و با توجه به شرکای قدرتمند خود از شبکه‌های اتریوم، متیک و… پشتیبانی می‌کند و می‌تواند جایگاه بهتری نسبت به رقبا پیدا کند.

فانتوم (FTM)

خیلی از سرمایه‌گذاران که بر روی فانتوم ‌سرمایه‌گذاری می‌کنند، فانتوم را جایگزین سریع‌تر برای اتریوم می‌دانند. در شرایط‌های فعلی یعنی اوایل سال ۲۰۲۳ اکثر رمزارز‌ها اصلاح شدید و قابل توجهی داشته‌اند؛ اما بعد از مناسب‌تر شدن بازار، قطعا ارز‌های بنیادی جایگاه ویژه خود را در بازار پیدا خواهند کرد. فانتوم در این بین با بهبود سرعت و امنیت رقیب بسیار جدی برای اتریوم خواهد بود. شبکه فانتوم یک شبکه غیر متمرکز با کامیونتی بالا است. البته که با گذشت زمان فانتوم با همکاری‌های خود قطعا کاربرد‌های بیشتری خواهد داشت. اکوسیستم فانتوم یکی از گسترده‌ترین اکوسیتم‌های بلاکچین است. پروژه‌های مطرحی اعم از پروژ‌های دیفای، DEX ها و کیف پول‌های مطرحی در آن پروژه قرار دارد.

آوالانچ (AVAX)

یکی از بهترین پروژه‌های نسل سوم بلاکچین، قطعا پروژه آوالانچ است. این پروژه مشکلات نسل دو که مقیاس‌پذیری و سرعت پایین انتقال و همچنین کارمزد بالا بود را توانسته حل کند. آوالانچ با پردازش ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه و زمان تایید تراکنش در یک کمتر از ثانیه توانسته محبوبیت زیادی در میان سایر بلاک چین ‌ها کسب کند. همچنین آوالانچ یک پلتفرم متن‌باز برای راه‌اندازی قرارداد‌های هوشمند توسعه داده است که در نهایت مانند اتریوم می‌توان بر روی آن برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)، NFT و… راه‌اندازی کرد.

الگوریتم اجماع آوالانچ یکی از تفاوت‌های این پروژه با سایر رقبای نسل سه آن است. ولیدیتور‌ها ‌می‌توانند بلاکچین‌های مختلف خود را بسازند و با قوانین جداگانه کار کنند، که البته تمامی این تراکنش‌ها باید به تایید ساب نت پیش فرض آوالانچ برسد. عرضه آوالانچ محدوده است و ۷۲۰ میلیون کوین آواکس وجود دارد، که تقریبا ۴۰۰ میلیون آزاد شده است و مازاد آن به عنوان پاداش اعتبار دهندگان به مرور به آن‌ها داده ‌می‌شود. محدود بودن عرضه یکی از نکات قابل توجه دیگر این پروژه است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم بهترین ارزهای دیجیتال که احتمال رشد در سال ۲۰۲۳ را خواهند داشت، مرور کنیم. معیار انتخاب لیست بهترین پروژه‌های احتمالی در سال ۲۰۲۳، بیشتر حریم خصوصی بوده است. ارزهای دیجیتالی مثل زی کش که به عنوان پرایوسی کوین شناخته می‌شود، می‌تواند رشد خوبی در سال ۲۰۲۳ داشته باشد! البته این پیش‌بینی بر اساس فرضیات فعلی بوده و هر اتفاق دیگری ممکن است در این بین رخ دهد. رمزارزهای دیگری هم مثل بایننس کوین و پروژه‌های اجرا شده روی اسمارت چین بایننس وابسته به فعالیت و وضعیت رشد صرافی بایننس هستند و اتفاقات این صرافی، روی روند رشد پروژه‌های پلتفرم بایننس، تاثیر خواهد گذاشت. در انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳، حتما بیشتر تحقیق کنید تا بتوانید از دارایی خود در این اوضاع سخت اقتصادی، به خوبی نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *