مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

گردشگری کریپتو Crypto Tourism چیست؟ چگونه می توان از بلاک چین در گردشگری استفاده کرد؟

crypto tourism

به لطف ظهور کریپتوکارنسی ها، ارزهای دیجیتال به سرعت در صنعت گردشگری شناخته می شوند. در سال 2017، گردشگری کریپتو کم کم رشد کرد، اما این مقوله به دلیل همه­ گیری کووید-19 متوقف شد. بخش گردشگری پذیرای ایده‌های جدید و روش‌های نوین یادگیری است تا اکنون که کشورهای بیشتری اجازه سفر به افراد می دهند و سفرها از سر گرفته شده، کارآمدتر باشند. صاحبنظران این عرصه عقیده دارند که پذیرش ارزهای دیجیتال ممکن است به بهبود صنعت کمک کند. بسیاری از مردم نیز مایل به سفر و پرداخت هزینه های آن با استفاده از رمزارزها مانند بیت کوین هستند. با کایاکوینکس همراه شوید تا با گردشگری کریپتو و ویژگی های آن آشنا شوید.

مفهوم گردشگری کریپتو

با وجود بی ثباتی بازار و نوسانات همیشگی قیمت ها، کسب و کارهای بلاک چین و ارزهای دیجیتال گسترش سریعی را تجربه کرده اند که باعث علاقه سرمایه گذاران شده است. تعداد افرادی که از ارزهای دیجیتال و از صرافی های بزرگ استفاده می کنند، رشد بی سابقه ای داشته است. در نتیجه، پس از بازگشت به حالت عادی و فروکش کردن همه­ گیری بیماری کرونا، گردشگران تمایل بیشتری به استفاده از بیت کوین برای سفرهای خود پیدا کردند.

زمانی که شرکت های مختلف گردشگری شروع به سازماندهی پکیج های مسافرتی برای علاقه مندان به ارزهای دیجیتال و بلاک چین کردند، گردشگری کریپتو متولد شد. دارندگان ارزهای دیجیتال می توانند از برنامه های مسافرتی خاص مانند سفرهای دریایی گران قیمت استفاده کنند. گردشگری کریپتو نوعی خدمات مسافرتی است که منحصراً برای علاقه مندان به ارزهای دیجیتال ارائه می شود. این امر اغلب مستلزم سازماندهی سفرهای برنامه ریزی شده است که ممکن است با ارز دیجیتال پرداخت شود یا شامل سخنرانی ها یا سمینارهایی با موضوع شناخت دنیای رمزارزها به عنوان بخشی از تور مسافرتی باشد.

 افراد مشهور و ثروتمند حوزه ارزهای دیجیتال، هدف اصلی گردشگری کریپتو هستند. از سوی دیگر، افراد معمولی علاقه مند به ارزهای دیجیتال می توانند در تعطیلات به سفر رفته و هزینه های آن را با استفاده از رمزارزها پرداخت کنند. در بیشتر سفرها، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) را می توان برای پرداخت هزینه هایی مانند اقامت، غذا و بلیط هواپیما استفاده کرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که تورهای کریپتو و سفرهای دریایی فقط برای سرگرمی نیستند. آنها همچنین حاوی کنفرانس ها، نمایشگاه ها و مباحث پنل مربوط به ارزهای دیجیتال هستند.

کاربردهای بلاک چین در صنعت گردشگری

crypto tourism blockchain

چهار مورد از مهمترین کاربردهای فناوری بلاک چین در صنعت گردشگری و مسافرت شامل موارد زیر است:

  • خدمات برای شناسایی (Services for Identification):

بخش گردشگری به شدت به خدمات شناسایی متکی است و بلاک چین این پتانسیل را دارد که به استاندارد این صنعت برای ذخیره این داده ها تبدیل شود. از آنجایی که یک اثر انگشت ساده یا اسکن شبکیه چشم می تواند جایگزین اسناد نمایشی شود، فناوری بلاک چین، این پتانسیل را دارد که به طور قابل توجهی زمان ورود یا انتظار در فرودگاه ها را به حداقل برساند.

  • ردیابی چمدان (Luggage Tracking):

وقتی نوبت به ردیابی محل چمدان‌ها می‌رسد، فناوری بلاک چین به ‌ویژه در سفرهای بین‌المللی می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد. اغلب، چمدان مسافران در طول سفر چندین بار جابجا می شود. به اشتراک گذاری داده های ردیابی در بین شرکت ها هنگام استفاده از یک پایگاه داده غیرمتمرکز، فرایند را بسیار آسان تر می سازد.

  • برنامه های وفاداری برای مشتریان (Loyalty Programs for Customers):

بسیاری از کسب و کارهای حوزه گردشگری، برنامه‌ های وفاداری مشتری را برای تشویق مجدد افراد ارائه می‌کنند. این برنامه‌ها می‌توانند از فناوری بلاک چین بهره ببرند به طوری که به مشتریان اجازه می‌دهد تا به اطلاعات مربوط به نقاط وفاداری خود دسترسی ساده‌تری داشته باشند. همچنین  این فناوری می تواند به مبارزه با تقلب و کلاهبرداری سودجویان در این حوزه کمک بیشتری کند.

  • پرداخت های امن و قابل ردیابی (Secure and Traceable Payments):

پرداخت ها شاید ضروری ترین کاربرد فناوری بلاک چین در صنعت هتلداری و گردشگری باشد. کاربردهای آن ممکن است از ارائه خدمت به عنوان یک دفتر کل جهانی گرفته تا پرداخت‌های بانکی ساده‌تر و ایمن‌تر و اجازه به کسب ‌و کارهای گردشگری برای پذیرش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان روش‌های پرداخت باشد.

مثال هایی از گردشگری کریپتو

سفر دریایی بلاک چین Coinsbank که در سال 2017 انجام شد، یکی از نمونه‌های سفرهای کریپتو است. از آنجایی که این برنامه هم سرگرم کننده و هم آموزشی بود، تعداد زیادی از مردم از 19 کشور مختلف شرکت کردند. مسائل مربوط به رمزارزها و فناوری بلاک چین در جریان سفر بلاک چین  Coinsbank مورد بررسی قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان صنعت کریپتوکارنسی از جمله متخصصان شرکت های Ledger، Bitcoin.com ، Unocoin و دیگران در این سفر سخنرانی کردند.

این نوع فعالیت توسط کسب و کار ها در کشور نیوزلند نیز ارائه شد. آنها بیشتر یک پکیج مسافرتی بودند که بازدیدکنندگان می توانستند با استفاده از ارزهای دیجیتال، هزینه فعالیت های خود را بپردازند. بلاک چین به پلتفرم های متمرکز بر گردشگری اجازه می دهد تا تراکنش های رمزارز را فعال کنند، برنامه های وفاداری کارآمد را توسعه دهند، و دارایی های فیزیکی مانند فضاهای استراحتگاه را تبدیل به توکن های غیرقابل معاوضه (NFT) کنند.

چه کسانی از گردشگری کریپتو استفاده می کنند؟

همانطور که گفته شد، مشتریان هدف تورهای کریپتو افرادی هستند که ما از آنها به عنوان افراد ثروتمند و مشهور در حوزه رمزارز یاد می کنیم. بسیاری از افراد عادی علاقه مند به ارزهای دیجیتال نیز ممکن است به یک تور کریپتو بروند یا از آن برای پرداخت هزینه مسافرت خود استفاده کنند. در گذشته، چندین تور کریپتو برای اهداف خاصی مانند تبلیغ عرضه اولیه یک کوین (ICO) ترتیب داده شد. کنفرانس‌ها، ارائه‌ها و سخنرانی‌های بازار توسط مروجین، رهبران صنعت و دوستداران این حوزه برگزار شد. در نتیجه، گردشگری کریپتو توسط پلتفرم هایی که به دنبال میزبانی رویدادهایی مانند عرضه اولیه کوین (ICO) هستند نیز به کار گرفته می شود.

از آنجایی که کشورهای بیشتری مرزهای خود را به روی مسافران باز می کنند، آمریکایی ها برای ادامه استفاده از ارز دیجیتال آماده می شوند. طبق تحقیقات، 22 درصد از مصرف کنندگان در ایالات متحده قصد دارند در نیمه دوم سال جاری از ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه سفر استفاده کنند.

مزایای گردشگری کریپتو

crypto tourism benefits

اگرچه تعداد شرکت کنندگان در گردشگری کریپتو در حال حاضر ناچیز به نظر می رسد، اما این احتمال وجود دارد که در آینده، تعداد آنها افزایش پیدا کند زیرا استفاده از بلاک چین در بخش گردگری بسیار جذاب است و مزایای زیادی را به همراه دارد. برای مثال می توان از موارد زیر به عنوان مزایای گردشگری کریپتو نام برد:

  • گزینه جدیدی را در اختیار مسافران قرار می دهد تا هزینه سفر خود را پرداخت کنند.
  • فرصتی را برای یادگیری در مورد روندها و سرمایه گذاری ها در حوزه کریپتوکارنسی فراهم می کند.
  • موقعیتی را برای علاقه مندان فراهم می کند تا با متخصصان این حوزه ملاقات کنند.

جمع بندی

رویدادها و پیشنهادات متعددی در مورد گردشگری کریپتو قبل از شیوع بیماری کووید-19 وجود داشت. سفرها با موضوع ارزهای دیجیتال تلاش می‌کنند تا افراد را با همفکران خود در این حوزه ارتباط دهند و در عین حال خدمات مختلف کریپتو را نیز تبلیغ کنند. این برنامه ها به شکل گیری شبکه های کریپتو-جامعه (Crypto-Community) کمک می کنند و فرصت های سرمایه گذاری را فراهم می کنند. در نتیجه، شرکت کنندگان شانس بیشتری برای تصمیم گیری های مالی مهم پیدا می کنند. بسیاری از کشورها در حال باز کردن مرزهای خود هستند و به گردشگری اجازه می دهند تا با قدرت کامل از سر گرفته شود و به ارزهای دیجیتال اجازه می دهد تا در آینده نزدیک به یک گزینه پرداخت عمومی پذیرفته شده تبدیل شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *