متاورس و NFT

معرفی برترین پلتفرم های متاورسی برای خرید زمین

buy virtual land

شاید بتوان سرآغاز روند فعلی خرید زمین در متاورس (Metaverse) را زمانی دانست که افراد متوجه شدند به‌‌ سادگی می‌توانند از راه خرید و فروش املاک موجود در این دنیای مجازی تا چندین هزار دلار کسب درآمد کنند. این یک حقیقت مسلم است که دلیل گرایش موج وسیعی از کاربران به متاورس تنها جنبه‌ی مالی آن است. اگر شما هم مایل هستید تا با نحوه‌ خرید زمین در متاورس آشنا شوید، با کایاکوینکس همراه شوید.

برای درک بهتر این فرصت سرمایه‌گذاری، دنیایی مجازی را تصور کنید که می‌توانید از یک موزه‌ هنر یا باغ ‌وحش بازدید کرده و یا در یک مسابقه‌ شرکت کنید. ممکن است با خود بگویید این پدیده‌ی عجیبی نیست و درحال‌حاضر ازطریق فناوری واقعیت مجازی (VR) قابل تجربه است؛ اما اگر بدانید هرقطعه از زمین‌های 16×16 متر موجود در این دنیای توصیف‌ شده را می‌توان به ‌قیمت 6000 دلار فروخت، اندکی به‌فکر فرو می‌روید.

دنیایی که از آن صحبت کردیم دیسنترالند (Decentraland) نام دارد. دیسنترالند شهری مجازی با 9000 قطعه زمین است که ارزش آنها هر لحظه در حال افزایش است . دیسنترالند تنها یکی از چند دنیای مجازی یا متاورس‌هایی است که می‌توانید به خرید و فروش املاک آن مشغول شده و یا تنها در آن به گشت ‌و گذار بپردازید. منظور از خرید و فروش فقط یک مفهوم مجازی نیست؛ برای مثال، بلاک‌چین اتریوم که میزبان دیسنترالند است تنها در سه ‌ماهه‌ی دوم 2021 بیش از 2.5 تریلیون دلار تراکنش ثبت کرده است؛ این رقم با حجم انتقال پول پلتفرم پرداخت جهانی Visa برابری می‌کند. به ‌نظر می‌آید که املاک مجازی، نسل آینده‌ مالکیت دیجیتالی را دراختیار بگیرند. فناوری‌ های مورد استفاده در این پلتفرم‌ها توانایی آن را دارند تا اقتصاد جهانی را به نسل تازه‌ای از امورمالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) تبدیل کنند.

در ادامه‌ی این مقاله، پنج پلتفرم برتر زمین مجازی را با هم مرور می‌کنیم که از راه آن‌ها می‌توانید زمین مورد نظر خود را در جهان متاورس خریداری کنید.

دیسنترالند، محبوب ترین پلتفرم متاورسی برای خرید زمین:

decentraland

دیسنترالند Decentraland که یکی از بزرگترین و محبو‌ب‌ترین متاورس‌های موجود است، تقریبا بیش از 20 میلیون کاربر فعال دارد. دیسنترالند را می‌توان یک فضای مجازی دانست که در آن می‌توان با دوستان خود تعامل داشته باشید، در جلسات شرکت کنید، به انجام بازی‌های ویدئویی بپردازید، به تماشای اجرای زنده‌ی موسیقی دلخواه خود بروید و به‌طور خلاصه امکان انجام و ساختن هرآنچه توانایی تصور آن را دارید، به شما خواهد داد. تعداد فرصت‌های موجود در دسنترالند بی‌شمار است و از این جهت جایگاه نخست پلتفرم‌های متاورس را به‌خود اختصاص داده است.

مراحل خرید زمین در دیسنترالند

با مراجعه به بازار رسمی دیسنترالند، ملک مورد نظر خود را از بین زمین‌های موجود پیدا کنید. این کار بسیار شبیه فرآیند جستجوی منزل در دنیای واقعی است. پس از یافتن زمین دلخواه، امکانات نزدیک آن را بررسی نموده و موقعیت مکانی آن را ارزیابی کنید. لازم به‌ذکر است که می‌توان املاک موجود را به دو شکل ترتیب حروف و یا قیمت صعودی مشاهده کرد.

چگونگی کسب درآمد از طریق پلتفرم دیسنترالند

کاربران زیادی در دیسنترالند مشغول خرید و فروش توکن‌های غیرقابل‌تعویض مختلفی در قالب آثار هنری، موسیقی، پوشاک و البسه‌ی دیجیتالی هستند. خرید، فروش و اجاره‌ی زمین‌ها نیز گرچه ازطریق توکن بومی MANA  صورت می‌گیرد، اما کاربران برای خرید این توکن مقدار بسیار زیادی ارز فیات خرج کرده‌اند. زمین‌های مجازی متاورس به 90256 مترمربع قطعه زمین تقسیم شده که هرکدام یک NFT تاییدشده‌ هستند. به‌ بیان ساده‌تر، مانند دنیای واقعی هر قطعه از این زمین‌ها منحصربه‌فرد بوده و امکان تکثیر آن‌ها وجود ندارد.

آپلند، دومین دنیای مجازی برتر برای خرید زمین در متاورس:

upland crypto game

دومین پلتفرم متاورسی هیجان‌انگیز این مقاله آپلند (Upland) نام دارد. توسعه‌دهندگان این متاورس سعی داشته ‌اند تا یک نسخه‌ی دیجیتال از دنیای واقعی ایجاد کنند و برای این منظور دست به مدل‌سازی از شهرهای محبوب ایالات متحده مانند نیویورک، شیکاگو و لس‌آنجلس زده‌اند. در این تکنیک، کاربران زندگی در یکی از شهرهای موجود را به‌طور کاملا مجازی تجربه کرده و حتی قادر خواهند بود نسبت به خرید املاک دلخواه خود اقدام کنند.

 Upland از یک فضای کاملا شبیه به Google Maps برخوردار است. برای مرور نقشه‌ی آپلند تنها کافیست که اسم ناحیه‌ی موردنظر را سرچ کرده و یا با پیمایش نقشه‌ی مجازی یک شهر آن را بیابید. پس از آنکه موقعیت ملک دلخواه را مشخص نمودید، می‌توانید آن را در فضای متاورس خریداری کنید.

درحال‌حاضر نمی‌توان درباره‌ی پیشرفت پلتفرم آپلند در آینده نظر قاطعی داد؛ اما احتمال توسعه‌ ابزارهای بیشتری برای استفاده‌ بهتر از این مفهوم وجود دارد. آپلند پروژه‌ی بسیار منحصر به ‌فردی است، زیرا هیچ‌یک از متاورس‌های دیگر نتوانسته‌اند نسخه‌ای از دنیای واقعی را به ‌تصویر بکشند. واقعی‌بودن جغرافیای آپلند برتری بزرگی است که بر جذابیت خریداری زمین‌های آن می‌افزاید .این پلتفرم به کاربران جدید خود پاداش‌های کوچکی می‌دهد. آپلند از یک سازوکار بازی‌سازی (Gamification) استفاده می‌کند؛ به‌معنای اینکه ماهانه مبلغی به‌عنوان اجاره از هر ملکی که در آن خریداری کنید به‌شما تعلق خواهد گرفت.

کریپتوواکسلز، دنیای مجازی کاربرمحور برای خرید زمین در متاورس:

سومین پروژه‌‌ی متاورس که در آن می‌توانید ملک دلخواه خود را خریداری کنید، کریپتوواکسلز (Cryptovoxels) نام دارد. همانند گزینه‌ی پیشین در این جهان دیجیتالی نیز خرید و فروش زمین، ساختن آبجکت‌ها و سازه‌های دلخواه، نمایش NFTها و توسعه‌ی انواع بازی‌های ویدئویی به ‌راحتی امکان‌پذیر است. خرید ملک‌های کریپتوواکسلز توسط بازارِ ارائه‌دهنده‌ی آن بسیار ساده بوده و به‌نظر می‌آید در کمترین حالت مجبور به پرداخت 1.46 اتریوم (معادل 1951 دلار آمریکا) برای یک قطعه زمین باشید.

سمنیوم، جهان واقعیت مجازی نوین برای خرید زمین مجازی:

somnium metaverse space

اکنون نوبت به فضای متاورسی Somnium Space می‌رسد. به ‌نظر می‌آید که پلتفرم سمنیوم در دوره‌ی آزمایشی یا بتا به ‌سر برده و هنوز ظرفیت ‌های زیادی برای گسترش و توسعه داشته باشد. این جهان متاورسی در مقایسه با سایر رقبا از طراحی گرافیکی مطلوب‌تری برخوردار بوده و به کاربران امکان خرید زمین‌های دلخوا‌هشان را در دنیای متاورس خواهد داد.

Metaverse Properties، نخستین کارگزار مشاور املاک متاورس دنیا:

metavers.properties

باآنکه دیسنترالند موفق شده بیشترین حجم معاملات و کاربر را در دنیای متاورس به‌خود اختصاص دهد، اما همواره بهتر است تا پیش از خرید زمین در دنیای مجازی گزینه‌های موجود را بررسی کنیم. Metaverse Properties یک کارگزاری املاک مجازی است که فهرستی وسیع از دارایی‌های قابل خریداری در بین پلتفرم‌های متعدد را دراختیار شما قرار می‌دهد. تنها کافیست تا ملک موردنظر را در کاتالوگ آن یافته و قیمت‌های مختلفی که برای آن فهرست شده است را مشاهد کنید، سپس نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

در بخش قابلیت‌های این پلتفرم، ویژگی Metaverse REIT خودنمایی می‌کند. REIT را می‌توان یک صندوق سرمایه‌گذاری املاک دانست که هدفش سرمایه‌گذاری در املاک و توزیع سود حاصل از اجاره بین سهام‌داران است. Metaverse Properties ادعا می‌کند که نخستین املاک مجازی دارای ویژگی REIT است؛ این قابلیت فرصت مناسبی برای کسب سود از راه زمین‌های متاورس است.

جمع بندی

همان‌ گونه که خرید زمین در دنیای واقعی دارای ریسک است، خرید زمین در متاورس هم ریسک ها و خطرات خود را دارد. ورود به دنیای مجازی متاورس برای برخی از کاربران سود های بسیار زیادی داشت. اما برخی از کاربران هم بر روی قطعه زمین هایی سرمایه گذاری کردند که باعث ضرر آنها شد و پروژه آنها با شکست مواجه شد. یکی از خطراتی که سرمایه گذاران در حوزه متاورس را تهدید می‌کند این است که پروژه متاورس روزهای طلایی خود را از دست بدهد و رو به افول رود. در این صورت قطعه زمین های خریداری شده در متاورس هم ارزش خود را از دست می دهند.

برخی از تحلیلگران برای زمین های متاورسی آینده روشنی را می بینند. ولی هر سرمایه‌ گذار باید نقاط قوت و ضعف خودش را ببیند و فقط نباید به سوددهی و بازدهی بالای مالی این سرمایه گذاری فکر کند. برخی دیگر از تحلیلگران می گویند که اگر در هنگام انتخاب قطعه زمین به صورت کامل دقت کنید و همه جوانب را بررسی کنید احتمال از دست رفتن سرمایه شما کم است. اما مانند همه بازارهای مالی توصیه ما این است که پولی را که به آن نیاز ندارید را در متاورس سرمایه گذاری کنید. پس قرار دادن بودجه اصلی شما در دنیای متاورس اشتباهی بزرگ است. اگر پولی برای سرمایه گذاری دارید می توانید قسمتی از آن را در بازار جدید و جذاب متاورس سرمایه گذاری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *