متاورس و NFT

برترین بلاک چین ها برای ساخت NFT کدام است؟

best blockchain for nft

NFT یا توکن غیرقابل معاوضه، یک فناوری مبتنی بر بلاک چین است که هر بخش از داده های دیجیتال را در یک دفتر کل غیرمتمرکز ادغام می کند و آن را به یک توکن تغییرناپذیر و غیر قابل معاوضه تبدیل می کند. این تکنولوژی به طور گسترده توسط سازندگان و هنرمندان برای انتشار آثار خود در قالب دارایی های دیجیتال در بازارهای مختلف استفاده شده است. بازار NFT در اوایل سال 2021 سروصدای زیادی به پا کرد، زمانی که مایک وینتلمن (Mike Winklemann که معمولاً با نام Beeple نیز شناخته می شود) اثر هنری NFT خود “Everydays – The First 5000 Days” را به قیمت 69 میلیون دلار فروخت. از آن زمان، کل این صنعت رشد بسیار زیادی کرده است. طبق ردیاب NonFungible، کل فروش ماهانه در سپتامبر سال گذشته به رقم 4.5 میلیارد دلار رسید. علاوه بر این، پروژه ‌های زیادی مانند Bored Ape Yacht Club و Meebits را دیده‌ایم که فروش‌هایی از چند صد هزار دلار تا چند میلیون دلار را به خود اختصاص داده‌اند. چنین انفجار گسترده ای باعث شده که بسیاری از هنرمندان و توسعه دهندگان دیجیتال بخواهند پروژه های NFT خود را راه اندازی کنند. با این وجود، کاربران اغلب هنگام انتخاب یک بلاک چین برای توسعه پروژه NFT خود سردرگم می شوند. در این مقاله، نحوه انتخاب یک بلاک چین برای توسعه NFT و اینکه چه بلاک چین هایی برای ایجاد NFT، بهترین هستند را خواهید آموخت. با کایاکوینکس همراه باشید.

عوامل موثر در انتخاب بلاک چین برای ساخت و توسعه NFT

how to choose best blockchain for nft

عوامل ضروری وجود دارد که باید هنگام انتخاب یک بلاک چین برای توسعه NFT به خاطر داشته باشید. این عوامل عبارتند از:

سرعت تراکنش (Transaction Speed)

سرعت تراکنش برای موفقیت هر پروژه NFT عاملی حیاتی است. اطمینان حاصل کنید که بلاک چینی که قصد دارید NFTها را بر روی آن ایجاد کنید، می تواند تعداد زیادی تراکنش را در یک زمان انجام دهد. در غیر این صورت، ناکارآمدی شبکه بلاک چین به طور مستقیم بر عملکرد پروژه شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، بلاک چین لایت کوین تنها 50 تا 60 تراکنش در ثانیه را پردازش می کند. اگر سازنده NFT پروژه خود را روی یک بلاک چین با این اعداد راه‌اندازی کند، باید با تأخیر برداشت و نقل و انتقالات مقابله کند. علاوه بر این، تأخیرها در ساعات پرترافیک نیز بیشتر می شود.

هزینه تراکنش (Transaction Cost)

به یاد داشته باشید که قرار نیست هر پروژه NFT موفقیت آمیز باشد. در واقع، اکثر NFT ها نسبتا ارزان هستند. اگر قرار نیست یک اثر هنری از مرز چند صد دلار فراتر رود، چرا هزینه هنگفتی بپردازید و بخش قابل توجهی از سود خود را از دست بدهید؟ میانگین هزینه تراکنش، کم و بیش، به سرعت تراکنش بلاک چین بستگی دارد. اینها هزینه هایی است که کاربران باید برای تکمیل تراکنش های خود به بلاک چین بپردازند. هنگامی که شبکه مشغول است، ممکن است مجبور شوید هزینه های بیشتری را برای پیشی گرفتن از سایر کاربران بپردازید و اطمینان حاصل کنید که اعتبارسنج ها (Validators)، سفارش شما را در اولویت قرار می دهند.

امنیت (Security)

امنیت شبکه بلاک چین یکی دیگر از جنبه های حیاتی است. برخلاف تصور رایج، اگر بلاک چین به اندازه کافی قوی نباشد، می تواند به راحتی هک شود. در چنین مواردی، همه کاربران، از جمله سرمایه گذاران، معامله گران، و سازندگان NFT، سرمایه و داده های خود را از دست می دهند. هک اخیر رونین (Ronin) 600 میلیون دلاری یکی از نمونه های معروف است که ضرورت استفاده از بلاک چین های امن را برجسته می کند.

قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)

تمام NFT ها در هر بلاک چین به قراردادهای هوشمند متکی هستند. آنها برای تنظیم شرایط و ضوابط تراکنش ها در یک بلاک چین استفاده می شوند. هنگامی که این شرایط برآورده شد، انتقال به صورت خودکار و بدون نیاز به تایید کننده شخص ثالث پردازش می شود. بلاک چین هایی که قراردادهای هوشمند برنامه ریزی شده و پیچیده دارند، برای کاربران و توسعه های NFT ایمن تر و کاربردی تر هستند. علاوه بر این، زبان برنامه نویسی مورد استفاده برای توسعه این قراردادهای هوشمند نباید غیر معمول باشد. در غیر این صورت، ممکن است در یافتن یک توسعه دهنده متخصص با مشکل مواجه شوید.

مکانیسم اجماع (Consensus Mechanism)

نوع مدل اجماع که یک بلاک چین استفاده می کند احتمالاً مهم ترین عاملی است که همه سازندگان NFT باید در نظر بگیرند. جدا از تعیین سایر جنبه‌های مهم، مانند هزینه‌ها، سرعت، عملکرد و امنیت، یک مدل اجماع نیز بر محیط زیست تأثیر می‌گذارد. بلاک چین با مدل اجماع اثبات کار (PoW) شامل مصرف بالای برق و استفاده از دستگاه های محاسباتی قدرتمند برای تایید یک تراکنش است. در نتیجه، توسعه NFT در این بلاک چین ها می تواند منجر به انتشار گازهای گلخانه ای شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود فقط از آن اکوسیستم‌های بلاک چین استفاده کنید که از مدل اجماع اثبات سهام (PoS) یا دیگر مدل‌های اجماع سازگار با محیط زیست استفاده می‌کنند.

بهترین بلاک چین ها برای ساخت و توسعه NFT

اتریوم (Ethereum)

etherium blockchain for nft

اتریوم که در سال 2015 توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) راه اندازی شد، اولین بلاک چین بود که قراردادهای هوشمند را معرفی کرد  و فناوری بود که توکن های غیرقابل معاوضه را ممکن می کرد. از آن زمان، بلاک چین برای تسهیل و ارتقای پیشرفت NFT ها، مراحل توسعه متعددی را پشت سر گذاشته است. امروزه اتریوم خانه بیش از 80300 مجموعه NFT است. از پروژه‌های پیشگام این صنعت (CryptoPunks و CryptoKitties) گرفته تا بسیاری از موفقیت‌های فعلی (MeeBits و Bored Ape Yacht Club)، اکثر این پروژه‌ها با استانداردهای توکن ERC-721 و ERC-1155 پشتیبانی می‌شوند.

ERC-721 به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا توکن های غیر قابل معاوضه را بسازند، در حالی که ERC-1155 ایجاد توکن های نیمه مثلثی (Semi-Fungible Tokens) را امکان پذیر می کند. جدای از این دو، تیم توسعه دهنده اتریوم، اخیراً یک استاندارد توکن جدید به نام EIB-2309 را پیشنهاد کرده است تا امکان ایجاد چندین NFT در یک تراکنش را فراهم کند. علاوه بر این، تقریباً تمام بازارهای برجسته NFT، بیشتر حجم معاملات صنعت را تشکیل می دهند، از جمله OpenSea، Rarible، Nifty Gateway، SuperRare، Decentraland و KnownOrigin که در شبکه اتریوم توسعه یافته اند.

تا آنجا که به مکانیسم شبکه مربوط می شود، اتریوم در طول هارد فورک لندن از مدل PoW (اثبات کار) به مدل PoS (اثبات سهام) تغییر مکان داد و عملکرد و مقیاس پذیری بلاک چین را افزایش داد. در مقایسه با مدل قدیمی‌تر که می‌توانست تنها 15 تا 25 تراکنش در ثانیه را انجام دهد، بلاک چین اتریوم مبتنی بر PoS قادر است صدهزار تراکنش را به طور همزمان انجام دهد.

فلو (Flow)

flow blockchain for nft

Flow یکی از محبوب ترین جایگزین های بلاک چین اتریوم است. این بلاک چین توسط Dapper Labs در سال 2019 توسعه داده شد (تیم سازنده CryptoKitties) در درجه اول بر پایداری، مقیاس پذیری، ترکیب پذیری و تجربه کاربر متمرکز است. علیرغم اینکه Flow یک اکوسیستم جدید است، قبلاً نام خود را در صنعت تثبیت کرده است و فرصت های متعددی را برای NFT ها، بازی های مبتنی بر بلاک چین و توسعه دهندگان dApps (برنامه های غیرمتمرکز) ایجاد کرده است. این شبکه صرفا بر اساس مدل اجماع PoS است و آن را قادر می سازد در هر دقیقه حدود 10000 تراکنش را انجام دهد. در حال حاضر، روزانه بیش از 100 هزار تراکنش در آن پردازش می شود. علاوه بر این، بلاک چین به طور موفقیت آمیزی، میزبان بیش از 3 میلیون تراکنش از مرحله آزمایش بتا در اکتبر 2020 بوده است. Flow به طور خاص در بخش NFT های ورزشی بر بازار تسلط داشته است، و NBA Top Shot، NFL’s All Day، UFC’s Strike و بسیاری از پروژه های موفق دیگر را تسهیل کرده است. BloctoBay و Xtingles دو تا از محبوب ترین بازارهای NFT هستند که در بلاک چین Flow ایجاد شده اند.

سولانا (Solana)

solana blockchain for nft

سولانا به عنوان یکی از سریع ترین بلاک چین ها و رقیب اکوسیستم اتریوم مشهور است. مدل اجماع ترکیبی PoS و PoH (اثبات تاریخ) به بلاک چین اجازه می دهد تا 65000 تراکنش در ثانیه را با هزینه بسیار کمی انجام دهد. سولانا که توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) تأسیس شد، یکی از بزرگترین مشارکت کنندگان در فضای NFT، DeFi و Web 3.0 است. در حال حاضر میزبان بیش از 350 پروژه در اکوسیستم خود است و در نظر دارد تا 1000 پروژه دیگر را در سال آینده اضافه کند. برخی از مجموعه های قابل توجه NFT در بلاک چین سولانا عبارتند از Degenerate Ape Academy، Solana Monkey Business، SolPunks، Frakt، Bold Badgers و Sollamas. شما می توانید این NFT ها را در بازارهای NFT مبتنی بر Solana مانند Solsea و Solanart معامله کنید. این اکوسیستم در اوایل سال 2021 مورد توجه قرار گرفت و در نتیجه توکن اصلی آن، SOL، 10000 درصد رشد قیمت پیدا کرد.

کاردانو (Cardano)

cardano blockchain for nft

کاردانو که توسط یکی از بنیانگذاران اتریوم، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) ایجاد شده است، یکی از محبوب ترین اکوسیستم های بلاک چین در صنعت NFT است. کاردانو در حال حاضر، هفتمین بلاک چین بزرگ در جهان است که ارزش بازار آن 16.6 میلیارد دلار است.

کاردانو بر اساس مکانیسم اجماع PoS توزیع شده است و بر ایجاد یک اکوسیستم قوی برای توسعه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و NFT تمرکز دارد. این بلاک چین دارای دو لایه است: لایه تسویه کاردانو (CSL) و لایه محاسبه کاردانو (CCL). CSL تراکنش ADA (توکن بومی Cardano) و ثبت تراکنش‌ها را انجام می‌دهد، در حالی که CCL مسئول میزبانی قراردادهای هوشمند است. اگرچه کاردانو در حال حاضر حدود 250 تراکنش را در هر دقیقه پردازش می کند، اما تنها بر اساس این آمار نباید این بلاک چین با کارایی بالا را دست کم بگیرید.

طبق پروتکل مقیاس‌پذیری لایه ۲ کاردانو (Hydra)، بلاک چین به طور بالقوه می‌تواند به سرعت تراکنش تا ۲ میلیون TPS برسد. تا آنجا که به پروژه های NFT در حال اجرا بر روی کاردانو مربوط می شود، Spacebudz، CardanoKidz، Professor Cardano، CryptoMayor و Crypto Knitties به طور گسترده ای موفق بوده اند.

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain)

بایننس اسمارت چین، یک بلاک چین منحصر به فرد است که مبتنی بر بلاک چین بایننس است. با این حال، این پروتکل نه یک پروتکل مقیاس پذیری لایه 2 است و نه یک راه حل خارج از زنجیره و حتی اگر بلاک چین بایننس از بین برود به کار خود ادامه خواهد داد. رمز ارز BNB برای کارمزد تراکنش در هر دو بلاک چین استفاده می شود و قراردادهای هوشمند را در BSC اجرا می کند. BSC یک بلاک چین متمرکز است که از مدل اجماع اثبات اعتبار سهام (PoSA) برای تایید و ثبت تراکنش ها استفاده می کند. این مکانیزم، آن را قادر می‌سازد تا حدود 160 تراکنش در ثانیه را با هزینه بسیار ارزان انجام دهد.

این بلاک چین، استاندارد توکن مخصوص به خود یعنی BEP-721 را برای تسهیل توسعه NFTها دارد. علاوه بر این، با ماشین مجازی اتریوم (EVM) نیز سازگار است و امکان پشتیبانی از طیف گسترده ای از برنامه های مبتنی بر اتریوم را نیز فراهم می کند.

جمع بندی

علیرغم شوق مداوم (و رکود اخیر از سال 2022)، فناوری NFT هنوز در مراحل اولیه خود است. ما به تدریج شروع به دیدن پیامدهای آن در صنایع مختلف خواهیم کرد، زیرا این صنعت در طول زمان رشد می کند و کسانی که زودتر وارد آن شوند، بیشترین بهره را از گسترش آینده NFTها خواهند برد. با این حال، انتخاب یک بلاک چین مناسب بسیار مهم است. شما باید اطمینان حاصل کنید که بلاک چینی که برای توسعه پروژه NFT خود انتخاب کرده اید، اساساً به اندازه کافی قوی است تا در روندهای صنعت در حال تغییر، به صورت پایدار عمل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *