مفاهیم پایه ای ارز دیجیتال

ماینر چیست و کسب درآمد از آن چگونه است؟

how to earn by mining

حتما شما هم این روزها عباراتی همچون استخراج بیت کوین، درآمد ماینر و ارزهای دیجیتال را بسیار می­‌شنوید. افراد بسیاری را می­‌شناسیم که از این طریق کسب درآمد می‌­کنند و از درآمد ماینر سود بسیاری برده‌­اند. امروزه بازار رمز ارزها یکی از پررونق‌­ترین بازارهای تجاری هستند. اگر با آموزش کافی و آگاهی پا در این مسیر بگذارید، می‌­توانند شما را به سود خوبی برسانند. شما می‌توانید از طریق استخراج بیت کوین با دستگاه­‌های ماینر به درآمد قابل قبولی برسید. در ادامه­‌ی این مقاله در کایاکوینکس توضیحاتی در رابطه با بیت کوین، ارزهای دیجیتال و دستگاه­‌های ماینر ارائه می­‌دهیم و روال کار یک دستگاه ماینر را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بیت کوین یکی از پربحث­‌ترین، موفق‌­ترین و پرسودترین ارزهای دیجیتال است. این ارز در واقع یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و با ارزهای رایج تفاوت­‌هایی دارد. از ابتدای ساخت بیت کوین تا به امروز هر ساله مقدار زیادی به ارزش این ارز دیجیتال افزوده شده و این ارز به عنوان پرسودترین ارز دیجیتال و پرسودترین دارایی در جهان شناخته می­‌شود؛ اما سوالی که وجود دارد این است که این ارزهای آنلاین غیرمتمرکز که وابسته به موسسه و سازمان خاصی نیستند چطور تولید می­‌شوند؟

اینجاست که به بحث ماینر و استخراج بیت کوین و رمزارزها می­‌رسیم. بیت کوین‌­ها به صورت غیرمتمرکز توسط بسیاری دستگاه‌ها و رایانه‌­ها در سراسر جهان تولید و استخراج می­‌شوند و معاملات و تراکنش‌­های آن­‌ها پردازش می‌­شود. با این نوع از استخراج که به صورت آنلاین انجام می­‌شود، همه‌­ی افراد در سراسر دنیا اجازه­‌ی ماینینگ را دارند و می‌­توانند به درآمد ماینر دست پیدا کنند.

چگونه بیت کوین استخراج کنیم؟

همانطور که ذکر شد ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین به افراد در هر کجای دنیا اجازه استخراج و در اصطلاح ماینینگ می‌­دهند و محدودیتی در این مسئله در نظر نمی­‌گیرند. این کاربران هستند که آن را مدیریت و کنترل می­‌کنند. پس افراد علاوه بر خرید و فروش بیت کوین می‌توانند به استخراج آن نیز بپردازند.

استخراج یا ماینینگ بیت کوین، همانطور که از اسم آن مشخص است به معنای حفاری است. در واقع ماینینگ به روند تولید و پردازش معاملات و تراکنش‌های بیت کوین­ گفته می­‌شود.

برای شروع این کار به یک دستگاه ماینر نیاز داریم. این دستگاه‌­ها که به آن­ها ASIC نیز می­‌گویند به همراه تجهیزات برقی، از الزامات اولیه برای استخراج بیت کوین و کسب درآمد ماینر هستند؛ چرا که برای انجام این فعالیت به انرژی برق بالایی نیاز دارید. اگر تصمیم دارید تا در ابعاد گسترده به استخراج بیت کوین بپردازید به تجهیزات جانبی دیگری نیز برای راه اندازی این فعالیت از جمله تهویه­‌ی مناسب نیازمند هستید.

در سال­‌های گذشته استخراج بیت کوین و عمل ماینینگ به طرق ساده‌­تری صورت می‌­پذیرفت. یعنی ما با استفاده از سیستم­‌های کامپیوتری نه چندان پیشرفته نیز می­‌توانستیم به این فعالیت بپردازیم. این روزها اما این عمل سختی بیشتری دارد و با سیستم‌های ساده امکان پذیر نیست. برای کسب درآمد به دستگاه­‌های مخصوص این کار یعنی ماینرها نیازمندیم.

دستگاه ماینر چیست و چگونه عمل می‌­کند؟

what is miner

دستگاه ماینر یک آی سی یا مدار مجتمع برای کاربردهای خاص است که به آن ASIC نیز گفته می­‌شود. طراحی این دستگاه‌­ها به صورتی است که بتوانند محاسبات مورد نیاز برای استخراج رمزارزها را انجام دهند و به ما در استخراج آ­ن­‌ها کمک کنند. این دستگاه­‌ها انواع بسیاری دارند و توسط تولید کنندگان مختلفی تولید می‌شوند. ماینرها در عمل به تولید بیت کوین‌­های استخراج نشده می­‌پردازند و افراد می­‌توانند از معاملات صورت گرفته از طریق آن­‌ها و فروششان به کسب درآمد برسند و سود بالایی به دست آورند.

عمل ماینینگ منجر به بالا رفتن امنیت مجموعه­‌ رمزارزها و غیرمتمرکز شدن شبکه­‌ تولید آن‌­ها می­‌شود. در واقع در فرایند ماینینگ تراکنش­‌های تاییده شده در بلوک­‌هایی جمع آوری و کدگذاری می­‌شوند. این کدگذاری­‌ها کمک می‌­کنند تا این بلوک­‌ها با بلوک‌­های دیگر تجمیع شوند و ماینرها در این فرایند باید به رمزگشایی و حل کردن این کدگذاری­‌ها بپردازد. دستگاه­‌هایی که بتوانند سریع‌­تر به حل این کدها و پازل­‌های کد شده برسند، پاداش می­‌گیرد. این پاداش همان ارز دیجیتال است. البته توضیحات دقیق و تخصصی فرآیند کاری ماینر ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد؛ اما دستگاه ماینر، یک آی سی برنامه ریزی شده برای انجام همین اعمال است.

عوامل موثر بر درآمد ماینر کدامند؟

یکی از مسائل مهم در این حوزه که ممکن است ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد میزان درآمد ماینر و نحوه­‌ محاسبه­‌ی آن است. این که سودآوری در عمل ماینینگ به چه صورت است؟ آیا کسب درآمد در این مسیر با ریسک همراه است؟ آیا درآمد ماینر تضمینی و ثابت است؟

در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که کسب درآمد از طریق استخراج بیت کوین همیشه تضمینی و بدون ریسک نیست. این فعالیت نیز مانند بسیاری امور دیگر دارای اصولی خاص است که شما ملزم به رعایت آن‌­ها هستید. اگر به طور اصولی و با آموزش و آگاهی کامل به این فعالیت بپردازید درآمد ماینر برای شما سود مناسبی خواهد داشت. در غیر این صورت ممکن است سرمایه‌­ اولیه­‌ خود را نیز از دست بدهید. در هر صورت درآمد ماینر یک درآمد تضمینی ماهانه نیست و تا وقتی که میزان هزینه­‌های سرمایه گذاری شده توسط شما در ابتدای کار بازنگردد سودی از این کار کسب نخواهید کرد. عوامل مهمی در محاسبه­‌ی درآمد ماینر موثر هستند که در ادامه­ به مهمترین آن­ها اشاره می­‌کنیم.

نوع دستگاه ماینر و قدرت آن

از عوامل موثر بر درآمد ماینر می­توان به قدرت پردازش دستگاهی که از آن استفاده می­‌کنید اشاره کرد. تولید کنندگان این دستگاه‌­ها به طور مداوم مشغول ارتقای میزان قدرت پردازش این آی‌سی­‌های درآمدزا هستند. هر چه این پیشرفت بیشتر می‌­شود دستگاه‌های قدیمی­‌تر از رده خارج می‌­شوند. به صورتی که سال­‌ها پیش با یک کامپیوتر معمولی و CPU یا کارت گرافیک آن‌­ها می‌توانستیم به استخراج بیت کوین بپردازیم؛ اما امروزه با این کار سودی برای ما حاصل نمی‌­شود. به میزان قدرت دستگاه‌­های ماینر نرخ هش یا همان Hash Rate گفته می­‌شود. هر چه این نرخ بالاتر باشد سودآوردی شما بیشتر و بازگشت سرمایه­‌ی اولیه شما سریع­‌تر اتفاق می­افتاد.

آثار قیمت برق بر درآمد ماینر

میزان برق مصرفی یک دستگاه ماینر از عواملی است که در هنگام خرید دستگاه، علاوه بر نرخ هش (Hash Rate)، باید به آن توجه کرد. برای استخراج بیت کوین و رمز ارزها از طریق این دستگاه­‌ها انرژی برق بسیاری مصرف می­‌شود. هزینه برق ایجاد شده ممکن است میزان سود شما از استخراج و معاملات بین کوین را تحت تاثیر قرار دهد. پس بهتر است در خرید دستگاه تنها به نرخ هش توجه نکنید؛ زیرا معمولا ماینرهایی با نرخ هش بالا مصرف برخ بالاتری نیز دارد و شما باید بتوانید از پس هزینه‌­های جانبی آن بربیایید.

ارزش بیت کوین در بازار رمز ارزها

پس از انجام فرایندهای استخراج و کار با این دستگاه­‌ها پاداش و درآمد ماینر خود را به صورت بیت کوین دریافت خواهید کرد؛ اما بیت کوین­‌ هنوز به عنوان پول رایج برای معاملات در کشورها مورد قبول نیست و شما باید ارزهای دیجیتال خود را به ارزهای رایج کشور تبدیل کنید. پس ارزش و قیمت بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال بر روی میزان سود حاصل شما بسیار تاثیرگذار است و گاهی ممکن است به دلیل قیمت پایین بیت کوین و هزینه­‌ بالای استخراج مجبور به قطع موقت فرایند ماینینگ شوید.

سختی استخراج بیت کوین

در فرایند ماینیگ واحدی به نام سختی تعریف شده است. به صورتی که در حالت عادی در حدود هر ۱۰ دقیقه ازرهای دیجیتال جدید تولید می­‌شوند؛ اما اگر دستگاه قدرتمندتری وارد میدان شود و بتواند فرایند پردازش را کاهش دهد، این زمان به مقدار کمتری تقلیل می‌­یابد و دستگاه­‌های قدرتمند با سرعت بیشتری به استخراج می­‌پردازند. در این زمان شما برای رسیدن به آن­‌ها ممکن است مجبور به به روزرسانی دستگاه­‌های خود شوید. هر چه سختی استخراج بالاتر باشد ممکن است میزان درآمد ماینر به طرز محسوسی کاهش یابد.

جمع بندی

بازار ارزهای دیجیتال این روزها بسیار پرسود و پررونق هستند، به همین دلیل افراد بسیاری به سمت این بازارها متمایل می‌­شوند. همچنین به غیر از فعالیت‌­های خرید و فروش در این بازار، برخی از افراد به استخراج بیت کوین با استفاده از یک دستگاه ماینر می­‌پردازند؛ اما باید توجه داشته باشید که این فعالیت نیز دارای اصولی است که نیاز است قبل از ورود به آن فرا گرفته شوند. ورود بدون آگاهی ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه­‌ اولیه­‌ی شما شود. برای این که در این بازار متضرر نشوید باید از تجربیات دیگران استفاده کنید و از کارهای هیجانی پرهیز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *